På en dag, hvor vi ved at lørdagens 3. træning og kvalifikation er aflyst, blev der kørt bemærkelsesværdigt lidt i den 1. træning. Yamamoto fik dog sin debut.
Inden træningen, var der store forventninger til, at Ferrari ville fortsætte med at dominere, som de har gjort siden sommerferien. Det var dog ikke så tydeligt at se på banen, hvor det faktisk var Mercedes der så stærkest ud i en stor del af træningen.
Som banen blev bedre og kørerne fik den mere ind under huden, rykkede styrken som ventet, over til Ferrari. Endda med Sebastian Vettel i front.
Netop Vettel, der er under ekstremt internt pres hos Ferrari, så ud til at være i en fantastisk balance hele banen rundt, mens Leclerc lignede en der kæmpede mere for at følge sin erfarne holdkammerart.
En time inde i træningen, havde Ferrari sat Mercedeskørerne godt og grundigt til vægs. Bottas bedste tid var lige over 8 tiendedele sekund langsommere end Vettels, mens Hamilton var næsten et helt sekund efter.
Men så kom Hamilton ud, med ild i øjnene, og bremserne, på de bløde dæk og forbedrede sin tid med hele to sekunder, så han pludselig var næsten et sekund hurtigere end Vettel på P2, der aldrig formåede at svare igen.
Bottas forbedrede kort efter denne tid, dog med blot 76 tusindedele sekund. Men han var trods alt igen hurtigere end Hamilton.
McLaren, der virkelig har vist fremgang i år, havde først problemer med Sainz' racer og da de fik gang i den, kom Norris ind i garagen, med noget der kunne ligne noget af det samme.
HAAS, der indtil viderer har Steiner med i paddock, havde en rimelig 1. træning. Grosjean var den bedste af de to kørere, hvor han længe lå oppe i top 10, mens Magnussen havde det noget svære og derfor roede rundt nede på P15, mere end et halvt sekund efter franskmanden.
Alfa Romeo havde en blandet træning. Problemer for Giovinazzi, der betød at han kun nåede at køre 4 omgange, sendte ham til bunden af tabellen, mens Räikkönen i den anden Alfa Romeo, lå lige efter Grosjean på P11.
Toro Rosso, der i denne 1. træning, har Yamamoto i den ene racer, fik god TV dækning, selvom de lå i den absolut tunge ende af feltet.
Japaneren gjorde det dog rimeligt godt, taget i betragtning af at det er hans første chance i en Formel 1 racer i el løbsweekend.
Hans bedste tid, var blot 2 tiendedele lkangsommere end Kvyat's tid. Om de kan sammenlignes helt fair, er dog tvivlsomt, men det var absolut godkendt.
Yamamoto er næppe kandidat til det ene sæde hos Toro Rosso i 2020, mest af alt på grund af hans alder, men når han klarer sig så godt som han gjorde her, kan hans kandidatur blive noget stærkere.
Japans Grand Prix 2019. Japanske Naoki Yamamoto testede i første frie træning for Toro Rosso
Copyright Red Bull Contentpool
Williams, der stadig er langsommeste hold, ligner et hold, der begynder at komme nærmere på en løsning.
sjældent har man set så meget Flowiz blive brugt så sent på sæsonen. Flere gang under træningen, så vi dem i pit, hvor der lige blev justeret lidt på frontvingen hvor efter de fik mere Flowiz på og blev sendt ud igen.
De brugte så meget af den aerodynamiske kontrol maling, at de måtte ud med den store industristøvsuger under træningen.
Red Bull var med fremme, med Verstappen og Albon på P5 og P6. Mens Sainz var best of the rest på P7.
Perez i Racing Point, var noget overraskende oppe på P8, og mindst lige så overraskende var Stroll i den anden Racing Point racer, lige efter på P9.
Grosjean sluttede på P11, mens Magnussen endte p åP15.