Hvad skete der ved Briggin Hill?

Frit dækvalg i 2016, comeback til benzinmanden, og biler, som skal være omtrent 5-6 sekunder hurtigere, er nogle af de ting, som F1's strategiske gruppe kom frem til under torsdagens møde.

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 16/5 2015 klokken 12:05

Torsdag mødtes F1's strategiske gruppe ved Briggin Hill, hvor de seks hold - Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren, Williams og Force India - sad overfor Bernie Ecclestone og Jean Todt for at diskutere sportens fremtid.

Først fredag kom der detaljer frem fra mødet, da FIA udsendte en pressemeddelelse.

Allerede fra næste sæson bliver én af ændringerne en realitet. Holdene har længe har ønsket frit dækvalg under hele weekenden, og dette ønske bliver altså efterkommet fra 2016 og fremad. Det er dog begrænset til valget mellem to af de fire compounds, som Pirelli vælger at medtage til løbet.

Allerede året efter vil der blive comeback til påfyldning af benzin undervejs i løbet. Det sker ifølge FIA angiveligt for at give løbene endnu et hak opad i underholdningsværdi.

Hvad angår motorer og udvikling, kom der i går en hel del interessante tiltag frem på bordet. Man vil bibeholde de nuværende V6 motorer, men disse skal nu have et højere omdrejningstal og derudover forbedret og højere lydniveau.
Ønsket om at tillade brugen af en femte motor i 2015 blev afslået.

I FIA's pressemeddelelse skrives der også, at den strategiske gruppe ønsker biler, der er 5-6 sekunder hurtigere pr. omgang, hvilket skal ske gennem aerodynamisk udvikling. Derudover vil der også blive tilladt bredere dæk og en reducering i totalvægt.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Comeback til Cosworth? ART måske til Formel 1 »