Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 19/11 2025 klokken 14:11
Siden FIA i 2009 indførte reglen om 60 procents skalamodeller og senere begrænsede antallet af tilladte timer i vindtunnelen, har holdene måttet optimere hver eneste session.
Det nuværende “sliding scale”-system betyder, at lavere placerede teams får flere timer i vindtunnelen, mens topteams må klare sig med markant færre.
Det har skabt et våbenkapløb om de mest effektive faciliteter — og i en periode betød det, at mange teams valgte at leje sig ind hos Toyota i Köln, der siden sin F1-exit har udlejet deres to topmoderne vindtuneller.
Her tilbød teknologier som Particle Imaging Velocimetry og Continuous Motion-systemer et markant løft i datakvalitet og effektivitet.
I dag har flere af de tidligere lejere dog forladt Toyota-faciliteterne. Ferrari, McLaren, Williams og Aston Martin har alle været igennem Köln, men er vendt hjem med ny viden og har forbedredt egne tunneller.
Det nye Cadillac hold, der debuterer i 2026, har dog valgt Toyota-løsningen for hurtigt at komme op i konkurrencedygtigt gear uden at bygge fra bunden.
McLaren forlod som de sidste Toyota i 2023 og har siden haft stor succes med en omfattende modernisering af deres egen tunnel på McLaren Technology Centre. Resultatet er en markant stærkere korrelation mellem simulation, vindtunnel og on-track performance.
Hos Red Bull er en ny, topmoderne tunnel ved at tage form ved fabrikken i Milton Keynes.
Holdets nuværende faciliteter i Bedford – sarkastisk beskrevet som en “koldkrigsrelikvie” – bruges stadig til udviklingen af 2025-bilen, men forventningen er, at det nye anlæg kan levere opdateringer senere i 2026-sæsonen. Målet er fuld drift fra 2027.
Aston Martin er allerede flyttet ind i deres nye vindtunnel i Silverstone som en del af en omfattende campusudvidelse, der skal løfte teamet til topniveau.
I dag råder Ferrari, Mercedes, Alpine, Sauber/Audi og Williams alle over opgraderede in-house faciliteter, hvor især nye rullebåndssystemer har været nøglen til bedre aerodynamiske data.
De eneste hold uden egne vindkanaler er i øjeblikket, er det lille amerikanske hold Haas, som benytter Ferraris anlæg i Maranello, samt Racing Bulls, der er flyttet fra Bicester til Red Bulls tunnel og har samlet aeroafdelingen i Milton Keynes
Selvom CFD og simuleringer fortsætter med at udvikle sig i højt tempo, peger tendensen tydeligt på én ting: De teams, der investerer i moderne, velkalibrerede vindtuneller, står stærkere i kampen om både udviklingshastighed og aerodynamisk præcision. Vindtunnelen er langt fra forældet – den er stadig et af sportens vigtigste udviklingsværktøjer.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
| P. |
Kører |
Team |
Dæk |
Tid |
Omg |