„Sei perdonato“ var det første Binotto sagde til Leclerc over radioen, da Ferrari vandt på Monza sidste uge. ”Sei perdonato” betyder umiddelbart "Jeg tilgiver dig".
Hvad var det så, Binotto tilgav Leclerc? Det var kaosset under kvalifikationen, hvor Leclerc med vilje kørte så langsomt, at Sebastian Vettel ikke havde mulighed for at sætte en hurtig tid i Leclercs slipstrøm.
Efter kvalifikationen var Leclerc også sin skyld bevidst, da han sagde: "Undskyld for kaosset i sidste sving."
Ikke overraskende var Vettel vred efter kvalifikationen. Dette bekræftes af Ferrari-chefen Louis Camilleri: "Efter kvalifikationen var der lidt dårlig stemning", fortæller Ferrari-CEO Louis Camilleri om forholdet mellem Leclerc og Vettel.
Charles Leclerc
Copyright BMF1
Camilleri udtalte sig desuden om Leclercs metode under kvalifikationen til 'Sky': "Han [Leclerc] er en vindertype. Hvis man kigger tilbage på historien, har alle vindertyper været sådan. Michael [Schumacher] var også en hård nød."
Efter Vettels katastrofeløb på Monza – med snurreture, farlig kørsel tilbage på banen, stop-and-go-straf og 0 point - er det vist kun de færreste der er i tvivl om, at Leclerc nu har vundet Ferraris hjerte og mere eller mindre officielt er deres førstekører denne og næste sæson.
Den internationale presse er også hård ved Vettel, f.eks. skriver The Telegpraph i England følgende: "De italienske fans har fået en ny helt [med Charles Leclerc].
'Marca' fra Spanien er mere direkte: "Leclerc sender Vettel […] på pension." Og 'Mundo Deportivo' skriver, at Leclerc nu er den absolutte førstekører hos Ferrari.
Selv de italienske medier er hårde i deres vurdering af Vettels løb på Monza. 'Corriere dello Sport' skriver, at Vettel "falder dybere og dybere ned i sin krise", og 'La Stampa' beskriver Vettels præstation som "uacceptabel og ekstremt ringe".
Spørgsmålet er, hvor længe Vettel gider. Det er aldrig sjovt at være 4-dobbelt verdensmester og se sig slået en ny teamkollega.
Der er nok heller ikke noget at sige til, at han føler sig lidt snydt denne sæson, tænk blot på Canadas grand prix, hvor Vettel førte og vandt, hvis det ikke havde været for en 5 sekunders straf. En straf, som efter flere iagttageres mening også burde have været tildelt Leclerc, som kun fik en advarsel. Dertil komme de ufine intriger hos Ferrari.
Canadas Grand Prix 2019. Episoden der afgjorde løbet!
Copyright Mercedes AMG
Selv om Vettel har sagt, at han helt sikkert kører Formel 1 næste sæson, er det ikke længere sikkert, at han får lov efter løbet på Monza.
Afhængigt af Vettels præstationer og hans generelle humør, kan man forestille sig, at han selv siger stop - medmindre Vettel formår at få en genopstandelse hos Ferrari.