Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/3 2017 klokken 03:03
Romain Grosjean i den ene Haas racer, var første mand ude af pitten, ca. 10 sekunder over klokken 2 dansk tid. Sebastian Vettel kom lige efter, mens Kevin Magnussen var den tredje ude af pitten.
Alle kørte ud på den typiske installationsomgang, der lige sikrer at alt er som det skal være.
En der ikke var helt tilfreds, var Lewis Hamilton, i den allerede aerodynamisk modificeret Mercedes, der nu er med på holdet med hajfinne. Problemet var dog ikke andet, end at han var utilfreds med sine sko, som han så skiftede da han var tilbage i pitten.
McLaren reklamerede for deres store problemer under vintertesten, da de havde valgt at montere store luftmålere på bilen, der blev kørt af Stoffel Vandoorne, som man ellers for det meste kun ser under test.
Omkring et kvarter inde i træningen, begyndte holdene at sætte tider. Tider der fra start var markant hurtigere end dem vi så sidste år, dog endnu ikke det hurtigste der er kørt på den australske bane i parken.
Mercedes viste tænder fra start og det var Bottas vi så, som den hurtigste i den første del af træningen.
På Haas raceren, så vi nogle voldsomme vibrationer omkring den ny-monteret T vinge, på toppen af hajfinnen. Vibrationer vi ikke rigtigt så på de andre biler, og helt klart noget Haas skal have styr på, hvis de skal have lov til at beholde den.
Når man ser den dobbelte T vinge på Mercedes raceren, er den helt rolig.
Efter en halv time, hvor der blev afprøvet forskellige ting af holdene, der ikke betød at der blev sat bedre tider, kom Daniel Ricciardo med en ny hurtigst tid, der straks fik Bottas til at reagere, hvilket betød at han igen var den hurtigste.
Lewis Hamilton var den første til at komme på banen med Ultra Soft dæk, hvilket i første forsøg kappede mere end et halvt sekund af Bottas hidtil bedste tid. Bedste tid var nu 1.24.220.
Hos Ferrari var der ikke ret meget aktivitet. Om det er fordi de bare har styr på deres bil, eller om de har nogle problemer, var der ikke udmeldinger om, men efter en time, var Vettel kun noteret for 5 omgange, mens Räikkönen havde 8 på tælleren.
Et andet hold, der ikke fik så mange omgange, og det tilmed med en vis frustration at spore i pitten, var hos McLaren.
Her var der ikke skjult noget. Der blev skruet og arbejdet. Alonso var ude af bilen, mens Vandoorne tålmodigt blev siddende.
For så at understrege, at Ferrari ikke rigtigt har haft problemer, kom de to røde biler på banen med 15 minutter tilbage, hvor de straks rykkede op som nummer 5 og 6.
Renault holdt sig også længe i pitten, men kom også på banan mod slutningen, hvor Hülkenberg viste det bedste fra deres holds side og kom op som nummer 9, lige efter Grosjean i Haas raceren.
For Kevin Magnussen, var det ikke rigtigt så god en træning, hvilket betød at han var at finde nede som nummer 17, hele 1,5 sekund langsommere end Grosjean. Det håber vi at have en forklaring på, inden anden træning.
Generelt, når man ser på hvordan bilerne ligger på banen, er alle bilerne langt mere rolige at se på, end de tidligere år. Det hænger naturligvis sammen med de bredere dæk og den øgende downforce, men viser også, at alle hold, lader til at have lavet et rigtigt godt stykke arbejde med den nye regler.
En der dog ser en anelse mere skarp ud, end de andre, er Red Bull raceren. Den spøjse åbne snude kan måske noget, som vi endnu ikke har set det hele potentiale af.
Haas sendte begge deres racere ud, med få minutter tilbage, hvilket så fornuftigt ud. Kevins første forsøg på en hurtig omgang, blev dog ødelagt af Ocon i Force India raceren.
Første træning viste lidt i fronten, men ellers er vi ikke rigtigt blevet kloge på, hvem der er hvor. Det bliver vi forhåbentligt efter anden træning.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)