BMF1 ønsker alle vores læsere et godt nytår

Selv om vores tanker lige nu befinder sig på et hospital i Frankrig, så skal det ikke afholde os fra at ønske Danmarks bedste læsere et godt nytår. 2013 blev et oplevelsesrigt år, og 2014 tegner til at blive endnu bedre.

Fyrværkeri over Yas Marina Circuit . Copyright Ewert Foto

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 31/12 2013 klokken 12:12

2013 har været et år, som ikke har været til at forudse. Det vil sige, at vi sad med fornemmelsen af, at Sebastian Vettel ville skrive historie med sit fjerde mesterskab i træk, men indtil sommerferiepausen i Formel 1 sad vi med håbet om, at der i det mindste ville være spænding om det.

Sebastian Vettel tog mesterskab nummer fire i Indien og forsøgte at skifte kælenavnet Finger Boy ud med Donut King.
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Det må vi takke Pirelli for, at der var indtil sommerferien. Vi fik ikke en start som i 2012 med mange forskellige vindere, og i år var der heller ikke nogen førstegangsvindere, som vi ellers oplevede sidste år. Det var nu ikke, fordi Romain Grosjean ikke gjorde sit til at skrive sig ind blandt vinderne, men gang på gang ødelagde Red Bull det for franskmanden.

Mercedes var en af sæsonens positive (og negative) overraskelser. Holdet tog tre sejre, men blev også beskyldt for snyd efter at have kørt en dæktest i Barcelona med 2013-bilen, og i efteråret faldt holdet tilbage igen.

Nico foran Lewis. Copyright Daimler-Benz

McLaren var nok den største skuffelse, og set med danske øjne kan man sige heldigvis. For det betød, at Sergio Perez ikke fik etableret sig på det engelske hold, og mexikaneren gjorde sig upopulær med aggressiv kørsel, der gik ud over holdkammeraten og modstanderne, men som også gjorde sæsonen mere underholdende.

Sergio Perez overtog Romain Grosjeans rolle som Enfant Terrible, og det endte med at koste ham en fyreseddel fra McLaren, der i stedet har hentet vores danske topkører Kevin Magnussen ind.

Kevin Magnussen. Copyright Renault Sport

Den unge WSR-mester skal debutere på samme hold, som hans far i sin tid debuterede for, og der er store forventninger til Kevin. Forhåbentlig ikke så store, at han ikke kan indfri dem. Kan han det, så har vi den første danske kører i Formel 1 med en længerevarende fremtid foran sig.

Vi kan også nævne Ferraris mislykkede forsøg på at tage VM hjem til Maranello for første gang siden 2007/2008. 2007 med Kimi Räikkönen, som nu vender tilbage til den stejlende hingst, og 2008 som konstruktørmestre. Jeg var på Barcelona i maj måned, da Fernando Alonso tog sejren på hjemmebanen, og der var jubel, det var desværre sidste gang, en Ferrari-mand stod øverst i år.

Alonso vandt i Barcelona. Copyright Ewert Foto

I morgen starter en ny sæson. For holdene startede den allerede sidste år, og for motorfabrikanterne for to år siden. Større tekniske ændringer, muligvis større end skiftet fra 2008 til 2009, men lydmæssigt helt sikkert det største skifte i flere årtier, kommer vi til at opleve.

En reducering af downforce og i teorien mere benzinøkonomiske og mindre motorer, end dem du finder ude i garagen. Formel 1 skal være grønnere, men 1.6 liters V6 turbomotorer lyder bare ikke så high tech som V8/V10/V12-motorer. Til gengæld kommer der nok noget fyrværkeri, når en motor eksploderer i røg og damp ude på banen.

Mercedes V6 turbomotor. Copyright Daimler Benz

2014 kan blive afgjort af den motorfabrikant, der har bygget den kraftigste, mest holdbare og mest økonomiske motor, og er det ikke Renault der står bag den, så kan vi glæde os over, at Red Bull Racing vil få kamp til stregen, hvis de vil bevare mesterskabstitlerne.

I sommers var vi vidne til Triumf og tragedie, da Le Mans 24-timersløbet blev kørt i juni måned. Tom Kristensen vandt sin niende sejr, og Allan Simonsen betalte den højeste pris, en racerkører kan betale. En tragedie, der gjorde Allan Simonsens navn kendt som andet end en fodboldspiller fra Vild med Dans. En stor tragedie for dansk motorsport, der mistede en stor kører, som muligvis ifølge rygterne var linet op til at køre den Porsche 919, som Mark Webber skal køre i 2014. Det får vi aldrig at vide nu.

Allan Simonsen, 5. juni 1978-22. juli 2013.
Copyright Allansimonsen.com


For få dage siden blev motorsporten ramt af endnu en tragedie, der heldigvis ikke har fået en afslutning endnu. Altid populære Michael Schumacher styrtede på ski i de franske alper og slog hovedet ned i en sten. På trods af, at tyskeren havde hjelm på, pådrog han sig svære kvæstelser i hovedet. Michael er blevet opereret i hjernen, lagt i kunstigt koma, og endnu vides det ikke, om han overlever. Hans tilstand er kritisk, og vi krydser alle fingre for, at han slår øjnene op igen.

En trist afslutning på 2013, der ellers har budt på masser af oplevelser.

Hård kamp mellem Michael Schumacher og Fernando Alonso på Monza 2011. Sådan husker vi Michael bedst. Som en fighter.
Copyright Mercedes GP


Med disse ord vil vi endnu engang ønske vores læsere et rigtig godt nytår, og når du vågner i morgen, så er Kevin Magnussen officiel McLaren-kører. Det må da kunne lindre eventuelle tømmermænd.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Michael Schumacher i alvorlig livsfare Da Costa burde have haft sædet »