Allan McNish ser på 2014

Vi har her på BMF1 fået et eksklusivt interview med den tidligere F1 kører, Allan McNish. I interviewet fortæller han blandt andet om de nye regulativer, kørestil og ikke mindst Kevin Magnussen.

Audi nr. 2 med Allan McNish bag rattet. Le Mans 2013. . Copyright Jens Hvas

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 18/1 2014 klokken 18:01

Undertegnede fik for nogle dage siden muligheden for, efter eget initiativ, at interviewe Allan McNish forud for den nye sæson i F1 anno 2014.

Baggrunden for interviewet er blandt andet de nye regelændringer, herunder også brændstofreglen og sidst, men ikke mindst, et kig frem i tiden til Kevin Magnussens debut.

Der er som bekendt foretaget mange nye regelændringer forud for 2014 sæsonen. Nogle er mere krævende end andre, men det mest tidskrævende bliver ifølge McNish at forstå hele regelbogen.

"Jeg tror, at hovedsagen for alle bkiver at forstå dem (regelændringerne red.) i forhold til at skulle køre med ERS og forholde sig til brændstofforbruget, hvilket vækker minder om dengang De Cesaris stoppede på sidste omgang i Monaco's GP i Rascasse, lige før det ternede flag. Men i forhold til dengang er telemetri, teknologi og forberedelsen væsentlig bedre, så jeg tror personligt ikke, at det vil være nøglepunkterne."

En af de mest omdiskuterede regelændringer er brændstofforbruget, hvilket er begrænset til maks 100 kg. per løb. Dermed bliver kørernes kørestil bragt væsentligt mere i spil.

"Jeg er sikker på, at man vil se nogle kørere kæmpe mere end andre, udelukkende pga. deres naturlige kørestil, men samtidig også nogle teams der vil kæmpe med f.eks. dynamisk drag i forhold til, hvordan de har sat bilen op for at få downforce. Derudover har motorens effekt også noget at sige.
Tom Kristensen er faktisk en af de bedste til at spare brændstof. Han har en glidende kørestil og bringer altid bilen blødt ind i svingene, hvilket hjælper på benzinøkonomien. Vi vil fra start se kørerne øve sig på en ny stil, det har de allerede gjort tidligere, men vi vil se det i større grad, ikke mindst i Melbourne, som er en af de mest brændstofkrævende baner på kalenderen."

Da de nye regulativer blev vedtaget forud for 2014 sæsonen, var mange på stikkerne, og FIA blev af flere omgange beskyldt for at overtage og ødelægge sporten, ligesom der ligeledes ikke syntes at være den samme naturlige tilgang til det at køre race, men at det i stedet over de sidste år er blevet mere kunstigt skabt, blandt andet pga. DRS og KERS.

På spørgsmålet om, hvorvidt FIA har grebet for meget ind i sporten udtaler McNish:

"Jeg mener faktisk, at FIA blev nødt til at gribe ind. Jeg synes de var en smule for sent ude med ændringerne, for hvis jeg kigger tilbage, så var der store massive ændringer i motorer og brændstofforbrug i 2006, da vi hos Audi skiftede til dieselmotoren og det er gået stærkt fremad siden.
Jeg var bange for, at F1 sporten faktisk ville blive efterladt pga. de store teknologiske skridt. Dertil var relevans også et afgørende punkt, og jeg tror ikke dengang, at F1 teknologi var dét som bilfabrikanterne kiggede efter i fremtiden."

Mange af disse ting har ændret sig siden, og vi ser flere og flere steder F1 inspireret teknologi, hvilket er et skridt i den rigtige retning ifølge McNish.

Der blev i interviewet også tid til at snakke om Kevin Magnussen, som sætter sig til rette i McLaren raceren inden så længe, og det er ikke uden grund, at han har fået pladsen. Det er der to grunde til.

"Da McLaren sidst havde en hård tid, da der var store ændringer, valgte de at gå efter en ung kører i modsætning til en mere erfaren, som ellers ville have skabt mindre tvivl om deres konkurrencedygtighed. Men det gjorde de ikke, de valgte Kevin, fordi de tror på, at han kan komme til tops, og jeg tror også, at de valgte ham, fordi han kan give McLaren den rystelse, der er brug for. I stedet for en, der har fortidens problemer med i bagagen, har de nu fået en ung og frisk kører, lidt ligesom dengang, Lewis Hamilton kom til McLaren - han skræmte dem på den positive måde."

Der har ikke været nogen tvivl om Kevin Magnussens evner og bestemt ikke fra hans far. Da McNish i sin tid mødte Jan Magnussen, var Kevin bare 17 år, men han tog alligevel skotten med storm.

"Jeg kan huske, da Jan kom hen til mig og fortalte, at Kevin er den rigtige vare, og at han skulle til at køre Formel 3. Jeg kan huske, at jeg tænkte; wow, Formel 3 i en alder af 17 år, det kan være både knald eller fald for ham, men jeg er overbevist om, at han er den rigtige for McLaren, pga. hans fart og tilpasningsevne."

I den sidste del af interviewet faldt snakken på Tom Kristensen og deres makkerskab. Allan McNish valgte sidste år i december at trække sig fra motorsport efter at have vundet verdensmesterskabet i langdistanceløb, og tankerne kredser nu om, hvorvidt samme melding kunne være på vej fra Mr. Le Mans.

"Tom er utroligt passioneret omkring sporten og det at køre løb, du må spørge ham selv omkring hans planer. Det at trække sig tilbage er en meget individuel ting. Nogle gør det tidligt, andre fortsætter længere. Eddie Irvine er et godt eksempel på en, der har trukket sig tidligt. Han var i midten af 30'erne, da han valgte at stoppe, og han er ikke set i racing sidenhen.
Tom er enormt fokuseret på 2014 og på at vinde Le Mans, og jeg er meget fokuseret på at kunne være der sammen med ham og forhåbentlig fejre sejren med champagne når løbet er slut."

Vi her på BMF1 er i fuld gang med at gøre klar til vores skarpeste sæsondækning nogensinde, og vi vil gøre alt, hvad vi kan for at gøre vores nyheder endnu bedre, inden de første røde lys slukkes i Australien.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sabine Kehm: Meget lidt nyt fra Schumacher-fronten Hvad skal den nye Ferrari hedde? »