Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 23/5 2015 klokken 13:05
En letter frustreret Lewis Hamilton, måtte se sig henvist til tredie hurtigste tid, efter den 3. frie træning forud for Monacos Formel 1 Grand Prix var overstået.
Sebastian Vettel henviste de to stærke Meredes racere til de sekundære placeringer, med en tid på 1.16.143, hvilket var lidt over to tiendedele sekund hurtigere en Rosberg, der sikrede sig 2. hurtigste tid, og mere end et halvt sekund hurtigere end Hamilton.
Hamilton burde ellers være top motiveret, efter han sikrede sig en rigtig fin kontrakt med Mercedes, for den næste 3 år, forleden, der gør ham til den bedst betalte kører i Formel 1 feltet.
Men Rosberg er en mand der er glad for den snævre Monaco bane, mens Vettel igen bare viser, at han er hurtig og det ikke kun var bilen der gjorde ham til verdensmester 4 gange.
McLaren Honda var op til denne weekends løb ude med meget positive udmeldinger.
Endelig var der en bane, hvor det ikke var hvor stærk en motor de havde, der var afgørende, men hvor god en bil holdet har bygget.
Men selvom der er mange der mener, at McLaren har bygget en af de bedste racere på gridden, lykkedes det ikke rigtigt for holdet, at få sat pakken helot rigtigt op.
Jenson Button fik McLaren raceren nogenlunde med frem, da han placerede sin McLaren ind som nummer 8, mens Alonso ikke formåede at følge op på de fine takter fra torsdag og sluttede nede som nummer 14.
I den mere overraskende ende fandt vi Red Bull kører Daniel Ricciardo, der efter en yderst svær sæson, er begyndt at se bedre ud.
En 4 hurtigste tid, viste at Red Bull raceren er god, men bare ikke stærk nok i de mere motor krævende løb.
Kvyat sluttede som nummer 7, næsten 4 tiendedele sekund langsommere end Ricciardo.
For lillesøster holdet, var det Carlos Seinz Jr. der igen viste vej, ved at sætte den hurtigste Toro Rosso ind som nummer 5, mens Verstappen måtte nøjes med en 9. hurtigste tid og han var også en tur i hegnet.
Der var omkring et halvt sekund mellem de to Toro Rosso drenge.
Måske var det bandet 3 and a half men, der underholdt efter træningen på Red Bulls imponerende tømmerflåde, der trak.
Ferrari og især Sebastian Vettel ser stærke ud, forud for kvalifikationen, hvilket sætter Mercedes under pres.
det er ikke umuligt, at det kan ende med en rød front, selvom Kimi Räikkönen kun satte den 6. hurtigste tid i denne sidste træning, hele 1.258 sekund langsommere end Vettel. Men da det netop er holdkammeraten der har den hurtigste tid, så kan der jo deles noget opsætning inden kvalifikationen.
Med andre ord, det ser mere spændende ud end længe og i Monaco er kvalifikationen vigtigere end noget andet sted, da det er meget svært at overhale her.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)