Der har tidligere været en del debat omkring Pirellis valg af de hårdere dæk til netop Ungarn, og nu har den italienske dækleverandør taget konsekvensen. På opfordring fra ikke mindst Lotus, hvis racer nok i øjeblikket er den blideste mod dækkene, har man nu ændret allokeringen til løbet i Ungarn.
Romain Grosjean. Copyright Pirelli
Ovenpå det kaotiske Grand Prix på Silverstone, hvor 5 kørere oplevede at et dæk eksploderede, indførte Pirelli til det tyske Grand Prix en ny type bagdæk, hvor et stålbælte var erstattet at et bælte i kevlar. Fra og med det kommende Grand Prix på Hungaroring ved Budapest vil alle dæk have dette bælte i kevlar.
Felipe Massa med sit ødelagte Pirelli-dæk. Copyright Ferrari Media
Konstruktionsmæssigt er man i det store og hele således tilbage ved den type dæk, som blev anvendt i 2012, men med de compounds, altså gummisammensætninger, som hidtil er anvendt i denne sæson. Resultatet skulle gerne blive hurtigere omgangstider kombineret med et noget bredere arbejdsområde.
Paul Hembery, motorsportschef hos Pirelli, siger: ”Jeg tror vi får denne kombination at se igen. Jeg tror, at vi gør det helt rigtige, når vi tager til Ungarn med soft- og medium-dækkene. Havde vi valgt soft og super-soft, tror jeg at alle kørere havde måttet stoppe 4 gange og virkelig kæmpe med dækkene, hvorimod forskellen (mellem de 2 compounds, red.) i Tyskland var god, og jeg tror at vi vil se noget lignende i Ungarn.”
Pirelli-chef Paul Hembery. Copyright Pirelli
Efter aftale med FIA vil de nye dæk blive testet af alle teams på Silverstone, når årets Young Drivers test løber af stablen d. 17-19/7.