Lidt statistik fra 2015

Vidste du, at sæsonens hurtigste kører var Pastor Maldonado? Eller at Toro Rosso var det hold, der lavede flest overhalinger på banen? Det overrasker dig nok ikke, at Mercedes er det hold, der blev overhalet færrest gange.

Malaysias GP 2015 . Copyright Ferrari Media

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 14/12 2015 klokken 12:12

Hvis vi starter med at kigge på antallet af dæk, som Pirelli har haft med til alle årets løb, så lyder tallet på 35.964 dæk. Af disse var hele 10.960 dæk regn- og intermediatesdæk. Et imponerende tal på en sæson uden alt for meget regn. Hvornår har vi sidst haft en hel weekend i Belgien uden regn?

Regnen kom dog en time efter løbet og blev ved i mange timer.

Pirelli dæk
Copyright Pirelli


Virkeligheden er, at 16.288 slicks og 1.292 regnvejrsdæk blev brugt denne sæson. Pirelli oplyste til BMF1 i Belgien, at ingen dæk bliver genanvendt, men i stedet bliver skrællet og smeltet om til brug i f.eks. gadedæk.

Pirelli havde seks dækblandinger til denne sæson: Hard, Medium, Soft, Supersoft, Intermediates og regnvejrsdæk. Her er en oversigt over de kørere, der kørte flest omgange på hver enkelt dækblanding.

Dæktype Antal omg. Kører
Hard 1794 Carlos Sainz Jr.
Medium 5224 Felipe Massa
Soft 5480 Nico Rosberg
Super Soft 1838 Max Verstappen
Intermediates 482 Sebastian Vettel
Regnvejrsdæk 297 Nico Rosberg

Hvad definerer et spændende løb? Som oftest er det antallet af overhalinger, der gør et løb spændende, og hvis det er definitionen, så var Malaysia årets mest spændende løb. 60 overhalinger var der i det løb, mens Singapore og Australien begge nøjedes med 11. I USA, hvor regnen spillede en stor rolle, var der 39 overhalinger, og i hele sæsonens 19 løb var der i alt 509 overhalinger, og her taler vi om overhalinger for placering.

Max Verstappen
Copyright Red Bull Photofiles


Den mest overhalende kører i år var Max Verstappen med 49. Holdkammeraten Carlos Sainz lavede 45. Årets bedste starter var Fernando Alonso, som i starterne foretog 28 overhalinger, imens Sebastian Vettel lavede hele 13 overhalinger i ét løb; Canadas GP.

Nico Rosberg og Lewis Hamilton lå for det meste i front, så begge er kun blevet overhalet tre gange hver i en sæson på 19 løb.

Pastor Maldonado
Copyright Lotus F1


Pastor Maldonado var hurtigste mand på banen, men kun målt på toppen. 366.4 km/t nåede han på langsiden i Mexico. Det er mere end en fodboldbane i sekundet. Hurtigste kører generelt var Lewis Hamilton med 11 pole positions og otte hurtigste løbsomgange.

Lewis Hamilton
Copyright Daimler Benz


Hurtigste Grand Prix og hurtigst afviklede er selvfølgelig løbet på Monza. Med en gennemsnitsfart på 235.903 km/t tog det kun 78 minutter og 688 tusindedele for Lewis Hamilton at tage det ternede flag. Langsomste løb var Singapores Grand Prix, der tog 121 minutter, 22 sekunder og 118 tusindedele at gennemføre.

Det var løbet, hvor Mercedes for en enkelt weekend faldt helt igennem, og Ferrari tog en dobbeltsejr.

Sebastian Vettel
Copyright Ferrari Media


Årets mest overraskende andenplads i kvalifikation tilfaldt Kimi Räikkönen på Monza. Således kunne BMF1 erfare, at den ordfattige finne var den kører, der blev stillet flest spørgsmål i den efterfølgende pressekonference. Så mange at pole-mand Lewis Hamilton slet ikke opfattede, da et spørgsmål blev stillet til ham.

Kimi Raikkonen
Copyright Ferrari Media


Lidt sjov statistik du lige kan slynge ud, hvis du bliver spurgt om Formel 1 til julefrokosten.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Husker du Damon Hill? Hér er han i dag F1 skal blive i USA »