Alonso hurtigere end lynet

Under gårsdagens kvalifikation mistede Alonso pludseligt motorkraft. Honda har nu bekræftet årsagen. Spanieren kørte for hurtigt.

Fernando Alonso til Australiens Grand Prix 2017 - Løbsbilleder fra McLaren Honda . Copyright McLaren

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 27/8 2017 klokken 10:08

Under Kvalifikationen i går, da Fernando Alonso var på en hurtig runde i Q2, manglede han pludseligt motorkraft, hvorefter han brokkede sig over radioen og afbrød runden. Dette betød at Alonso endte kvalifikationen på P11.

Efterfølgende undersøgte Honda problemet, og kom frem til at Alono havde været for hurtig, og dermed snydt hans egen motorstyring.

Fernando Alonso til Australiens Grand Prix 2017 - Løbsbilleder fra McLaren Honda.
Copyright McLaren


Sagen er at motorstyringen er programmeret til at yde forskelligt på forskellige steder af banen, og da Alonso pludseligt blæser igennem Pouhon for fuld pedal, tror elektronikken at han er et helt andet sted på banen, og frigiver dermed ikke ekstra ydelse på stykket hen imod sving 12. Dette føles for Alonso som om at motoren pludseligt mangler ydelse.

Hondas ingeniører er nu sat på problemet for at sikre det samme ikke sker igen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:42.553 18
2. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:42.795 13
3. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:43.094 19
4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:43.270 11
5. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:43.380 12
6. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1:43.863 12
Udelukket efter perioden
11. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:45.090 11
12. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:45.133 12
13. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:45.400 12
15. Stoffel Vandoorne McLaren Formula 1 Team
P
0:00.000 11
16. Felipe Massa Williams Racing
P
1:45.823 7
18. Lance Stroll Williams Racing
P
1:46.915 5
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Haas og Kevin tror på gode resultater søndag Belgiens GP: Løbet LIVE. Hamilton vinder »