Australiens GP: Løbet LIVE

Blæsevejr, men ingen regn - Til gengæld er der varmere end tidligere på weekenden, så dækkontrol bliver vigtig. Vi er klar til at dække årets første F1 løb LIVE her.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 17/3 2019 klokken 05:03

Lidt om banen:
Første grand prix: 1996
Antal omgange: 58
Banelængde: 5,303 km
Banerekord: 1:24.125 (Michael Schumacher, 2004)
Antal DRS zoner 2
Antal sving: 16

Vejret
Der er varmere end der har været tidligere på ugen, på trods af blæsevejr. Himlen er klar, og der kommer til at være stort fokus på dækvalgene og hvor hurtigt, de bløde dæk degenererer.

Straffe inden løbet
Årets første løb indeholder ingen straffe, så startopstillingen er præcis som kvalifikationen.


Der startes ud med 1 minuts stilhed for Charlie Whiting, der desværre døde af en blodprop inden løbsweekenden, samt for angrebet i New Zealand.

Pirelli gætter på følgende dækstrategier:
21 omgange på Soft i to stint og 16 på Medium
27 omgange på Soft og 31 på Medium
24 omgange på Soft og 34 på Hard

Husk der er lavet nye regler med point: Der gives også et point for hurtigste tid i løbet, til både konstruktør og kører.

Omgang 1-10 af 58
(1/58) Lysene slukkes, vi er i gang!
Bottas får en god start, medens Vettel er lidt langsom igang. Ricciardo mister sin Frontvinge midt i 1. sving.

Det ligner samtidigt, at der falder noget af Leclercs bil som han ligger P5.

Bottas har føringen foran Hamilton og Vettel. Magnussen og Grosjean hænger på endnu som 6'er og 7'er, bag Verstappen og Leclerc.

(2/58) Kubica har været i pit ligesom Ricciardo.

Replay viser, at Ricciardo bremsede bag Pérez og kom lidt ud på græsset, hvorefter hans frontvinge faldt af.

(3/58) 1.29.662 lyder hurtigste tid fra Bottas.

Vi har stillingen:
Bottas
Hamilton
Vettel
Verstappen
Leclerc
Magnussen
Grosjean
Hülkenberg
Räikkönen
Norris

i top 10.

(4/58) Teamradio fra Ricciardo fortæller han ikke selv kunne se, hans frontvinge var faldet af - Han kunne blot mærke, der var noget galt med bilen.

Han er pt. hængende bag Kubica; hele 46 sekunder efter resten.

(5/58) Räikkönen meddeler at han blev ramt af Norris under første sving, men teamet melder tilbage, at deres data ser fin ud og kan skal blive ved.

Ricciardo har fået overhalet Kubica og kæmper nu for at hente ind på George Russell, P18.

(6/58) Der er skabt et mellemrum på 4 sekunder mellem de forreste 5 og resten af feltet med Magnussen forrest.

(7/58) Størstedelen af kørerne ligger med soft-dæk på, men Stroll, Kvyat, Gasly, Giovinazzi, Russell og Kubica er på medium, og Ricciardo på hard efter hans pit stop.

(8/58) Fra Pérez P12 og ned til Gasly P16 er der under et sekund mellem alle.

Gasly forsøger sig på Kvyat, men DRS'en er ikke helt nok, da alle foran ligeledes har den. Det ser ud til at Red Bull er hurtigere på de lige strækninger, hvorimod Toro Rosso trækker fra i svingene.

(9/58) Bottas ligger med et solidt forspring på 3 sekunder til Hamilton og øgede sidste omgang med et halvt sekundt.

Leclerc med kørerfejl og tager en tur ud i gruset, inden han er tilbage på banen. Han mister ikke nogen placering af det, men forspringet til Magnussen er mindsket.

(10/58) Verstappen meddeler over radioen, at der er begyndt at komme en del vind i sving 2 og 3.

Alle kørere er 1+ sekunder fra hinanden på nær nede ved de 13-16, som før nævnt.

Omgang 11-20 af 58
(11/58) De første 5 kører indenfor 1.29 tider.

Sainz i problemer: Der kommer røg og et par flammer ud fra bagenden på hans McLaren og han når ikke helt ind i pitten, men stopper på en lille plads ved indgangen dertil.

(12/58) Hülkenberg er ved at få hentet ind på Grosjean på P7 - Han er lige indenfor sekundet på franskmanden.

(13/58) Bottas sætter igen hurtigste tid, 0,1 sekund hurtigere end Hamilton, som Räikkönen går i pit allerede.

Han skifter til de gule medium-dæk og er en smule lang tid om at forlade pit-pladsen. Han er tilbage på banen som P16 bag teamkammerat Giovinazzi. Der er 10 sekunders fri luft mellem dem.

(14/58) Hülkenberg og Pérez følger med pit stop.

Hülkenberg går på det hårde dæk, samme gør Pérez. De når ud hhv. lige foran Räikkönen og Ricciardo.

(15/58) Vettel og Magnussen går også i pit. Albon følger.

Vettel går på Medium, samme gør Albon og Magnussen.

(16/58) Magnussen og Hülkenberg er i hård kamp som Kevin kommer ud lige foran ham.

Hamilton, Grosjean og Norris er gået i pit.

Vettel sætter markant hurtigere 2 sektor på sine nye medium-dæk end Bottas på sine gamle dæk.

Der er problemer med Haas og venstre forhjul. Han mister meget tid og komme ned som P14, da han lige når at kæmpe sig forbi Albon.

(17/58) Hamilton er på banen 1,8 sekunder foran Vettel, P4.

Magnussen er helt oppe bag Giovinazzi, der kører på det medium-dæk, han startede fra.
De kører side om side, men Giovinazzi holder sin plads.

(18/58) Kun de tre forreste mangler at komme af med deres soft-dæk: Bottas, Verstappen og Leclerc.

Samtidigt ligger Stroll, Kvyat, Gasly og Giovinazzi med deres medium-dæk uden at have pittet som P6-9.

(19/58) Ricciardo ligger 15 sekunder efter Russell, stadig P18.

Magnussen får snuppet indersiden på Giovinazzi og kommer foran, men Hülkenberg gør processen kort med DRS, og de to ligger fortsat tæt.

(20/58) Bottas sætter hurtigste tid igen, på sine gamle dæk. Der er 13 sekunder til Verstappen og yderligere 10 til Leclerc.

Giovinazzi lader selvfølgelig Räikkönn forbi og han ligger nu 2 sekunder efter kampen med Magnussen og Hülkenberg.

Omgang 21-30 af 58
(21/58) Norris prøver sig på ydersiden i sving 3 på Giovinazzi, men der er simpelthen ikke plads nok, og han må vente på endnu et forsøg.

Vi har stillingen:
Bottas
Verstappen
Leclerc
Hamilton
Vettel
Stroll
Kvyat
Gasly
Magnussen
Hülkenberg

i top 10. Derefter:
Räikkönen
Giovinazzi
Norris
Grosjean
Albon
Pérez
Russell
Ricciardo
Kubica

(22/58) Norris får at vide, han skal se at komme forbi Giovinazzi, da han er på sit første sæt medium stadigvæk, og Norris skal have udnyttet sine hard-dæk.

Grosjean ligger lige i spejlene hos Norris samtidigt, så ét fejlet forøg kan betyde, han mister en placering. Han prøver på indersiden, men nej - Giovinazzi holder igen placeringen.

(23/58) Hamilton spørger teamet hvorfor de trak ham i pit så tidligt. Svaret lyder: "For at dække Vettel bagved."

(24/58) Bottas pitter, efterlader Verstappen i midlertidig føring af løbet. Han tager Medium på, kommer ud foran Leclerc igen.

Hamilton ligger næsten 7 sekunder efter Leclerc, Vettel 1,9 sekunder efter Hamilton.

(25/58) Norris laver endnu et forsøg, men endnu en gang uden held. Han får lavet en lille fejl, og Grosjean er helt oppe bag ham. De har samtidigt fået selskab af Albon og Pérez.

Hamilton: "Jeg tror ikke, jeg kan nå i mål på dét her dæk." - Sagt mange gange før af ham, men vi må se, om den holder denne gang. Han er på sine medium, som Verstappen snupper samme type i pitten nu.

(26/58) Bottas igen i føring med ny hurtigste tid.
Leclerc mangler endnu at pitte, 7 sekunder bagefter. Hamilton yderligere 5 efter og Vettel 2,6.

Norris med DRS, når endelig foran Giovinazzi. Grosjean nu næste i rækken til at lave samme trick, men der er 11 sekunder fra Norris og op til Räikkönen.

(27/58) Leclerc ligger og kører tider halvandet sekund langsommere end Bottas, men han bliver fortsat ude.

Stroll følger Kvyat og pitter deres medium-dæk til hard.

(28/58) Hamilton har hentet tre sekunder på Leclerc, Vettel stadigvæk samme afstand væk.

(29/58) Leclerc pitter nu. Han går på det hårde dæk i modsætning til resten af fronten. P5 bliver hans nye placering.

(30/58) Vi har stillingen:
Bottas
Hamilton (16 sekunder efter)
Vettel
Verstappen
Leclerc
Gasly
Magnussen
Hülkenberg
Räikkönen
Stroll

i top 10. Gasly mangler endnu at skifte sine Mediums.

Omgang 31-40 af 58
(31/58) Det er stadigvæk ikke lykkedes for Ricciardo at komme længere op i feltet. Han ligger P18 som han er i pit igen.

Verstappen angriber Vettel!
Han starter på indersiden, men går på ydersiden og holder på - Han har snuppet P3 fra Vettel!

(32/58) Grosjean holder ude i siden og har parkeret bilen ved en udgang. Han er ude af løbet!

Bottas sætter hurtigste tid i front, 18 sekunders føring til Hamilton.

Verstappen har 1.7 sekunder til Hamilton og henter 0,4 sekunder på seneste omgang.

Ricciardo kom aldrig ud af pitten igen, og har stoppet sit løb.

(33/58) Under et sekund mellem Verstappen og Hamilton nu.

Replay viser hvordan venstre forhjul er gledet af Grosjeans bil - netop hjulet de havde problemer med i deres pit stop.

(34/58) Hamilton har problemer med bagenden, meddeler han. Han mangler derfor kræfter i bilen til at modvirke et eventuelt angreb fra Verstappen.

(35/58) Vettel er hele 5 sekunder efter Verstappen nu.

De har sat Hamiltons bil til en overstyring fra løbsstart, netop for at køre fronthjulene hårdere og spare bagdækkene. I Hamiltons seneste meddelelse til teamet fortæller han, at bilen er neutral nu. Derfor kører han de bedste omgange han har gjort i løbet, men det er på bekostning af at hans bagdæk slides mere.

Det giver risiko for, at der skal stoppes igen.

(36/58) Gasly er stadig ude på sine gamle medium-dæk. De forsøger at passe hans løb mod Strolls, der ligger på 10'endepladsen.

(37/58) Netop Stroll er i kamp med Kvyat for det sidste point - Begge er på det hårde dæk, der er ca. lige gamle.

(38/58) Ny hurtigste tid fra Bottas 1.27.108.

Kvyat forsøger sig på Stroll, men det fejler - Han er nødt til at tage en tur ud i gruset! Det koster ham 6 sekunder at lave den fejl.

Gasly går i pit efter 38 omgange på sine dæk. Han er ude lige foran Kvyat, men de har en kamp og Kvyat får med sit moment overhalet Gasly, hvis dæk ikke var helt varmet op endnu.

(39/58) Vi har 1,6 sekunder mellem Verstappen og Hamilton nu.

(40/58) Vi har stillingen:
Bottas
Hamilton
Verstappen
Vettel
Leclerc
Magnussen
Hülkenberg
Räikkönen
Stroll
Kvyat

i top 10, derefter:
Gasly
Norris
Pérez
Albon
Giovinazzi
Russell
Kubica.

Omgang 41-50 af 58
(41/58) Gasly indenfor sekundet på Kvyat, men han er ikke helt tæt nok på endnu til at gøre noget ved situationen. Stroll får derfor lidt luft, og der er 3 sekunder ned til Kvyat.

Ny hurtigste tid fra Bottas: 1.27.043. Han har 23 sekunders forspring lige nu.

(42/58) Gasly får at vide, han skal holde "overhalingsknappen" nede i 5 sekunder og melder tilbage, at det har han gjort, men det giver ham ikke mere fart.

(43/58) Endnu en gang sætter Bottas hurtigste tid. Vi er nu under 1.27, men det er stadigvæk et stykke fra Schumachers rekort i 2004, der lyder på 1.24.

Magnussen ligger forholdsvist ensomt i løbet: Der er 27,5 sekunder op til Leclerc og 3,5 til Hülkenberg.

(44/58) Vettel spørger teamet hvorfor det går så langsomt, men teamet kan ikke svare. Han ligger og kører et sekund langsommere end resten på seneste omgang.

Stroll er ved at få hentet Räikkönen, og bag dem ligger Kvyat og Gasly og lurer.

(45/58) De to Williams er hele to omgange efter resten. Norris P12 er overhalet med én omgang.

(46/58) Vettel er fortsat markant langsommere end de andre i top 5, og Leclerc er 4,4 sekunder efter nu.

Stroll stadigvæk lige over 1 sekund fra Räikkönen.

Bottas løbsingeniør: "Den eneste måde, vi kan tabe løbet på, er hvis der ikke er gummi nok til en safety car episode."

Det må siges at være selvtillid.

(47/58) Stroll er indenfor sekundet på Räikkönen, men samme er Kvyat og Gasly på ham.

De kæmper om P8 og ned til P11, så én af dem bliver uden point.

(48/58) På trods af de tætte tider midt i feltet, så er stillingen den samme endnu.

(49/58) Räikkönen nærmer sig i det hele Hülkenberg, og de to er nu på sekundet i forskel. Hülkenberg selv har 2,5 sekunder op til Magnussen.

(50/58) Verstappen har snuppet en tur udenfor banen, og der er nu 3 sekunder op til Hamilton. Til gengæld har han sat farten op, og sætter hurtigste 2. sektortid i løbet.

Omgang 51-58 af 58
(51/58) Stadig ingen ændring, men midterfeltet stadigvæk lige tæt.

Leclerc er nu indenfor sekundet på Vettel.

Gasly forsøger sig på Kvyat, han er sen på bremsen, men han har stadigvæk ikke helt afstanden til at gøre noget rigtigt ved det. Presset øges dog.

(52/58) Pérez har hentet ind på Norris og giver den et skud for P12.

Bottas spørger teamet om de skal stoppe nær slutningen for at skifte til nye dæk og sikre sig det ekstra point for hurtigste tid, selvom den allerede har det.

Teamet siger, de ikke vil risikere noget, men Bottas meddeler tilbage, at han går efter det point uanset hvad.

(53/58) Verstappen 2 sekunder efter Hamilton.

Gasly stadig indenfor sekundet på Kvyat, men det har fortsat ikke givet pote.

(54/58) Der er en smule rumstering nede i Mercedes garage. Det kunne tænkes, at de forbereder sig hvis nu en kører skulle tage en pit-beslutning.

Räikkönen er et halvt sekund fra Hülkenberg, hvorimod Stroll har bakket lidt af og er 3 sekunder efter dem.

Vi har stillingen:
Bottas
Hamilton
Verstappen
Vettel
Leclerc
Magnussen
Hülkenberg
Räikkönen
Stroll
Kvyat

i top 10.

(55/58) Bottas har nu taget Räikkönen med en omgang også, men Verstappen har taget hurtigste tid!

Bottas svarer igen med 1. hurtigste sektor, men hans 2 og 3. sektor er ikke hurtig nok til at tage den tilbage.

(56/58) Verstappen får at vide, han stadig skal fokusere på at nå Hamilton inden løbet er slut.

Stroll er tilbage i spejlene på Räikkönen, med de efterfølgende lige efter.

Hamilton over teamradioen: "Jeg har brug for dét point," og vil nu forsøge som de to andre at gå efter hurtigste tid.

(57/58) Bottas med hurtigste 1. og 2. sektor. Der er ved at være sidste change og han lægger en 1.25.580 tid ind!

De andre er et helt sekund efter, men desperate efter dét ekstra point.

(58/58) Sidste omgang, der er ikke nogen i nærheden af Bottas tid.

Ej heller midterfeltet har rykket på sig endnu.

Bottas snupper det ternede flag og føringen i mesterskabet!

20 sekunder efter ser vi Hamilton over stregen, efterfulgt af Verstappen.

Vettel tikker ind 34 sekunder senere, og Leclerc lige efter.

Dertil kommer Magnussen 29 sekunder efter dem, med Hülkenberg, Räikkönen, Stroll og Kvyat som de sidste pointtagere.

Hurtigste tid går overbevisende til Bottas, og det må siges, at han er stolt: "HVAD SÅ MED DÉT?! JA!" svarer han sin ingeniør, da han får sejresmeddelelsen.

Vi takker af for en grå søndag morgen efter godt ræs, men er naturligvis tilbage igen om to uger, d. 29-31. marts med Bahrains GP.

Tiderne for løbet kommer op så snart, de er frigivet.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
M
1T25:27.325 1 26
2. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
M
1T25:48.211 1 18
3. 4. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
M
1T25:49.845 1 15
4. 3. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
S
M
1T26:24.434 1 12
5. 5. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
H
1T26:25.555 1 10
6. 7. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
S
M
1T26:54.481 1 8
11. 17. Pierre Gasly Oracle Red Bull Racing
M
S
57 omg. 1 0
12. 8. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
H
57 omg. 1 0
16. 19. George Russell Williams Racing
M
S
56 omg. 1 0
17. 20. Robert Kubica Williams Racing
H
M
S
S
55 omg. 1 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 6. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
S
M
29 omg. 1 0
20. 18. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
S
9 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kevin præsenterer egen tøjkollektion Australiens GP, løbsresumé: Bottas vinder »