Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 10/7 2015 klokken 10:07
Det er ikke flygtningepolitik, FIA tænker på, når de vil fjerne starthjælpen i Formel 1, men derimod den hjælp, kørerne får fra pitten til at lave den bedst mulige start.
FIA lancerede sidste år et initiativ, der skal føre mere og mere af bilens opsætning og kontrol tilbage til kørerene, vedtaget under artikel 20.1 i Formel 1 reglementet.
Artikel 20.1 siger i bund og grund, at en kører skal kunne køre sin bil alene og uden hjælp.
FIA har ikke været så naive, at de ville fjerne alle hjælpemidler på én gang, og det betyder, at de forskellige indgreb bliver indført løbende.
Det hele startede med, at man begrænsede den information, kørerne måtte få over radion for at få dem til at tænke lidt mere selv. Denne del bliver monitoreret af FIA under løbene.
Vi har endnu ikke hørt noget om eventuelle straffe, selvom vi flere gange har hørt radiobeskeder, der var på kant med de nye regler.
Nu er tiden så kommet til starterne, hvor kørerne nu selv skal afgøre, om de giver bilerne den mængde gas, der giver den bedste start, samtidig med at de selv skal finde det rigtige koblingspunkt.
Det bliver spændende at se, hvor meget ekstra hjulspind det giver i Belgien, hvor dette tiltag introduceres.