2006 Info | |
---|---|
Land | USA |
Længde | 4192 m |
Antal omgange | 73 |
Løbslængde | 306.016 km |
År | Kører | Team | Tid |
---|---|---|---|
2007 | Lewis Hamilton | McLaren Formula 1 Team | 1T31:09.965 |
2006 | Michael Schumacher | Scuderia Ferrari | 1T33:35.199 |
2005 | Michael Schumacher | Scuderia Ferrari | 1T29:43.181 |
År | Kører | Team | Tid |
---|---|---|---|
2007 | Lewis Hamilton | McLaren Formula 1 Team | 1:12.331 |
2006 | Michael Schumacher | Scuderia Ferrari | 1:10.832 |
År | Pole Position | Hurtigste Omgang | Vinder |
---|---|---|---|
1950 | W. Faulkner | J. Parsons | J. Parsons |
1951 | D. Nalon | L. Wallard | L. Wallard |
1952 | F. Aqabashian | B. Vukovich | T. Ruttman |
1953 | B. Vukovich | B. Vukovich | B. Vukovich |
1954 | J. McGrath | J. McGrath | B. Vukovich |
1955 | J. Hoyt | B. Vukovich | B. Sweikert |
1956 | P. Flaherty | P. Russe | P. Flaherty |
1957 | P. O'Conner | J. Rathmann | S. Hanks |
1958 | D. Rathmann | T. Bettenhausen | J. Bryan |
1959 | J. Thomson | J. Thomson | R. Ward |
1960 | E. Sachs | J. Rathmann | J. Rathmann |
2000 | M. Schumacher | D. Coulthard | M. Schumacher |
2001 | M. Schumacher | J.P. Montoya | M. Häkkinen |
2002 | M. Schumacher | R. Barrichello | R. Barrichello |
2003 | K. Räikkönen | M. Schumacher | M. Schumacher |
2004 | R. Barrichello | R. Barrichello | M. Schumacher |
2005 | J. Trulli | M. Schumacher | M. Schumacher |
2006 | M. Schumacher | M. Schumacher | M. Schumacher |
2001 - Häkkinens sidste sejr | |
---|---|
Med kørerne delt mellem ét- og to-stops strategier var der lagt op til et spændende løb, der blev afviklet bare 19 dage efter 11. september terroraktionen. Rubens Barrichello (Ferrari) i starten skød frem som skudt ud af en kanon blandt andet med en overhaling af Juan Pablo Montoya (Williams), som siden hen i en flot overhaling kom forbi Michael Schumacher (Ferrari), hvorefter det lignede at columbianerens ét-stop strategi skulle give bonus. Det gjorde det ikke, da han blev sat ud af spillet på grund af hydrauliske problemer. I stedet tog Mika Häkkinen (McLaren) fordel af sin Mercedes-motor gode brændstoføkonomi, hvorved han kunne blive ude på sit første stint i lang tid. Mod slutningen forsøgte Barrichello at indhente ham, men motoren gav op med få omgange igen, hvormed Häkkinen kunne tage karrierens sidste Formel 1-sejr. Nick Heidfeld (Sauber) fortjener også ros for løbet. Dels kvalificerede han sig lige bag David Coulthard (McLaren), som han også pressede i starten af løbet Senere overhalede han Ralf Schumacher (Williams) og præsterede at slutte i top seks på trods af, at han manglede både andet og syvende gear. |
1: Häkkinen 2: M. Schumacher 3: Coulthard 4: Trulli 5: Irvine 6: Heidfeld 7: Alesi 8: Fisichella |
2002 - Ferrari fotofinish? |
Bortset fra en sammenstød mellem de to Williams-kørere, Juan Pablo Montoya og Ralf Schumacher, i starten af anden omgang, hvilket fik Frank Williams til at komme op i det røde felt, så vil løbet stort set kun blive husket for én ting. Hele weekenden havde Michael Schumacher og Rubens Barrichello - begge Ferrari - været dominerende med Schumacher som den hurtigste. Sådan var det også i løbet, men på vej ned ad langsiden på sidste omgang bremser Schumacher op, og Barrichello ender med at vinde med 11 tusindedele af et sekund - den næstmindste margin i Formel 1-historien (Italiens Grand Prix 1971 blev vundet med én tiendedel). Schumachers forklaring bagefter var, at han havde forsøgt at opnå dødt løb. Andre spekulerede i, om han ville betale Barrichello tilbage for teamordren i Østrig tidligere på året. I alt fald var der et ramaskrig, der sørgede for, at der blev snakket om løbet i langt længere tid, end de sportslige begivenheder berettigede til. |
1: Barrichello 2: M. Schumacher 3: Coulthard 4: Montoya 5: Trulli 6: Villeneuve 7: Fisichella 8: Button |
2003 - Schumacher lægger grunden til titlen |
Inden løbet i USA var det et krav til Kimi Räikkönen (McLaren) og Juan Pablo Montoya (Williams), at hvis de ville true Michael Schumacher (Ferrari) i kampen om titlen, så skulle de besejre ham. Efter kvalifikationen så det ud til meget vel at kunne lade sig gøre: Räikkönen startede på pole, Montoya som nummer fire, og Schumacher helt nede som nummer syv. Da starten gik, forsvarede Räikkönen flot sin føring, men så begyndte vejrguderne at spille med, og under de skiftende forhold, der var i resten af løbet, var Bridgestone-dækkene overlegne, samtidig med at Schumacher viste super kørsel. Kun en lige så flot præstation af Räikkönen sikrede, at der stadig var en lille gnist af spænding tilbage i mesterskabet inden sæsonens sidste løb i Japan. En anden stor vinder blev Sauber, der med en kombination af en rigtig god strategi og lige så god kørsel af Heinz-Harald Frentzen og Nick Heidfeld sikrede sig henholdsvis tredje- og femtepladsen i løbet, hvorved de sprang fra en niende- til en femteplads i konstruktørernes mesterskab. I øvrigt blev en meget debatteret straf tildelt Montoya for et lidt optimistisk overhalingsforsøg af Rubens Barrichello årsag til, at man nu generelt først uddeler straffe for uheld efter løbet er slut. |
1: M. Schumacher 2: Räikkönen 3: Frentzen 4: Trulli 5: Heidfeld 6: Montoya 7: Fisichella 8: Wilson |
2004 - Drama |
Selvom resultatet af løbet endte med at blive som det var så mange gange i 2004 med Michael Schumacher (Ferrari) som vinder foran Rubens Barrichello (Ferrari), så bød løbet på megen dramatik. Først var der en større kollision ved løbets start, hvor fire kørere udgik, otte omgange senere fløj Fernando Alonso (Renault) af banen forenden af langsiden, og ikke mindst så stod Ralf Schumacher for sæsonen værste uheld omgangen senere, da han mistede kontrollen med Williams-raceren på vej ud på langsiden, hvilket betød, at han fik en ordentlig tur i betonmuren. Ved uheldet beskadigede han to nakkehvirvler, hvilket holdt ham ude af motorsport i lang tid, men ellers slap han heldigvis med skrækken. Desuden blev Juan Pablo Montoya diskvalificeret for andet løb i træk, uden han dog kunne bebrejdes noget for nogen af gangene. Hans bil ville ikke starte, da opvarmningsomgangen skulle i gang, så han sprintede over i pitten for at hoppe i reservebilen. Mest skammeligt var det, at det tog stewardsene 50 omgange at finde ud af, at det var i strid med reglerne! |
1: M. Schumacher 2: Barrichello 3: Sato 4: Trulli 5: Panis 6: Räikkönen 7: Coulthard 8: Baumgartner |
2005 - Dækskandale |
Idet nogle af kørerne, der havde Michelin-dæk på bilen, havde oplevet problemer i løbet af fredagen og lørdagen sammenholdt med erfaring fra 2004, hvor Ralf Schumacher viste, hvor galt det kan gå, når det går galt på Indianapolis, så meddelte de involverede hold, at de ikke turde køre uden modifikationer til det sidste sving ind på opløbsstrækningen. De foreslog at bygge en midlertidig chikane, i hvilket fald Michelin-holdene skulle køre uden for konkurrence. Det ville Ferrari og FIA ikke være med til, og der var i stedet forslag fremme om, at de berørte kørere måtte undlade at køre 100% gennem svinget eller tage turen gennem pitten. Det hele endte med, at de 14 kørere med Michelin-dæk valgte at køre i pit efter opvarmningsomgangen og så blive der. Derfor blev løbet afviklet med bare seks biler på banen: to biler fra hvert af holdene Ferrari, Jordan og Minardi. Uanset om man mener den ene eller den anden part havde ret, så er der ikke mange der argumenterer imod, at det var en pinlig skandale. |
1: M. Schumacher 2: Barrichello 3: Monteiro 4: Karthikeyan 5: Albers 6: Friesacher |
2006 – Ferrari blæser til angreb |
Løbet på Indianapolis kom i høj grad til at markere starten på Ferraris angreb på Renault i kampen om de to verdensmesterskaber. I kvalifikationen var Michael Schumacher mere end ét sekund hurtigere end den bedste ikke-Ferrari kører. Samtidig døjede Fernando Alonso (Renault) med understyring, så han endte nede på femtepladsen. For Juan Pablo Montoya blev det det sidste løb, inden han blev fyret af McLaren – og det blev ikke det exit, han kunne drømme om. Under starten kørte han ind i sin holdkammerat Kimi Räikkönen, som blev skubbet ind i Nick Heidfeld (BMW). Da det hele var overstået, var også Scott Speed (Toro Rosso) og Hondas Jenson Button (omend han gennemførte tre omgange) udgået. I alt udgik syv biler på første omgang. Se også vores løbsrapport. |
1: M. Schumacher 2: Massa 3: Fisichella 4: Trulli 5: Alonso 6: Barrichello 7: Coulthard 8: Liuzzi |
Banen | |
---|---|
Banenavn | Indianapolis Motor Speedway ("The Brickyard") |
By | Indianapolis, Indiana |
Første Grand Prix | 30. maj 1950 |
Antal Grand Prixer | 18 |
Hjemmeside | www.usgpindy.com | Rekorder |
Banerekord - pole | 1:10.223 (Rubens Barrichello, 2004) 214,903 km/h |
Banerekord - løb | 1:10.399 (Rubens Barrichello, 2004) 214,366 km/h |
Hurtigste løb | 1t29:43.181 (Michael Schumacher, 2005) 204,658 km/h |
Flest sejre | 5 (Michael Schumacher) 6 (Ferrari) |
Flest poles | 4 (Michael Schumacher) 6 (Kurtis Kraft) |
Flest hurtigste omgange | 3 (Bill Vukovich, Michael Schumacher) 7 (Kurtis Kraft) |
Specifikationer |
Antal sving | 13 sving (9 højre, 4 venstre) |