2006 Info | |
---|---|
Land | Frankrig |
Længde | 4411 m |
Antal omgange | 70 |
Løbslængde | 308.77 km |
År | Kører | Team | Tid |
---|---|---|---|
2008 | Felipe Massa | Scuderia Ferrari | 1T31:50.245 |
2007 | Kimi Räikkönen | Scuderia Ferrari | 1T30:54.200 |
2006 | Michael Schumacher | Scuderia Ferrari | 1T32:07.803 |
2005 | Fernando Alonso | Renault | 1T31:22.233 |
År | Kører | Team | Tid |
---|---|---|---|
2008 | Kimi Räikkönen | Scuderia Ferrari | 1:16.449 |
2007 | Felipe Massa | Scuderia Ferrari | 1:15.034 |
2006 | Michael Schumacher | Scuderia Ferrari | 1:15.493 |
År | Pole Position | Hurtigste Omgang | Vinder |
---|---|---|---|
1991 | R. Patrese | N. Mansell | N. Mansell |
1992 | N. Mansell | N. Mansell | N. Mansell |
1993 | D. Hill | M. Schumacher | A. Prost |
1994 | D. Hill | D. Hill | M. Schumacher |
1995 | D. Hill | M. Schumacher | M. Schumacher |
1996 | M. Schumacher | J. Villeneuve | D. Hill |
1997 | M. Schumacher | M. Schumacher | M. Schumacher |
1998 | M. Häkkinen | D. Coulthard | M. Schumacher |
1999 | R. Barrichello | D. Coulthard | H-H. Frentzen |
2000 | M. Schumacher | D. Coulthard | D. Coulthard |
2001 | R. Schumacher | D. Coulthard | M. Schumacher |
2002 | J.P. Montoya | D. Coulthard | M. Schumacher |
2003 | R. Schumacher | J.P. Montoya | R. Schumacher |
2004 | F. Alonso | M. Schumacher | M. Schumacher |
2005 | F. Alonso | K. Räikkönen | F. Alonso |
2006 | M. Schumacher | M. Schumacher | M. Schumacher |
2001 - 50. sejr til Schumacher | |
---|---|
I et ret så begivenhedsløst løb kunne Michael Schumacher (Ferrari) sikre sig sin Formel 1-karrieres 50. sejr. Den kom i hus efter, at han havde skygget sin lillebror gennem det første stint. Et problem under Ralf Schumachers (Williams) første pitstop gjorde det let for Michael at komme forbi, og derefter var der ikke nogen tvivl om sejren. Det var også i det løb, hvor Ralf Schumacher, der i det andet stint havde fået et dårligt sæt dæk, af holdet blev bedt om at lade holdkammeraten Juan Pablo Montoya komme forbi. Ralf påstod dog, at der havde været problemer med radioen, så han ikke havde hørt beskeden, og derfor gav han ikke plads. En episode, der ikke bidrog til at gøre forholdet mellem de to kørere bedre. |
1: M. Schumacher 2: R. Schumacher 3: Barrichello 4: Coutlhard 5: Trulli 6: Heidfeld 7: Räikkönen 8: Frentzen |
2002 - Schumacher tager mesterskabet | |
Aldrig før havde et mesterskab blevet afgjort så tidligt som i 2002: med seks løb tilbage a sæsonen kunne Michael Schumacher (Ferrari) skrive endnu et verdensmesterskab på sit CV. Det skete dog ikke uden en god portion dramatik, og Kimi Räikkönen (McLaren) var bare fem omgange fra at tage sin første sejr i Formel 1-karrieren. Juan Pablo Montoya (Williams) var for femte gang i træk på pole, og han forsvarede sin position godt. På omgang to forsøgte Schumacher at komme forbi i Adelaide-hårnålen men i stedet betød det, at Räikkönen fik muligheden for at komme op på andenpladsen. Dette varede dog kun frem til Nürburgring, hvor Schumacher fik kæmpet sig tilbage. Under løbet havde både Felipe Massa (Sauber), Michael Schumacher, Ralf Schumacher (Williams) og David Coulthard (McLaren) problemer med at holde sig inden for den hvide linie ved pitudkørslen, og alle fire måtte derfor ind til en drive-through straf. Løbet blev afgjort med fem omgange igen. Allan havde spildt noget olie ved Adelaide-hårnålen, da han udgik, og Räikkönen, som førte på det tidspunkt, så at sige gled i olien og kom kortvarigt uden for banen. Det betød, at Schumacher på trods af gule flag kunne køre forbi og tage sejren. |
