Vindtunnel afgørende for 2026

Vindtunnelen får en større og stærkere rolle end nogensinde før. Selvom avancerede simuleringer fylder mere og mere i Formel 1-teamsenes udviklingsarbejde, forbliver den klassiske vindtunnel et afgørende værktøj i jagten på performance.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 19/11 2025 klokken 14:11

Siden FIA i 2009 indførte reglen om 60 procents skalamodeller og senere begrænsede antallet af tilladte timer i vindtunnelen, har holdene måttet optimere hver eneste session.

Det nuværende “sliding scale”-system betyder, at lavere placerede teams får flere timer i vindtunnelen, mens topteams må klare sig med markant færre.

Det har skabt et våbenkapløb om de mest effektive faciliteter — og i en periode betød det, at mange teams valgte at leje sig ind hos Toyota i Köln, der siden sin F1-exit har udlejet deres to topmoderne vindtuneller.

Her tilbød teknologier som Particle Imaging Velocimetry og Continuous Motion-systemer et markant løft i datakvalitet og effektivitet.

I dag har flere af de tidligere lejere dog forladt Toyota-faciliteterne. Ferrari, McLaren, Williams og Aston Martin har alle været igennem Köln, men er vendt hjem med ny viden og har forbedredt egne tunneller.

Det nye Cadillac hold, der debuterer i 2026, har dog valgt Toyota-løsningen for hurtigt at komme op i konkurrencedygtigt gear uden at bygge fra bunden.

McLaren forlod som de sidste Toyota i 2023 og har siden haft stor succes med en omfattende modernisering af deres egen tunnel på McLaren Technology Centre. Resultatet er en markant stærkere korrelation mellem simulation, vindtunnel og on-track performance.

Hos Red Bull er en ny, topmoderne tunnel ved at tage form ved fabrikken i Milton Keynes.

Holdets nuværende faciliteter i Bedford – sarkastisk beskrevet som en “koldkrigsrelikvie” – bruges stadig til udviklingen af 2025-bilen, men forventningen er, at det nye anlæg kan levere opdateringer senere i 2026-sæsonen. Målet er fuld drift fra 2027.

Aston Martin er allerede flyttet ind i deres nye vindtunnel i Silverstone som en del af en omfattende campusudvidelse, der skal løfte teamet til topniveau.

I dag råder Ferrari, Mercedes, Alpine, Sauber/Audi og Williams alle over opgraderede in-house faciliteter, hvor især nye rullebåndssystemer har været nøglen til bedre aerodynamiske data.

De eneste hold uden egne vindkanaler er i øjeblikket, er det lille amerikanske hold Haas, som benytter Ferraris anlæg i Maranello, samt Racing Bulls, der er flyttet fra Bicester til Red Bulls tunnel og har samlet aeroafdelingen i Milton Keynes

Selvom CFD og simuleringer fortsætter med at udvikle sig i højt tempo, peger tendensen tydeligt på én ting: De teams, der investerer i moderne, velkalibrerede vindtuneller, står stærkere i kampen om både udviklingshastighed og aerodynamisk præcision. Vindtunnelen er langt fra forældet – den er stadig et af sportens vigtigste udviklingsværktøjer.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af BMF1.dk siden og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.