• Forside

Løbsrapport: Japans Grand Prix - Sejr til Alonso

Alonso kørte et fejlfrit løb og har sikret sig en yderst gunstig position til at vinde sit andet verdensmesterskab efter at Michael Schumacher måtte forlade løbet med et motorhavari. Ikke det mest spændende løb i år, men det er de ligeglade med hos Renault.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 8/10 2006 klokken 08:10

Med en fejlfri Alonso i et fejlfrit løb ser det nu ud til, at spanieren har sikret sig en yderst gunstig position til at genvinde verdensmesterskabet.

Med kun 17 omgange tilbage måtte Michael Schumacher udgå fra en ellers sikker førerposition på grund af et sjældent motorhavari, og vejen var derned banet for Fernando Alonso.

Herunder følger LIVE løbsrapporten fra Japans Grand Prix på Suzuka:




Med Michael Schumacher på pole og Fernando Alonso nede på en 5 startplacering, er der lagt op til en stor udfordring for Spanieren, der tilmed har den frygtede Jano Trulli foran sig.

Alonso er en fantastisk hurtig starter, men kan han gøre det, det vil vi se om et øjeblik.

Den røde front ser nok lidt skræmmende ud for Renault, men Alonso skal blot forbi de to Toyotaer, der har de bedste startplaceringer de har opnået i år, hvor Trulli og Ralf Schumacher, holder som nummer 3 og 4.

Massa på pole, lige foran Michael Schumacher, holder det til første sving?

Starten går og det er Massa der tager starten, mens Alonso kom forbi Trulli, men ikke Ralf. Længere nede gik det ikke helt så godt for Giancarlo Fisichella, der måtte se sig overhalet af Jenson Button.

Lige efter anden omgang, smuttede Michael Schumacher forbi Felipe Massa og ligger nu i front for hans sidste Japanske Grand Prix. Mens Fernando Alonso stadig befinder sig bag Ralf Schumacher på en 4. plads.

Løbet er ret hurtigt gået ind i en statisk situation, hvor de to Ferrari piloter, stille og roligt udbygger deres forspring. Toyota har endnu ikke antydet, at de skulle i pit, men det varer nok ikke længe.

Længere nede i feltet, er der et par kampe, hvor Spyker MF1 og Red Bull hollænderne kæmper om 16 pladsen. En kamp Albers hidtil har vundet.
Men det var en stakket frist, for på omgang nummer 9 måtte Albers lade sig placere af Doornbos.

På 12 omgang er det så tid for Trullis pitstop, mens Fernando Alonso endelig kommer forbi Ralf Schumacher og nu er oppe på 3. pladsen.
Det betyder at der nu køres rigtigt stærkt af Alonso.

Overraskende går Felipe Massa i pit på 13 omgang, hvilket får Alonso op på en 2. plads samtidig med spanieren virkelig rykker igennem.

Også Giancarlo Fisichella går tidligt i pit, så det er da spændende at se, om de førende alle har været lette.

Omgang 15, så er det pittid for Alonso, mens Schumacher bliver ude. Alonso kommer tilmed ud foran Massa, hvilket er skidt for Ferrari.

Schumacher holdt sin Ferrari ude tre omgange mere og holder let sin 1. plads. Men Alonso er nu nummer to. Massa er nummer tre og vil helt sikkert op og presse den forsvarende verdensmester.

Kimi Räikkönen der startede meget langt nede i feltet, har valgt at starte tungt og har derfor endnu ikke været i pit, hvilket har hjulpet ham helt op på en 4. plads.

20 omgange blev det til for Albers, der måtte se sit baghjulsophæng eksplodere, hvilket efterlader mange vragdele på banen, til stor fare for de andre piloter.

Omkring halvvejs i løbet kommer de to forreste nu ind i tæt trafik. Det betyder at Alonso i første omgang kommer meget tættere på Schumacher, men han har samme overhalingskamp foran sig, hvilket nok bringer situationen tilbage til normal efter de to er kommet forbi den store bagtrop.

2. pitstoprunde indledes af Toyota, hvor trulli tager det første stop og Ralf stoppet omgangen efter. De to Toyota piloter holder nu en 7. og en 8. plads, hvilket vel er ret tilfredsstillende for det japanske hold.

Med 21 omgange tilbage vil Kibica lige bevise, at han er meget mere end en banepilot, så en tur i gruset ved sving 9 er en flot demonstration af det.

Med 20 omgange tilbage er det Giancarlo Fisichellas tur til at tage sit andet pitstop. Mens Fernando Alonso i den anden Renault bliver ude lidt bliver ude lidt længere, for først at komme ind med 18 omgange tilbage.

Omgangen efter gå Schumacher i pit og kommer ud igen foran Fernando Alonso. Massa der gik i pit samtidig med Alonso, presser hårdt på.

Og så sker det. Schumachers motor står af og Alonso tager føringen. Det betyder at verdensmesterskabet nu ligger til Fernando Alonso, men også at vi helt sikkert nu, vil se en Felipe Massa der kører maks for at komme op til spanieren.

En bitter Michael Schumacher går væk fra den havarerede Ferrari. Det eneste han nu kun kan håbe på, er at Alonso oplever det samme.

Alonso lader dog til at have styr på sagerne. Han øger afstanden til Felipe Massa.

Mark Webber, der længe har kørt et anonymt løb, sørger for at komme i billedet, da han sætter sin Williams ud på græsset og derefter i væggen. Skidt for Webber.

Med 12 omgange igen er det Fernando Alonso på første pladsen, Felipe Massa på anden pladsen og Giancarlo Fisichella på tredje pladsen. Hvilket betyder, at begge mesterskaber ligger til Renault og at Giancarlo Fisichella og Felipe Massa bytter plads i kampen om 3. pladsen.

Alonso bliver ved med at trække fra Massa, hvilket kunne tyde på, at Ferrari måske har valgt at skrue lidt ned for trykket i deres motor.

Billeder af Schumacher, der trods sit sorte uheld, takker mekanikerne, viser at han trods det utilfredsstillende resultat, stadig er en stor sportsmand.

I Renault garagen kan man også se en stor lettelse. Selv Briatore smiler før Alonso er i mål.

Sejr til Alonso foran Massa og Fisichella. Button tager Hondaen ind på 4. pladsen og Räikkönen lister sin McLaren ind på en ret flot 5. plads.

Hos Toyota er man også glade, efter at Trulli og Ralf Schumacher bliver noteret for en 6. og en 7. plads, mens Heidfeld i BMW tager det sidste point.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER