BMF1.dk's Power Rating: Las Vegas GP

Endnu engang lagde The Strip i Las Vegas, USA, asfalt til en af Formel 1-kalenderens hurtigste langsider. Vi har bedømt kørernes indsats over weekenden.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 24/11 2025 klokken 17:11

Det skulle have været dagen, hvor Lando Norris kunne have øget sin føring i i Formel 1-mesterskabet, men i stedet begik McLaren-køreren en af sine kendte fejl i åbningsomgangen, hvilket blev udnyttet optimalt af en regerende verdensmester ved navn Max Verstappen.

Som om det ikke var nok, blev begge McLaren-kørere nogle timer efter grandprixets afvikling diskvalificeret på grund af et for stort slid på bilernes bundplanker, som dermed kom under det tilladte minimumsmål.

Aston Martin til Las Vegas GP.Aston Martin til Las Vegas GP.
Copyright Aston Martin Aramco F1-Team


Efterfølgende undskyldte teamchef Andrea Stella offentligt for den tekniske fadæse, som kan vise sig at koste Norris dyrt.

Ikke desto mindre har ovenstående scenario givet øget spændingen i dette års verdensmesterskab, hvoraf der kun er to løbsweekender tilbage.

Vi bringer her BMF1.dk's Power Rating fra Las Vegas, men først nogle nedslagspunkter fra søndagens løb.

Toppræstationerne


Efter af have passeret Lando Norris i Sving 1 så Max Verstappen sig ikke tilbage og kørte igen et forrygende løb uden fejl. Eneste lille ridse i lakken var en kvalifikation, som ikke helt lykkedes, men når enden er god...

George Russell virkede længe som en trussel for den førende Max Verstappen, men i sidste ende måtte Mercedes-køreren strække våben. Ikke mindst, da det lykkedes Lando Norris at passere sølvpilen og indtage en jagtende andenplads, som ikke blev til mere end det. Og som senere blev konverteret til en diskvalifikation.

Aston Martin til Las Vegas GP.Aston Martin til Las Vegas GP.
Copyright Aston Martin Aramco F1-Team


Kimi Antonelli må udnævnes til "dækhvisker" efter løbet i Las Vegas, hvor han med stor stor modenhed gennemførte løbet på et par totalt udtrådte hårde dæk, som holdet havde valgt på grund af ungersvendens dårlige kvalifikation. Det er ikke så ofte, at en F1-kører gennemfører en fuld løbsdistance på ét sæt dæk. Stupendo, som de siger i Italien.

Også ros til Carlos Sainz, der i sidste ende sad i en Williams, som bare ikke var hurtig nok til at omsætte et flot kvalifikationsresultat i anden startrække. Men P5 i en Williams er en præstation.

Mellempræstationerne


Isack Hadjar i Racing Bulls kørte igen et fint løb, som viste, at han er en seriøs kandidat til Yuki Tsunodas sæde hos Red Bull.

McLaren til Las Vegas GP.McLaren til Las Vegas GP.
Copyright McLaren F1 Team


Nico Hülkenberg leverede også varen i sin Kick Sauber og viste, at alder er også er lig med erfaring.

På grund af gult flag fik Lewis Hamilton en dårlig kvalifikation, hvilket sendte ham ned i bageste startrække. Alligevel formåede den syvdobbelte verdensmester at kæmpe sig frem til en samlet P8 (efter diskvalifikationen af de to McLaren-kørere). Det gjorde det ikke nemmere for Ferrari-køreren, at Alex Albon torpederede eksmesterens Ferrari tidligt i løbet og ødelagde dele af hans bagvinge.

I den anden Ferrari gjorde Charles Leclerc, hvad han kunne, for i virkeligheden kørte han i feltets næsthurtigste bil, men at køre som bageste mand i et DRS-tog er ikke befordrende for en topplacering.

Bundpræstationerne


Hvad kan der snart tilføjes mere om Tsunodas præstationer hos Red Bull? Mens holdkammeraten i samme bil vandt løbet, tilbragte japaneren mere tid med at undgå at blive overhalet end nogensinde før. Meget ringe præstation i kvalifikation såvel som løb, og mon ikke han føler Hadjars ånde i nakken?

Man kan sige meget om Liam Lawson, men newzealænderens evner til at placere sig i stormens øje er bemærkelsesværdig. Denne gang gik det ud over Oscar Piastri, som Racing Bulls-køreren bankede op i. Langt fra overbevisende.

Aston Martin til Las Vegas GP.Aston Martin til Las Vegas GP.
Copyright Aston Martin Aramco F1-Team


Og hvad med Gabriel Bortoleto? Sæsonen startede ellers lovende for rookien, men i Las Vegas begik han sin hidtil mest hjernedøde fejl. Startede som nummer 18, kørte alt for hurtigt ind i sving 1 og ramte en sagesløs Lance Stroll i Aston Martin. Begge biler blev sendt ud af løbet, og en gridstraf i bonus til brasilianeren til det næste løb i Qatar.

Og Franco Colapinto? Endnu en flad præstation.

Power Rating


Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation (20%), sprint- og grandprix med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Nr. Kører Rating Std.afvigelse
1. Max Verstappen 9,8 0,3
2. George Russell 9,7 0,2
3. Lando Norris [DSK] 9,6 0,3
4. Carlos Sainz 9,6 0,4
5. Charles Leclerc 9,3 0,3
6. Kimi Antonelli 9,2 0,4
7. Isack Hadjar 8,6 0,5
8. Nico Hülkenberg 8,5 0,4
9. Oscar Piastri [DSK] 8,4 0,3
10. Oliver Bearman 7,3 0,4
11. Esteban Ocon 7 0,5
12. Lance Stroll [DNF] 6,8 0,5
13. Lewis Hamilton 6,8 0,4
14. Fernando Alonso 6,6 0,4
15. Liam Lawson 6,4 0,8
16. Pierre Gasly 5,9 0,5
17. Alex Albon [DNF] 5,1 0,5
18. Franco Colapinto 4,6 0,5
19. Gabriel Bortoleto [DNF] 4,1 0,8
20. Yuki Tsunoda 3,5 0,5


Giv din egen mening til kende på vores Facebook-side.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER