Udsynet overrasker Gasly

Red Bull var ude at teste halo-anordningen i går og udsynet overrasker Pierre Gasly, som testede den for det østrigske team.

Red Bull tester Halo . Copyright Red Bull Media

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 13/7 2016 klokken 08:07

Den første af de to in-season test dage på Silverstone blev som bekendt kørt i går, hvilket Red Bull Racing bl.a. benyttede til at få testet den berømte og berygtede halo. Anordningen som er designet til at beskytte kørerne mod hovedskader, kan nemlig blive en fast del af Formel 1 inden for kort tid, så derfor er flere teams begyndt at teste den. Hos toppen af Red Bull Racing er man dog ikke begejstret for den, en holdning som deres testkører Pierre Gasly også deler efter at have testet den i går.

Sebastian Vettel med halo som er opfundet af Ferrari
Copyright Ferrari Media


Franskmanden har dog også noget positivt at sige, fordi han fortæller det er utrolig lidt den påvirker kørerens udsyn.

"Jeg blev faktisk overrasket over, at den ikke ændrede mit udsyn særlig meget, det eneste man ser er en mærkelig ting over hjelmen. Derfor ser det lidt underligt ud, når man sidder i bilen. Jeg bryder mig dog ikke om den, fordi Formel 1-biler skal være open-wheelers og den tradition ødelægger halo. Men den ændre altså ikke meget ved udsynet så nu må vi se, hvad de finder ud af," lyder det fra franskmanden.

Red Bull-racer med canopy
Copyright Red Bull Media


"De" som Gasly nævner er FIA, fordi de arbejder lige pt. på at finde ud af, hvornår halo eventuelt skal indføres som en obligatorisk del af Formel 1. Det mest sandsynlige er at det først bliver fra 2018 sæsonen, men der går rygter om at FIA kunne finde på at presse en haste beslutning igennem, så det bliver allerede fra næste sæson. Red Bull Racing vil dog gøre alt, hvad de kan for at sætte en stopper for det, fordi de mener ikke halo er den rigtige løsning. De hælder fortsat mere til den canopy aeroskærm de selv har udviklet.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Silverstone test dag 1: Alonso hurtigst Max må ikke undervurderes »