Singapores GP: Resume: Vettel dominerer

Sebastian Vettel snuppede sejren i Singapore, og Kimi Raikkonen gjorde ham selskab på podiet.

Ungarns GP 2015 . Copyright Getty Images for Shell

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 20/9 2015 klokken 17:09

Så er årets Grand Prix i Singapore afsluttet, og det blev Sebastian Vettel der snuppede sejren, foran Daniel Ricciardo og Kimi Raikkonen. De første tre placeringer, sluttede altså som de begyndte. Men bag ved top tre, skete der ting og sager.

Da starten gik kom de fleste, af bilerne afsted som planlagt, lige på nær Max Verstappen. Den unge hollænder gik nemlig i stå, da starten gik og han måtte skubbes ind i pitten og genstartes. Da Verstappen kom på banen igen, var han allerede en omgang bag ud.

Max Verstappen
Copyright Red Bull Photofiles


Efter starten trak Vettel fra, og generelt var der stilstand i feltet. Der skete ikke det store, og der var omkring to sekunder mellem de første kørere, Vettel var do på et tidspunkt oppe og have en forspring på fire sekunder. Men på omgang nummer 13 skete, der et uheld der fik safety caren på banen.

Her kørte Felipe Massa og Nico Hulkenberg, nemlig ind i hinanden. Massa var på vej ud af pit, mens Hulkenberg kommer kørende ude på banen. De to mødes i samme sving, og ramler sammen da de ikke kan finde ud af, hvem der skulle først igennem. Felipe Massa kan fortsætte, mens Nico Hulkenberg måtte udgå. Hvem der er skyld i ulykken er svær, at sige. Men Nico Hulkenberg er blevet tildelt tre strafplaceringer til, næste løb i Japan. Så spørger man stewardsne, er det Hulkenbergs fejl.

Nico Hulkenberg
Copyright Sahara Force India


Da løbet igen blev givet frit, fortsatte Vettel hvor han slap. Han kørte et stille og roligt tempo, som Daniel Ricciardo godt kunne matche. Men det varede ikke længe, fordi Vettel var bare i gang med, at spare dæk, så da Vettel begyndte at give gas igen, fik han hurtigt opbygget et nyt forspring.

Med 27 omgange kørt, fik vi mere drama. Lewis Hamilton mistede nemlig power, så han blev overhalet af Kvyat og Rosberg, samt mange andre. Det var et problem Hamilton bøvlede med, et par omgange men som ikke kunne løses. Derfor kørte Hamilton i pit, og måtte udgå af løbet.

Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG


Så var der igen stilstand ind til omgang nummer 35. her blev Fernando Alonsos McLaren skubbet i pit, så var også Alonso ude af løbet. Senere måtte Jenson Button i øvrigt også udgå, så endnu en katastrofal McLaren weekend.

Få omgange Alonso måtte udgå, kom safety caren på banen igen. Denne gang var det dog ikke på grund af uheld, det var på grund af noget værre. Det der ikke må ske, var sket, en person var kommet ind på banen, og han gik ude i vej kanten. Der gik han så i noget tid, inden han selv fandt vej væk fra banen. Der skete altså ingen person skade, men det må bare ikke ske, at der kommer personer på banen under et løb.

Sebastian Vettel vandt Ungarns GP 2015
Copyright Getty Images for Shell


Derefter faldt der igen ro på løbet, det eneste der skete på de efterfølgende omgange var, at Vettel og Ricciardo lå og kæmpede om, at sætte løbets hurtigste tid. En duel som det så vidt vides, var Ricciardo der kom sejrigt ud af.

Med få omgange tilbage af løbet, fik vi lidt mere kryderi på løbet. Toro Rosso bad nemlig, Max Verstappen om, at lade Carlos Sainz komme forbi, en besked som hollænderen ikke var tilfreds med og da også ignorerede. Som Verstappen sagde efter løbet, så er han en racer og så lader man ikke bare en konkurrent komme forbi. Carlos Sainz var dog ikke tilfreds med den beslutning.

Max Verstappen og Carlos Sainz
Copyright Getty Images/Toro Rosso


Alt i alt var dette et spændende Formel 1 Grand Prix, og vi må håbe at næste Grand Prix i Japan, kan levere den samme spænding og dramatik, som vi har fået her i Singapore. Dog uden personer, der smutter på banen, det dur ikke.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
2T01:22.118 3 25
2. 2. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
2T01:23.596 3 18
3. 3. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
2T01:39.272 3 15
4. 6. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
2T01:46.838 3 12
5. 7. Valtteri Bottas Williams Racing
P
2T01:56.322 3 10
6. 4. Daniil Kvyat Oracle Red Bull Racing
P
2T01:57.626 3 8
DNF / Ikke-fuldførte
16. 15. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
52 omg. 3 0
17. 12. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
50 omg. 3 0
18. 5. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
45 omg. 3 0
19. 9. Felipe Massa Williams Racing
P
40 omg. 3 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Singapores GP: Løbet LIVE. Vettel tager sejren Grosjean skifter til Haas F1 »