Ferrari præsenterer 2014-racer i slutningen af januar

Ferraris våben i kampen om 2014-mesterskabet skulle angiveligt være klar til præsentation om knap 3 uger, nogle få dage før de første tests på Jerez.

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 6/1 2014 klokken 21:01

Ifølge flere medier går alt efter planen med udviklingen af Ferraris racer til den kommende sæson. Det officielle navn på raceren kendes endnu ikke, da det skal afgøres ved hjælp af en afstemning på teamets hjemmeside, men raceren skulle være klar til at gennemgå FIAs obligatoriske crashtests i løbet af denne uge. Herefter tyder det på, at offentligheden får raceren at se enten d. 23., 24. eller 25. januar, altså nogle få dage før det går løs på Jerez.

Ifølge den spanske avis ’Marca’ har Ferrari benyttet et 2011-chassis til at teste den nye ERS-enhed, som er væsentlig kraftigere end den KERS-enhed, som vi kender fra de seneste sæsoner (de nye ERS-enheder yder ca. 160 HK, hvor sidste års KERS-enheder ydede ca. 80 HK, red.) Motor og gearkasse vil til gengæld ikke blive testet på bane, før den nye racer rammer asfalten på Jerez.

Ferrari gruppebillede fra 2013. Copyright Ferrari Media

Samtidig udtaler Ferraris tekniske chef Pat Fry, at mangt og meget kan gå galt i 2014. De nye aerodynamiske regler byder på massive udfordringer for designerne, og især kølingen til de nye, kraftigere ERS-enheder er et problemområde.

Hvis ikke man rammer den rigtige løsning mht. kølingen i første forsøg, frygter den britiske designer, at man allerede tidligt på sæsonen kan blive sat alvorligt tilbage i mesterskabskampen.

Pat Fry. Copyright Ferrari Media

”Jeg tror, det bliver ét af de år, hvor man har brug for at kunne udvikle på sin bil fremfor at bruge ressourcer på at løse problemer med kølingen. Hvis man rammer forkert mht. kølingen fra starten af en hvilken som helst sæson, skal der bruges store ressourcer på at tilrette kølere, karrosseri og meget andet. Man spilder de første par måneder på det,” siger Fry.

”Med ændringerne til 2014 bliver denne udfordring endnu mere dramatisk – og muligheden for at ramme forkert er massiv. Forhåbentlig har vi regnet den rigtigt ud, men der vil være mange mennesker, som klør sig i hovedet i januar måned,” tilføjer Fry.

Stefano Domenicali og Pat Fry. Copyright Ferrari Media

Ifølge den 49-årige brite kan vi se frem til nogle markant forskelligt udseende racere i den kommende sæson: ”Jeg tror, det bliver interessant, og for en gangs skyld vil der være store forskelle på bilerne. Jeg tror, at mange mennesker vil have nok at se til,” slutter han.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Lotus E22 forsinket? Mercedes præsenterer på Jerez »