Vesti er i aktion for Mercedes

Formel 1-sæsonen 2025 er forbi, og forberedelserne til 2026-sæsonen er allerede i gang. Det betyder også, at danske Frederik Vesti er i aktion i dag.

Starten er gået til Abu Dhabis GP 2025 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 9/12 2025 klokken 12:12

Formel 1-sæsonen 2025 så sin afslutning i søndags, da Lando Norris fra McLaren fik sin første VM-titel i hus – og den første for McLaren siden 2008.

Traditionen tro er der Young Driver Test efter sæsonafslutningen, og denne gang kommer juniorerne i aktion samtidig med, at nogle af de erfarne kørere skal teste næste års dæk.

Som tidligere skrevet her på BMF1.dk ændrer reglementet sig fra næste år. Bilerne bliver kortere og smallere, og Pirelli-dækkene bliver også smallere. Alt dette får indflydelse på bilernes performance og downforce-niveauer.

Pirelli designer sine Formel 1-dæk, så de passer til bilernes performance. Problemet er bare, at dækkene bliver designet, før 2026-bilerne ser dagens lys. For at få en bedre indikation af, hvordan racerne påvirker dækkene næste år, skal kørerne derfor køre i modificerede 2025-biler, der genererer lignende downforce-niveauer, som teamene har meldt ind, at de forventer, 2026-racerne vil levere.

Pirelli designer dæk, der skal passe til hele sæsonen, og som det er kendt i Formel 1, er bilerne i rivende udvikling gennem året. Det er ikke ukendt, at holdene finder meget tid og fart i løbet af sæsonen, efterhånden som bilerne udvikler sig.

Denne session er ekstra god set med danske øjne, da Frederik Vesti skal teste for Mercedes. Det giver vigtige omgange i Formel 1 for den hurtige dansker. I den anden garage finder man Kimi Antonelli.

Hos McLaren kommer hele tre kørere i spil, nemlig de to sædvanlige kørere, som får selskab af Pato O’Ward.

Hadjar er skiftet over til sit nye team for 2026, nemlig Red Bull. Her skal Ayumu Iwasa også i aktion.

Begge Ferrari-kørere skal også køre, og de får selskab af Dino Beganovic.

Hos Williams får Albon og Sainz hjælp af Luke Browning.

Hos Racing Bulls får næste års kørere Lawson og Lindblad lov at teste sammen.

Hos Aston Martin ser vi ikke nogen af de sædvanlige kørere i aktion. Her er der et gensyn med en gammel kending, der kørte for McLaren dengang, hvor mestrene lå langt længere nede i tabellen. Det er selvfølgelig Stoffel Vandoorne. I den anden side af garagen finder vi Jak Crawford.

Hos Haas er Bearman og Ocon begge i aktion, og de får selskab af Ryo Hirakawa.

Hos Sauber er man ude og lufte Sauber-raceren for, hvad der må forventes at være sidste gang, da teamet bliver til Audi fra 2026. Her er begge kørere også i aktion, nemlig Hülkenberg og Bortoleto, og de får også selskab af Paul Aron.

Hos Alpine finder vi Gasly, der får selskab af Kush Maini.

Det er altså en blandet gruppe kørere, der finder vej til asfalten i dag.

Til testen vil der blive kørt på en lang række forskellige dæk. Pirelli har nemlig udviklet en række prototyper for at sikre sig, at de rammer det rigtige dæk til 2026-sæsonen.

Bilerne får meget mindre downforce og får aktiv aerodynamik, hvilket har stor betydning for bilernes performance. Svinghastighederne bør blive langsommere, mens tophastigheden på langsiderne bør blive højere. Pirelli har dog valgt at indføre en begrænsning på 290-300 km/t under testene for ikke at overbelaste dækkene.

Det er ikke meningen, at testen skal få Pirelli til at ændre på selve dæktyperne, da de allerede er fastlagt til næste år. Formålet med testen er simpelthen at finde frem til de bedste dæk, der skal udvælges til 2026.

Faktisk har Pirelli taget alle dæk med til testen – undtagen det hårdeste C1-dæk og regnvejrsdækket.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER