Englands GP: Hot or Not

Vi fik et fremragende Grand Prix at se på Silverstone i søndags, og der var både Business as usual og et par artige overraskelser. Her følger BMF1’s subjektive vurderinger af godt og skidt på Silverstone.

Englands GP 2015 . Copyright Williams F1 Team

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 6/7 2015 klokken 16:07

Sædvanen tro uddeler vi her dagen derpå karakterer for de bedste og dårligste indsatser i weekendens Grand Prix. Vi understreger endnu engang, at nedenstående betragtninger er helt og aldeles subjektive og står for skribentens helt egen regning.
Velkommen til Hot or Not.

Hot
1) Williams: Det stolte engelske team leverede en overraskende flot indsats på hjemmebanen i Silverstone. Indtil videre har Ferrari været førsteudfordrer til Mercedes i denne sæson, men i denne weekend var Williams pludselig hurtigere end Ferrari, ikke kun i kvalifikationen, men også i selve løbet.
Både Massa og Bottas leverede en fantastisk start, da de røde lamper slukkede, og indtil meget sent i løbet lignede de begge en reel trussel mod Hamilton og Rosberg. I sidste ende måtte de imidlertid strække våben, og de kom især til kort, da regnen satte ind, men ikke desto mindre var der tale om en meget imponerende weekend fra Williams.

Susie Wolff
Copyright Williams F1 Team


2) Lewis Hamilton: Den forsvarende verdensmester levede op til favoritværdigheden og holdt hovedet koldt, selvom det langt fra gik som ventet i starten af løbet. Hamilton kom skidt afsted fra sin pole position, men han formåede at køre rigtig stærkt på de afgørende tidspunkter, og teamet havde lagt den helt rigtige strategi for ham.
Alt i alt en stort set fejlfri weekend fra Lewis Hamilton, som flot modstod de enorme forventninger fra et talstærkt hjemmepublikum.

Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG


3) Daniil Kvyat: Red Bulls unge russer har ikke haft den nemmeste sæson som afløser for Sebastian Vettel. Efter en flot 2014 sæson hos Toro Rosso blev han forfremmet, da Vettel skrev under med Ferrari, og forventningerne til den 21-årige russer var store. Desværre for Kvyat fik Red Bull slet ikke skruet deres 2015 racer rigtigt sammen, så det har i høj grad været op af bakke indtil nu. På Silverstone leverede Kvyat imidlertid en meget imponerende indsats; han kvalificerede sig som 7’er, blot 1/10 sekund langsommere end Sebastian Vettel, og med en solid og velovervejet indsats i søndagens Grand Prix kunne han krydse målstregen på 6. pladsen lige i hælene på Valtteri Bottas.

Daniil Kvyat
Copyright Red Bull Photofiles



Not
1) Kimi Räikkönen: Den populære finne er i disse dage genstand for massiv opmærksomhed, der handler om, hvorvidt han også efter denne sæson, hvor hans nuværende kontrakt med Ferrari udløber, vil kunne kalde sig Formel 1 kører. Umiddelbart svarede han kritikerne igen med en flot kvalifikation, hvor han holdt sig foran teamkollegaen Sebastian Vettel. I selve løbet faldt han dog lidt igennem, da han ikke var i stand til at følge med de 4 forreste, og helt galt gik det, da regnen satte ind. Indledningsvis, mens alle fortsat var på slicks, smed The Iceman adskillige sekunder på hver eneste omgang, og det medførte et pitstop, hvor finnen skiftede til Intermediates alt for tidligt.
Hvorvidt dette var teamets eller Kimis egen beslutning ved vi naturligvis ikke, men det efterlader et indtryk af en kører, som slet ikke formåede at omstille sig, da banen blev våd. I slutningen af løbet gik Räikkönen således fra Hero til Zero.

Kimi Raikkonen
Copyright Ferrari Media


2) Sauber: Efter en flot og overraskende start på sæsonen, er Sauber teamet stille og roligt ved at falde tilbage i den rigtig tunge ende af feltet, hvor de lå hele sidste sæson. I årets 3 første løb kørte både Ericsson og Nasr i pointene 2 gange, men siden da er det stille og roligt gået tilbage for det schweiziske team. I weekenden nåede Sauber sæsonens hidtidige lavpunkt; Felipe Nasr nåede slet ikke til start pga. en defekt på hans racer, og Marcus Ericsson sluttede i den absolut tunge ende af feltet med kun de 2 Manor racere bag sig.

Marcus Ericsson
Copyright Sauber Motorsport


3) Inkonsekvens fra løbsledelsen: Under kvalifikationen havde det store og øjeblikkelige konsekvenser, når kørerne ikke holdt sig indenfor Track Limits i sving 9 (Copse Corner), men i selve løbet skete der tilsyneladende ingenting ved det. Gentagne gange kunne vi på TV se kørerne være udenfor banen, og Sebastian Vettel brokkede sig angiveligt over det på teamradioen, men der blev tilsyneladende ikke uddelt en eneste straf for det.
Hvad er mon forklaringen på det? Enten er det vel forbudt, eller også er det ikke……

Romain Grosjean
Copyright Lotus F1



Hvad er din personlige Hot or Not? Giv gerne dit bud til kende – ovenstående står til diskussion.



/jh

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Pirelli klar med eksperimentaldæk F1 er ikke længere skræmmende »