• Forside

Historien om testaftalen der brød sammen

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Joachim Dichmann (jd@bmf1.dk) d. 24/1 2006 klokken 00:01

En stor del af den polemik der foregik mellem FIA og Ferrari på den ene side, og de andre hold på den anden side. Baseredes på hvorvidt der skulle foreligge en aftale om hvor meget det enkelte hold måtte teste. Ifølge Autosport ser denne tidligere aftale nu ud til at bryde sammen. En række hold er skrevet op til en test i Bahrain i næste uge. Ved at stille op der, bryder holdene den 30-testdages aftale, man har håbet på at gennemføre.

Så vidt det erfares, ligger det sådan at nogle hold ikke skriver under, medmindre Ferrari også gør det. Ferrari derimod vil gerne være med til en aftale, men ikke en der beror på dage, men kilometer. Ferrari er ifølge dem selv stadig åbne for en testbegrænsning, grunden til de ikke er gået med, må være at det vil kompromittere deres brug af baghaven, ”Fiorano”.

Fra Toyotas motorsports direktør lyder følgende: ”Det ser ud til, at aftalen skulle indgås med alle 10 hold, og Super Aguri hvis de starter, hvis denne skulle blive til noget. Desværre har enstemmighed ikke været tilfældet. Ferrari ønsker ikke at tage del i den aftale, så det ser ud til at vi hver i sær går vore egne veje”.

Testen i Bahrain skal imidlertid have været det, der endegyldigt sætter en stopper for aftalen. Ferrari, Honda og Squadro Torro Rossa er de 3 hold der er inviteret til Bahrain. De resterende hold har indtil videre afvist at teste i Bahrain i perioden fra d. 13.2.2006 til d. 16.2.2006 og har begrundet dette med logistitiske eller omkostningsmæssige årsager. Skribenten lader det være frit op til læseren at vurdere, om udeblivelsen kan tolkes politisk.

Om dette er det endegyldige farvel til en testaftale for sæsonen 2006, er svært at spå om. Men ikke alle Teamchefer tror at det er slut endnu. Læs fx den anden artikel på siden, hvor Hondas Nick Fry håbefuldt giver sit syn på sagen.