Explainer: 2026-regulativet kort fortalt (2/2)

Her kommer den anden Explainer til det nye banebrydende regulativ for 2026-sæsonen, hvor vi dykker ned i de nye funktioner, som køreren selv har kontrol med.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 19/12 2025 klokken 18:12

I vores Explainer Del 1 til det nye Formel 1-regulativ for 2026 beskrev vi ændringerne for chassis og motorenhed.

I denne gennemgang fokuserer vi på manden bag rattet og de muligheder han har for at påvirke udfaldet af løbet.

Fik du læst Del 1 af vores Explainer til 2025-sæsonen?

Haloen på den nye Formel 1-bil til 2026-sæsonenHaloen på den nye Formel 1-bil til 2026-sæsonen
Copyright Formula One Media


Med køreren i centrum


Med det nye regulativ har kørerne mere magt over bilen end nogensinde før. Kritiske beslutninger som energiforbrug, regenerering af energi og bibeholdelse af samme pålægger kørerne et endnu større ansvar.

Den nye Formel 1-bil til 2026-sæsonen set bagfraDen nye Formel 1-bil til 2026-sæsonen set bagfra
Copyright Formula One Media


At forstå, hvordan man vil anvende og bruge disse nye taktiske elementer, vil derfor være afgørende for, hvordan en kører til gennemføre sit løb. Med andre ord handler det i endnu højere grad end før om den enkelte kørers færdigheder, dygtighed og teknik.

Her kommer en kort oversigt over den nye terminologi for de enkelte områder samt hvad det betyder for den enkelte kører.

Den nye Formel 1-bil til 2026-sæsonenDen nye Formel 1-bil til 2026-sæsonen
Copyright Formula One Media


Overtake mode


Funktion : For kørere, der er mindre end et sekund bag en forankørende bil, giver denne Overtake mode ekstra kraft til at foretage en overhaling. Funktionaliteten erstatter den velkendte DRS-funktion (Drag Reduction System) og øger muligheden for overhalinger på banen. Man kan sige, at der er tale om et strategisk værktøj, som kan bruges på én gang eller spredt over en omgang.

Boost mode


Funktion : Boost-tilstand er et førerbetjent værktøj til frigivelse af energi hentet fra motorenhedens Energy Recovery System (ERS). Systemet kan bruges offensivt eller defensivt afhængigt af kørerens positionen på banen. Det giver føreren maksimal kraft fra motoren og batteriet ved et tryk på en knap, uanset hvor på banen han befinder sig.

Fronten af den nye Formel 1-bil til 2026-sæsonenFronten af den nye Formel 1-bil til 2026-sæsonen
Copyright Formula One Media


Active aero


Funktion : Denne funktion består af dynamisk justerbare vinkler på for- og bagvingeelementerne i specifikke højhastighedssektioner, designet til brug i sving og på langsider. Den dynamisk aktive indstilling af aero gør, at køreren strategisk kan tilpasse sig omstændighederne og maksimere udnyttelsen af bilens kraft ved hjælp af bedre vejgreb.

Fronten af den nye Formel 1-bil til 2026-sæsonenFronten af den nye Formel 1-bil til 2026-sæsonen
Copyright Formula One Media


Recharge


Funktion : Køreren kan genoplade sit batteri med energi, der genvindes ved bremsning, ved at slippe speederen ved slutningen af langsider og endda i sving, hvor kun en del af kraften anvendes.

Dette var i korte træk indholdet af de væsentligste ændringer, som F1-fans i 2026 kommer til at stifte bekendtskab med under løbene.

Fik du læst Del 1 af vores Explainer til 2025-sæsonen?

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER