Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 2/10 2019 klokken 12:10
Formel 1 har taget på. Et kig i reglementet er bevis nok: For 12 år siden vejede en Formel 1-bil omkring 605 kg inklusive kører og uden benzin. Nu vejer bilerne 740 kg under samme betingelser, og det skyldes de nye tunge hybridsystemer med batterier, der blev indført i 2014.
Og det er et af de helt store problemer, mener Romain Grosjean: "Det er lidt ude af kontrol, men det er vi åbenbart ligeglade med. Det er bare ikke rart at køre en bil, der bliver tungere og tungere år for år. Det største problem er nemlig, at dækkene belastes i højere grad."
Når starten går, udsættes dækkene for ekstreme belastningern. med fyldt tank vejer bilerne ca. 110 kg mere, hvilket så giver en samlet vægt på ca. 850 kg med kører og benzin.
Derfor er Grosjean bekymret for de nye regler i 2021, når Formel 1 skifter de gamle 13 tommers fælge ud med 18 tommers lavprofildæk: "Efter hvad jeg har hørt, bliver det hele bare endnu værre. Det bliver endnu sværere at kontrollere de tynde dækskuldre, fordi bilerne er tungere."
Der er dog et år til, at de nye 18 tommers fælge introduceres i formel 1. Pirelli begyndte at teste dækkene i september 2019, og 2020 bliver en slags prøveår, da Formel 2 kommer til at køre med 18 tommers hjul, før Formel 1 får lov til at køre med den nye fælgstørrelse i 2021.