Dagene derpå efter Canadas GP

Canadas Grand Prix var en begivenhedsrig affære, med fart over feltet, masser af overhalinger, og en tæt kamp til det allersidste, om hvem af de to kamphaner der skulle nappe sejren.

Spaniens Grand Prix 2019 . Copyright Ferrari

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 11/6 2019 klokken 18:06

Canadas Grand Prix var en begivenhedsrig 1,5 time, da der var intense kampe over hele feltet.

Højere temperaturer om søndagen, medførte at al data om dækkene blev misvisende, da højere temperaturer ændrer slidtage og varme i dækkene.

Derfor valgte størstedelen af feltet også at starte på enten medium eller hard-dæk. Faktisk var det kun fem kørere, som var ‘tvunget’ til at køre med de røde soft-dæk, da de havde kvalificeret sig på disse dæk.

To halvsløje forsøg og et rødt flag forårsaget af Kevin Magnussen, medførte at Max Verstappen kvalificerede sig uden for top 10. En start fra pitlane til danskeren, og tre placeringer straf til Carlos Sainz, medførte at Verstappen kunne starte på niendepladsen i løbet.

Alligevel formåede den hurtige ‘hollænder’ at køre sig op igennem feltet, og slutte foran teamkammerat Pierre Gasly, som startede løbet fire placeringer foran Verstappen.
Endnu engang viste Verstappen, at han er en stjernekører, og Gasly ligner efterhånden en færdig mand hos energidrik-firmaet.

Vintertest BarcelonaVintertest Barcelona
Copyright Red Bull Contentpool


Sebastian Vettel var - overraskende - hurtig i kvalifikationen, og fik sat teamkammeraten, og begge Mercedes-kørere på plads.

Vettel kom også bedst ud af starthullerne, og fik holdt Lewis Hamilton bag sig i hele løbet, men Vettel mistede sejren, efter at have kommet tilbage på banen ‘på usikker vis’.

En episode som skabte massiv drama i Ferrari-lejren bagefter, hvilket også gjorde, at Vettel gik direkte tilbage til Ferraris-motorhome for at køle ned, frem for at stille op til de sædvanlige interviews efter løbet.

Kort tid efter kom tyskeren ud og surmulede på podiet, og fik overrakt sin pokal, efterfulgt af et par slurke af champagnen, og et interview med Martin Brundle.

Sebastian Vettel i MonacoSebastian Vettel i Monaco
Copyright Ferrari Media


Vettel var sur, og der har også været heftig debat på de sociale medier, om hvorvidt tyskeren fortjener de fem sekunders straf, eller ej.

Nogle mener at han klart blokerer Lewis Hamilton, andre mener at bilen er ude af kontrol, og at det derfor ikke er en bevidst handling fra tyskeren.

Ferrari har efter løbet udtalt, at de vil appellere dommen til FIA.

Årsagen, ifølge dommerne, skyldes at tyskeren foretog to korrigeringer på rattet, og det er den anden korrigering som medfører, at tyskeren fik en straf.

Ikke nok med at Ferrari og Vettel mistede sejren, så fik teamet heller ikke fortalt hans teamkammerat Charles Leclerc, at Vettel havde fået straffen. Det kunne måske have hjulet Leclerc med at finde lidt ekstra fart i raceren.

Leclerc var faktisk kun 1 sekund fra at nappe andenpladsen fra Vettel.

Renault-bilerne var absolut flyvende i weekends kvalifikation, og løb, i Canada. Daniel Ricciardo var tilbage, og kvalificerede sig tilbage oppe i den sjove ende af feltet, hvor han ‘plejede’ at være, da han kørte for Red Bull-teamet.

Holdkammeraten Nico Hülkenberg ‘åndede’ ham næsten i nakken, da han startede på syvendepladsen.

Det franske team sluttede foran Pierre Gasly i hans - hvad der burde være - overlegne Red Bull-racer. Daniel Ricciardo havde - overraskende nok - en intens kamp med Valtteri Bottas, til stor glæde for den altid smilende mand fra australien.

Canada GP, Daniel RicciardoCanada GP, Daniel Ricciardo
Copyright Renault Motorsportmedia


Mclaren-raceren havde også fuld fart over feltet, da begge kørere viste gode takter i kvalifikationen.

Begge kørere kvalificerede sig i top 10 (på hhv. ottende-, og niendepladsen), så der var lagt op til den store point-høst for det engelske team.

Teamet rendte dog hurtigt ind i store problemer. Først fik Sainz en tre placeringer straf, for at ‘forstyrre’ en anden kører i kvalifikationen, og om søndagen knækkede Norris’ baghulsophæng på mystisk vis - hvilket teamet stadigvæk er ved at undersøge.

Haas-teamet havde en - mildest talt - forfærdelig weekend i Canada.
Først måtte Gene Haas tømme ‘sparegrisen’ for at få Kevin Magnussen køreklar til om søndagen, Romain Grosjean missede ud af Q3, grundet episoden med Magnussen og ‘Wall of Champions’, og om søndagen var Haas-racerens fart fuldstændig forsvundet.

Kevin Magnussen brokkede sig over radioen, og Günther var nødt til at komme på radioen og stoppe diskussionen.

Steiner efter kvalifikation i BarcelonaSteiner efter kvalifikation i Barcelona
Copyright BMF1

Haas-teamet mener nu, at den ‘mystiske’ forsvinden fra danskerens racerbil, skyldtes at de havde gamblet med setuppet på den ‘nye’ bil, for at forsøge at få mere tophastighed ud af bilen, og dermed have nemmere ved at overhale.

Magnussen undskyldte til teamet og mekanikerne efter løbet, og anerkendte det hårde arbejde de havde gjort, for at gøre bilen køreklar til om søndagen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas
M
H
1T29:07.084 1 25
2. 1. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
M
H
1T29:10.742 1 18
3. 3. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
M
H
1T29:11.780 1 15
4. 6. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas
M
H
S
1T29:58.127 2 13
5. 11. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
H
M
1T30:04.739 1 10
8. 5. Pierre Gasly Oracle Red Bull Racing
S
H
69 omg. 1 4
11. 9. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
S
H
69 omg. 1 0
14. 15. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
M
H
69 omg. 1 0
16. 19. George Russell Williams Racing
M
H
68 omg. 1 0
17. 10. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
H
M
68 omg. 1 0
18. 20. Robert Kubica Williams Racing
M
H
H
67 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 8. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
8 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Renault rykker Weekenden i billeder Canadas Grand Prix »