7 kørere der har haft racer nr 7

I dag "ejes" racer nr. 7 af Kimi Räikkönen, som fik nummeret fra 2014-sæsonen i forbindelse med de nye regler. Nr 7 er det mest udbredte lykketal i den vestlige verden, så vi har hér samlet nogle af de vigtigste kørere, som tidligere har kørt med racer nr 7.

Kimi Raikkonen . Copyright Ferrari Media

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 8/4 2016 klokken 08:04

Fra 2014-sæsonen blev det muligt for kørerne at vælge deres eget nummer mellem 2 og 99. Nummer 7 blev valgt af Kimi Räikkönen, men tidligere blev racerne nummeret efter hvor godt teamet havde klaret sig i VM året før. Traditionelt set var det teamets førstekører, der havde det laveste nummer i teamet.

Racer nummer 1 er reserveret til verdensmesteren, hvis han ønsker det. De seneste to år, har Lewis Hamilton dog foretrukket sit eget personlige nummer, som er nummer 44.


1. Mika Häkkinen
Mika Häkkinen i sin McLaren, 1999.

Mika Häkkinen havde nr. 7 i 1993, 1994 og 1996 på sin McLaren racer.
I 1995 efter kørte han med nr. 8 – et nummer han i øvrigt delte med Jan Magnussen, som afløste ham i et enkelt grand prix på Aida banen (The Pacific Grand Prix).

Häkkinen vandt VM to gange inden han stoppede efter 2001-sæsonen.

2. Nigel Mansell
I 1995 var Nigel Mansell så stort et navn at McLaren tillod at han også deltog i andre serier mens han havde Formel 1 kontrakt. Derfor delte Nigel Mansell og Mark Blundell raceren med nr. 7 i denne sæson.
Mansell vandt VM i 1992 for Williams og kørte i Formel 1 i hele 15 år.


3. Damon Hill
I 1999 forlod Damon Hill Williams og havde i 1997-sæsonen kørt for bund-holdet Arrows. Trods en meget overraskende 2. plads, var det ikke en stor succes for Hill at køre for Arrows, som generelt manglede penge til at få raceren gjort konkurrencedygtig. I 1998 skiftede Hill så til Jordan og i 1999 satte Hill sig så bag rattet i en Jordan-racer med nr 7 på. Dette blev hans sidste sæson i Formel 1. Hill udgik fra 9 af de 16 løb i sæsonen.

Hill fik 0 podiepladser mens holdkammeraten, Heinz-Harald Frentzen vandt to løb og fik fire podieplaceringer.


4. Nick Heidfeld
Nick Heifeld er klar til at skulle teste Lotus-Renault R31
Copyright Lotus-Renault GP


Nick Heidfeld går under navnet "Quick Nick" men 2002 var heller ikke året hvor Heidfeld fik lov til at bevise sit ubestridte talent. Raceren havde nummer 7 og teamet var Sauber-Petronas. Sauber var ikke et vinder-hold, og teamet havde ikke leveret nævneværdige resultater og manglede sponsorer. Året før, havde Peter Sauber hentet en ung finne ved navn Kimi Räikkönen til Formel 1, men talentet var for stort så i 2002 havde finnen skiftet til McLaren.


5. Jenson Button
Jenson Button i Honda, Malaysia 2007.

Jenson Button kørte i mange år uden at vinde et eneste Grand Prix. Det ændrede sig i 2006 på en regnvåd Hungaroring, hvor Buttons flydende kørestil sikrede ham sejren.

I 2007 kørte Button for Honda med racer nr. 7 og resultaterne udeblev i høj grad. Efter 2008 valgte Honda at lukke teamet pga de manglende resultater. Det endte dog i stedet med at teamet blev solgt til Ross Brawn for et meget symbolsk beløb. Brawn-teamet vandt VM og Button blev verdensmester.


6. Michael Schumacher
Billeder fra Monza 2011
Copyright Mercedes GP


Ingen over, ingen ved siden af. Michael Schumacher behøver vist ingen nærmere introduktion. Efter 2006-sæsonen, gik Schumacher på pension i en alder af 37 år. I 2010 vendte han tilbage som kører for det ambitiøse Mercedes-team og fik kørernummer 3.

Året efter var det tydeligt at Mercedes ikke var et top-hold og Schumacher måtte tage til takke med nummer 7, mens Nico Rosberg fik nr 8. Det store come-back udeblev totalt for Schumacher og efter 2012-sæsonen gik han på pension igen.


7. Kimi Räikkonen
Kimi Raikkonen
Copyright Ferrari Media


Kimi Räikkönen havde nr 7 i både 2013 og 2014. Derfor var det naturligt at han fik lov til at få nummeret permanent da den nye regel om faste kørernumre blev vedtaget. Räikkönen vandt VM i 2007 med ét VM-point mere end Lewis Hamilton. Det var for Ferrari med kørernummer 6.

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Bernie og Jean giver sig Sauber stiller alligevel op til Kinas Grand Prix »