• Forside

Retten har talt: Massedæmpere er forbudte

FIA's internationale appelret har besluttet at de såkaldte massedæmpere er forbudte. Beslutningen blev taget efter at have hørt, argumenterne fra de involverede parter.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 23/8 2006 klokken 17:08

Retten har besluttet at ulovliggøre de tunede massedæmpere. En tunet massedæmper, er et mekanisk system der består af en masse, der er ophængt i et system med en fjeder og en dæmper, ved at indstille på stivheden af fjederen, energioptagelsen i dæmperen og massen på den svingende del, kan man justere, eller tune, dette system til at reducerer svingninger med en bestemt frekvens.

Systemmet har altså den funktion, at det skal reducerer vibrationer, og det virker ved at en masse som forklaret bevæger sig.

Dette har retten fundet går imod det tekniske reglements artikel 3.15, der omhandler aerodynamiske dele.

De tunede massedæmpere er dermed forbudte at benytte. Dette er et slag i hovedet for Renault og der er ikke længere så store forventninger om at Renault skal vende tilbage med fornyet styrke..

Herunder følger den officielle pressemeddelelse fra FIA.

”'FIA International Court of Appeal' forsamledes den 22. august for at undersøge en appel fra Fédération Internationale de l’Automobile imod 'Beslutning No.8' taget af inspektørerne ved deres møde den 28. juli vedrørende T-bilen fra konkurenten 'Mild Seven Renault Formel 1' i forbindelse med Tysklands Grand Prix i forbindelse med FIAs Formel 1 verdensmeterskab”

”Efter at have hørt forklaringer fra begge parter og efter at have undersøgt de forskellige dokumenter og øvrige bevismateriale, går retten imod 'Beslutning No.8' foretaget af inspektørerne og har besluttet at anordningen der er kendt som 'Tuned Mass Damper' er en krænkelse af af Artikel 3.15 i det tekniske reglement for Formel 1.”

The International Court of Appeal var ledet af Hr Philippe ROBERTI de WINGHE (Belgien), Hr Pierre TOURIGNY (Canada), John CASSIDY (USA) og Anthony SCRIVENER (Storbritanien).

Det bemærkelsesværdige er at det er inspektørerne, der ved inspektion har fundet disse dæmpere og ikke en klage, der har ledt til denne afgørelse, i modsætning til andre tilfælde, hvor det er konkurrende teams, der klager over andre teams.


En dårlig nyhed for Fernando Alonso, Renault R25, der her er ved at kravle op i sin bil inden løbet i Tyrkiet 2005



Optakt
Vil du vide mere om Istanbil Speed Park så tag et kig på vores omfattende optakt, der går i dybden med den aktuelle situation, teknik, banen og dens historie.

TV-tider:
Du kan tjekke TV tiderne i vores. sædvanlige oversigt, der denne gang er lidt usædvanlige.

SMS
Har du ikke mulighed for at se kvalifikationen eller løbet, kan du få tilsendt de første ti placerede via vores SMS -service. Vi er de eneste i Danmark der tilbyder SMS med kvalifikationens- og løbsresultatet. Tjek derfor hvordan du tilmelder dig.