1: M. Schumacher 2: Räikkönen 3: Coulthard 4: Montoya 5: R. Schumacher 6: Button 7: Heidfeld 8: Webber |
2003 - Williams regerer | |
Men sin anden sejr i træk sørgede Ralf Schumacher (Williams) for at bringe sig tilbage i kampen om verdenmesterskabet. Ikke nok med det, men han var også i pole position for anden gang i løbet af tre løb. I det hele taget var det en rigtig god weekend for Williams, idet Juan Pablo Montoya sluttede på en sikker andenplads. Ferrari, der i modsætning til Williams og McLaren kørte på Bridgestone-dæk, havde en svær weekend, men god kørsel og et sidste pitstop på det rette tidspunkt, betød at Michael Schumacher endte på tredjepladsen, og dermed var han i stand til at udbygge føringen i mesterskabet til Kimi Räikkönen (McLaren). Räikkönen måtte i øvrigt kæmpe sig igennem de sidste tre omgange uden at have sine bagbremsere. |
1: R. Schumacher 2: Montoya 3: M. Schumacher 4: Räikkönen 5: Coulthard 6: Webber 7: Barrichello 8: Panis |
2004 - Fire pitstops er vejen til sejr | |
Foran Renaults hjemmepublikum sørgede Fernando Alonso for optimisme før løbet ved at tage pole i kvalifikationen. Et godt stykke ind i løbet så det også ud til, at han skulle være i stand til at forsvare føringen mod Ferraris Michael Schumacher, der dog ikke havde nogle problemer med at følge med. Hvad gør man så, når man føler, man har den klart hurtigste bil, men man bare ikke kan komme forbi? Man laver sin tre-stops strategi om til en fire-stops og så udnytter man omgangene med fri luft til at tage nok tid til at tillade det ekstra pitstop. Som sagt, så gjort og dermed var den første sejr med fire pitstop i bagagen en realitet. Dagens mand kan man dog med rette hævde var Schumachers holdkammerat Rubens Barrichello, der efter en dårlig kvalifikation startede som nummer 10. Med to sving igen havde han arbejdet sig op på fjerdepladsen lige efter Renaults Jarno Trulli, men med et modigt træk lykkedes det Barrichello at komme forbi og dermed tage den sidste podieplads. |
1: M. Schumacher 2: Alonso 3: Barrichello 4: Trulli 5: Button 6: Coulthard 7: Räikkönen 8: Montoya |
2005 - Hjemmesejr til Renault | |
For andet år i træk startede Fernando Alonso forrest og denne gang havde han ikke nogen problemer med at veksle startpositionen til en sejr. Hovedkonkurrenten var McLarens Kimi Räikkönen, men han måtte skifte motor inden kvalifikationen, og derfor måtte han starte som nummer 13. Det forhindrede ham dog ikke i at indtage andenpladsen allerede godt en tredjedel inde i løbet. Herefter indledte han en jagt på Alonso, som dog var for langt fremme til at kunne hentes. Michael Schumacher kunne i en underlegen Ferrari sikre sig den sidste podieplads, da Juan Pablo Montoya måtte udgå med hydrauliske problemer to tredjedele inde i løbet. |
1: Alonso 2: Räikkönen 3: M. Schumacher 4: Button 5: Trulli 6: Fisichella 7: R. Schumacher 8: Villeneuve |
2006 – Sejr til Michael Schumacher | |
Renault og Michelin håbede at de kunne vinde på deres hjemmebane og vise at den dominerende rolle Ferrari havde på Indianapolis bare var en overgang som sejrene på Imola og Nurburgring. I stedet dominerede Michael Schumacher med pole, hurtigste omgang og sejr.
Ved starten forsvarer Michael Schumacher og Felipe Massa deres positioner også selvom Fernando Alonso forsøgte at komme ind imellem de to. Det var forventet at de fleste ville være på en trestops strategi. En trestops strategi er det muligt at ændre under løbet til en to-stops og det var lige præcis det Renault gjorde med Alonso. Ændringen havde den ønskede effekt og det lykkedes dermed for Alonso at komme forbi Massa. Det sidste stint viste at Renault og Michelin ikke var i så dårlig form som man kunne frygte, men samtidigt viste Toyotas placering tre bile i top fem Bridgestone dæk. Læs vores løbsrapport her. |
1: Button 5: 2: Alonso 3: Massa 4: R. Schumacher 5: Räikkönen 6: Fisichella 7: De La Rosa r 8: Heidfeld |
Banen | |
---|---|
Banenavn | Circuit de Nevers Magny-Cours |
By | Nevers |
Første Grand Prix | 7. juli 1991 |
Antal Grand Prixer | 15 |
Hjemmeside | www.magnyf1.com www.gpfrancef1.com |
Satelitbillede | Google Maps |
Rekorder | |
Banerekord - pole | 1:13.698 (Fernando Alonso, 2004) 215,468 km/h |
Banerekord - løb | 1:15.377. (Michael Schumacher, 2004) 210,669 km/h |
Hurtigste løb | 1t30:18.133 (Michael Schumacher, 2004) 205,035 km/h |
Flest sejre | 7 (M. Schumacher) 5 (Willliams, Ferrari) |
Flest poles | 3 (D. Hill, M. Schumacher) 8 (Williams) |
Flest hurtigste omgange | 5 (D. Coulthard) 6 (McLaren) |
Årets Løb | |
Omgangslængde | 4,411 km |
Omgange i løbet | 70 |
Løbsdistance | 308,586 km |
Banebredde | 10,40 til 18 meter (24 meter ved startgridden) |
Længste langside | 898 meter |
Benzinforbrug | 2,8 kg/omgang |
Benzineffekt | +0,42 sekund/10 kg |
Magny-Cours Tech File | ||
---|---|---|
Downforce | Medium til et højt niveau af downforce er nødvendigt på Magny-Cours for at forbedre bremsning og traktion såvel som grebbet i de sving der bliver taget ved mellem hastighed. Det kan være fristende at reducerer downforcen for at opnå højere hastigheder og kunne overhale i sving 5, men dette er ikke produktivt, idet dette ville koste fart i sving tre, reducere udgangshastighederne og i øvrigt ikke betyde særligt meget for hastigheden i slutningen af de lige stræk. | |
Ophænget | Banen har en meget glat overflade, hvilket betyder at kørerhøjden kan sættes meget lavt og med et stift ophæng. Et stift ophæng giver fordel i forhold til aerodynamikken og retningsændringerne i sving 6/7 og sving 11/12. Bilen kan blive en lille smule nervøs i disse sektioner. Men dette koster ikke tid da der bagefter opbremses og der kommer langsomme sving. Opsætningen af ophænget ender dog med at blive et kompromis imellem at finde den rigtige balance imellem stivhed for højhastighedssvingene og mekanisk greb for de langsomme sving. | |
Pålidelighed | Der er på Magny-Cours få problemer med pålideligheden af bilen, men dem der er stammer fra den sidste chikane med dens høje kanter eller kerbs som vi kalder dem. Den hurtigste linje betyder en del hoppen hen over begge kerber, og dermed er der en en risiko for at omdrejningstallet på motoren kommer for højt op når bilen mister grebbet med jorden, og dette kan overbelaste motoren og gearkassen. Piloterne vil normalt forsøge at køre den linje der giver de hurtigste omgangstider, de kan dog overveje at fravige denne linje for at skåne bilen mekanisk. | |
Temperaturer | Banen er kendt for at være meget sensitiv overfor sol, hvilket betyder at temperatuerne varierer meget og hurtigt. Således kan en mere eller mindre uskyldig sky betyder at et dæk af en bestemt gummiblanding kommer ud af dets optimale operationsområde. Dette skal der tages hensyn til i forbindelse med dækvalget, og det bedste valg må foretages baseret på de forudsete vejrbetingelser. Generelt betyder højere temperatuer at bilen vil overstyre mere, og holdene vil intenst overvåge asfaltens temperatuer igennem hele weekenden. | |
Motormomentet | Magny-Cours er en bane hvor motormomentet spiller en dominerende rolle. Der er behov for et stort moment når bilerne skal skydes ud af de mange langsomme sving, men også et godt moment ved højere omdrejningstal. I sving 3 men også i de to hurtige chikaner vender piloten tilbage til fuld gas medens bilen stadig er i gang med at dreje under høje aerodynamiske belastninger (download). Kraftoverførslen skal derfor være så glat som muligt for ikke at forstyrre bilens balance. | |
Gear | Gearene er tæt fordelt på Magny-Cours for at optimerer bilens acceleration fra de langsomme sving. Dette betyder at der fokuseres på hastighederne i området 0-250 km/t uden at være særligt bekymret om tophastigheden. Dette skyldes at den primære mulighed for at overhale er det lige stræk på bagsiden af banen hvor svinget inden er domineret af aerodynamikken og hvor det er svært at følge lige i halen på en forankørende bil, hvilket gør det svært at udnytte en høj hastighed på det lige stræk. En undtagelse er dog på den første omgang hvor mellemrummet imellem bilerne endnu ikke har stabiliseret sig og det er muligt at vinde en position. | |
Kontrolsystemer | Kontrol er vigtig indenfor to områder. For det første for at kontrollere sliddet på dækkene, og for det andet for at undgå at omdrejningstallene kommer for højt op ved den sidste chikane hvor bilen kommer i luften og hjulene kan dreje frit. Dette er dog normale procedurer og er ikke et specielt problem på Magny Cours. |