• Forside

Sæsonbedømmelse nr. 4-8

Da sæsonen nu er slut, så må det være på tide med en bedømmelse af holdene. Da undertegnede er af den ældre skole, så er der anvendt 13-skalaen. Som altid, så indgår økonomi, forventninger, målsætninger og andet i denne fuldstændigt subjektive karaktergivning.

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 1/11 2006 klokken 08:11

Honda: 9

Målet opfyldt - en sejr. Med hiv og sving, regnvejr og en smule held i Ungarn, så fik Honda og Jenson Button deres første sejr. En sejr, der åbenlyst har givet holdet et boost i den sidste del sæsonen, samtidigt med at de har fået bedre styr på tingene. Konsekvent gode resultater i sidste del og en god holdbarhed gør at Honda kan gå vinterpausen i møde, med sindsro. Med mindre at McLaren Mercedes finder melodien vinteren over, så risikerer de at få en skidt start på næste sæson, for Honda fortsætter med samme team og ser stærke ud.


Jenson Button: 10

18 løb, 13 gennemførte. Bedste placering : 1 (1 gang)

Everybodys loves a winner. En løbssejr er svær at argumentere i mod, om den så er heldig, ufortjent eller hvad man måtte mene, det er ligegyldigt. En sejr er en sejr og efter mere end 100 løb, så opnåede David Beckham, undskyld, Jenson Button den i Ungarn. Anden halvdel af sæsonen har afgjort været bedre, end første halvdel, men som andre hold, der støttes massivt af bilfabrikker, så vil vi gerne se at man kommer det tættere på at være med i toppen. 2006 har været en succes, for Button, men spørgsmålet er om han kan fortsætte i 2007.
5 gange er Button udgået og de 4 af dem har været med motorhavari. Men med 7 placeringer i træk i top 5, så lader det til at Button har fundet melodien.


Jenson Button vinder Ungarns Grand Prix 2006


Rubens Barrichello: 8

18 løb, 15 gennemførte. Bedste placering: 3 (2 gange)

2 gange på podiets nederste trin og kun udgået 3 gange i løbet af sæsonen, alle 3 gange med motorhavari. Alligevel så bliver Barrichello konsekvent slået af sin teamkollega. De fleste havde forventet mere af en af feltets mest rutinerede kørere, som kom fra de seneste års mest succesfulde hold, før denne sæson, men det har været svært at se. En mellemsæson, der er gået med at falde til i Hondateamet. Næste år skal være bedre, eller så må man formode at Barrichellos karriere lakker mod enden.

Rubens Barrichello inden Brasiliens Grand Prix 2006


BMW: 10

Deutches präcison! Bedre kan det ikke siges. BMW har i deres debutssæson, som selvstændigt hold, for alvor bevist at de så rigtigt, da de valgte at forlade Sir Franks Williams hold og betale Sauber en bunke Euros for sit hold og ikke mindst vindtunnellen i Hinwill. Målet var at forbedre sidste års 8. plads og med 2 besøg på podiet, 2 tredjepladser, og en placering som nummer 5 i mesterskabet, så må man sige at succesen er hjemme. En mislyd er dog fyringen af Jaques Villeneuve. Det var et sats at fortsætte samarbejdet efter sidste sæson og det gik desværre ikke helt så godt som forventet. Til gengæld, så er der et rent 13-tal, for at have spottet årets nok bedste debutant, i Robert Kubica. Omvendt, så tæller en for let bil, efter det Ungarske Grand Prix nedad. Det er en fejl, der ikke må ske. Herfra forventes det, at BMW og Kubica er med i feltet af udfordrere, til mesterskabet i år 1, efter Schumacher. Nej, de vinder ikke mesterskabet, men en 3. plads i konstruktørernes eller kørerens mesterskab, det er afgjort inden for rækkevidde. BMW virker som et hold, der ved hvad de gør, sandsynligvis takket været Sauber og hans gode organisation og som har en masse potentiale.


Nick Heidfled: 9

18 løb, 14 gennemførte. Bedste placering : 3 (1 gang)

Langt om længe, der viser Heidfeld, hvorfor han allerede i hans debutår ved Prost og som en del af Mercedes Juniorteam blev udråbt som et stortalent. Bedste BMW kører, hvilket så ikke er så svært igen, sæsonen taget i betragtning, men stadig den bedste. Som Kubica var han en enkelt gang på podiet, nemlig i Ungarn, som så var et atypisk løb, men hvor man så ham udfordrer en stækket Michael Schumacher. Denne sæson har været hans bedste i Formel 1, men har langt fra bevist at han er den tyske arvtager til Michael Schumacher. Næste sæson bliver endnu en sæson, hvor han sættes sammen med en hård teamkollega. Kubica, i hans anden sæson, bliver ikke nogen push-over og Quick-Nick skal for alvor forsvare hans sæde og position

Nick Heidfeld og Robert Kubica vinder femtepladsen i verdensmesterskabet under Brasiliens Grand Prix 2006


Jaques Villeneuve: 7

12 løb, 9 gennemførte. Bedste placering 6 (1 gang)

Fyret, på ferie, søger andre udfordringer. Fakta er at Jaques Villeneuve stoppede godt midtvejs i sæsonen. Som i de fleste tilfælde, så får vi sandsynligvis aldrig den fulde sandhed at vide, men Villeneuve er efter alt at dømme en færdig mand i Formel 1. Som andre der ikke helt slog til, så må hans motorsportsmæssig fremtid ligge på den anden side af Atlanten. Champcar, NASCAR eller en anden liga, de vil elske ham og hans talent, hvad man ellers måtte mene om det, vil afgjort komme bedre til udtryk. Formel 1 har aldrig virkelig elsket Villeneuve og Villeneuve har aldrig virkelig elsket Formel 1. Han var en i rækken af udfordrere til de sidste 10 års ukronede konge.

Jacques Villeneuve BMW Sauber F1.06 i Canada 2006


Robert Kubica: 10

6 løb, 6 gennemførte. Bedste placering: 3 (1 gang)

Polsk debutant, der fik chancen, efter Jaques Villeneuve endnu en gang forlod Formel 1. Årets bedste debutant, set ud fra kørsel og resultater. Han er begunstiget af at være den debutant, der er i den bedste bil, men det ændrer ikke på at man bør være imponeret over hans præstation. Konstant blandt de hurtigste i fredagens træninger og langt fra at falde igennem under løbsbetingelser. Som kuriosum, så kan vi fortælle at speedweaykøreren Tomasz Gollob er meget tilfreds med Kubicas succes. Det har taget en del af presset fra hans skuldre. Polen er et af de mest motorsportsgale lande og de har været ellevilde over at få endnu en topkører. Kan Kubica holde niveauet og udvikle sig, som de gode piloter gør, så vil han i mange år være en giftig konkurrent til mesterskabet. Alene at komme på podiet i sin debutsæson lover godt.

Kubica overhaler Speed


Toyota: 5

I er dumpet! Alle censorer er enige. Griddens største budget og så er én podieplacering, det bedste man kan byde på. Ingen af målsætningerne er opfyldt, man vandt ingen løb, man blev ikke bedste Brigdestone-hold og værst af alt, deres værste konkurrent vandt et løb og var markant bedre. Det er prisværdigt at Toyota bibeholder deres engagement i Formel 1, det var der enkelte af de store bilfabrikker, der kunne lære noget af, men det er paradoksalt, at den bilfabrik, der igen og igen ligger i toppen af de lister, der viser de mest driftsikre biler i Europa, de må udgå ikke mindre end 12 gange, på grund af tekniske defekt, det vil sige at hver 3. start, den ender med en udgået bil. Det er en præstation, der afgjort ikke vinder løb og slet ikke mesterskaber.

Toyota har en gigantisk opgave foran sig, igen fristes man til at sige. Stabilitet, sikkerhed og kontinuitet er de 3 kodeord, som man igen må pege på. Formel 1 løb vindes over det lange stræk. De har nu en god mulighed, da begge piloter fortsætter og slutningen af sæsonen viste visse lovende takter. Vi ved at det samme gjorde de i sidste sæson, men igen må man håbe på at man forstår at tage de små skridt fremad, som med tiden får gjort dem bedre. Det ville være dejligt med endnu et tophold i kampen om sejrene.


Ralf Schumacher: 8

18 løb, 11 gennemførte. Bedste placering: 3 (1 gang)

Pænt sagt, kan man kalde det endnu en mellemsæson. Som Trulli kæmper Ralf Schumacher en brav kamp med en lettere utilregnelig Toyota. Den ene dag er han med i Q3 og andre gange er han ude efter første runde. En 3. plads i Australien og en 4. Plads i Frankrig, viser at en af de få løbsvindere i feltet, stadig har evnerne, men at de svinger, sammen med bilen. Som Trulli, der har han en god chance, for at få ham selv og holdet banket længere frem næste år. På plussiden, der tæller at Schumacher med alderen, rent faktisk viser sig at være en habil Formel 1 pilot. Man kunne fristes til at sige, at han som eneste tilbageværende Schumacher, skal forsvare familieæren, men Ralf har aldrig været Michael og bliver det aldrig.


Ralf Schumacher skubbes ind i garagen i Istanbul


Jarno Trulli: 8

18 løb, 11 gennemførte. Bedste placering: 4 (1gang)

Ikke et eneste point i de første 7 løb, men ender alligevel bedre end hans teamkollega. Det er svært at bedømme de 2 Toyotapiloter, det lader til at alt går galt. Bedst som de ligger godt til i løbene, så er der et eller andet der svigter. Jarno Trulli opnår samme karakter som Schumacher. De har ikke opnået de samme ting, de er langt fra samme slags pilot, men hans resultater i år berettiger til en middelkarakter. Jarno Trulli skal, som Schumacher, forsøge at få banket holdånd og stabilitet ind i Toyota-holdet henover vinteren. Ikke mindst fordi at han også kæmper for et 2008 sæde.

Jarno Trulli i Brasilien under kvalifikationen i 2006

RELATEREDE NYHEDER