Bahrains GP: 1. FRIE TRÆNING

Så er Formel 1-feltet tilbage i Bahrain, hvor Ricciardo chokerede Formel 1-feltet ved at køre hurtigste tid i en ellers noget udramatisk træning.

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 29/2 2024 klokken 13:02

En ny sæson står for døren og endnu engang starter sæsonen i Bahrain, hvor de også kørte vintertest i sidste uge.

Det var en træning uden den helt store dramatik, men vindhastigheden var noget højere, end hvad kørerne oplevede under vintertesten.

0.544 var forskellen fra P12-P1, hvilket kan indikere, at vi måske kan se frem til et tæt felt i år.

RB viste lovende takter i vintertesten, og de lovende takter fortsatte i den første frie træning, hvor både Ricciardo og Tsunoda kørte konkurrencedygtige tider.

Faktisk sluttede Ricciardo højst overraskende som hurtigste mand og Tsunoda sluttede P4. Begge kørere satte dog deres hurtigste på det blødeste dæk.

McLaren var også et af de få hold, der satte deres hurtigste tider på det blødeste dæk, og det betød, at Norris sluttede P2 og Piastri P3.

Alonso satte sin hurtigste omgang lidt senere end hans konkurrenter, men spanieren viste, at han stadig er blandt de hurtigste kørere i feltet ved at køre femtehurtigste tid på medium-dækket.

Verstappen brokkede sig over bilen, hvor han havde problemer med sine gearskift, som måske kunne forklare, hvorfor den forsvarende verdensmester sluttede P6.

Perez endte træningen som P12, men var altså kun lidt under totiendedele fra sin holdkammerat på sjettepladsen.

Mercedes sluttede henholdsvis P7 og P9 med Russell som den hurtigste Mercedes-kører.
Ferrari havde også en lovende vintertest, men i den første træning formåede Leclerc kun at køre ottendehurtigste tid, hvor Sainz sluttede træningen P11.

Haas havde en anderledes tilgang til træningen i forhold til de øvrige hold. Haas fokuserede mere på long runs, hvorfor Magnussen sluttede P19 med over fire sekunder op til førstepladsen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
2. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:32.901 + 0.000 25
3. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:33.113 + 0.212 25
5. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:33.193 + 0.292 20
6. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:33.238 + 0.337 21
7. George Russell Mercedes-AMG Petronas
P
1:33.251 + 0.350 25
8. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:33.268 + 0.367 24
9. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas
P
1:33.302 + 0.401 22
10. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:33.354 + 0.453 21
11. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:33.385 + 0.484 26
12. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:33.413 + 0.512 24
13. Alexander Albon Williams Racing
P
1:33.583 + 0.682 17
14. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:33.868 + 0.967 20
15. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:33.923 + 1.022 16
16. Logan Sargeant Williams Racing
P
1:34.213 + 1.312 19
17. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:34.807 + 1.906 21
18. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:35.144 + 2.243 24
19. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:37.477 + 4.576 25
20. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1:37.938 + 5.037 27
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er stor Formel 1 fan og har fulgt sporten tæt siden 2005.

RELATEREDE NYHEDER