Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 13/10 2019 klokken 08:10
Hverken Vettel eller Leclerc kom godt afsted, Bottas kørte slet og ret uden om dem begge ved starten, mens Verstapen og Leclerc i første sving kørte sammen. Det resulterede i, at Verstappen snurrede af banen, mens Leclerc rapporterede om skade på bilen. Hamilton holdt fast i sin fjerdeplads, mens Magnussen på første omgang havde kørt sig fra en plads som nummer 19 op til nummer 13.
Løbets stewards meddelte efterfølgende, at episoden mellem Leclerc og Verstappen ville blive efterforsket. Leclerc gik i pit på omgang fire og fik skiftet sin frontvinge.
Efter små 10 omgange havde Bottas et forspring til Vettel på omkring 2,5 sekund, mens Vettel, der udover sin dårlige start, nu også måtte finde sig selv i en efterforskning for tyvstart. Verstappen og Leclerc lå sammen i bunden af feltet, mens Magnussen holdt fast i sin 12. plads skarpt forfulgt af Grosjean. Vettel slap dog med skrækken og blev frikendt.
Efter de første tre lå Carlos Sainz i sin McLaren. Spanieren havde ganske ubemærket stjålet et par pladser i starten, mens også Hülkenberg og Ricciardo var kommet godt frem i feltet.
Efter 15 omgange var det game over for Max Verstappen, der kørte direkte i garagen.
På slutningen af 17. omgang spillede Ferrari ud med strategien og pittede Vettel. Vettel var lige ved igen at komme på kant med reglerne, da han knapt nok nåede at sænke hastigheden ved indkørslen til pitten. Mercedes reagerede med det samme og kaldte Bottas ind.
Efter 21 omgange gik Hamilton i pit og fik monteret de gule dæk, hvilket også var tilfældet hos Bottas, mens Ferrari havde valgt at sætte de blødere, røde dæk på Vettel.
Der var forholdsvis meget ro på feltet denne søndag, hvor Mercedes og i særdeleshed Bottas så ud til at køre deres helt eget løb, mens både Leclerc og Vettel forsøgte at finde melodien. Heller ikke Magnussen havde meget held i den og befandt sig på 17. pladsen,
Med 15 omgange igen var Hamilton i spidsen, men manglede et pitstop. Bottas var omkring 10 sekunder efter, mens Vettel fulgte efter på tredjepladsen med lidt under 10 sekunder op til de to sølvpile. Leclerc jagtede Sainz på femtepladsen, mens Grosjean så ud til rent faktisk at skulle gennemføre et løb.
Med 10. omgange til mål kørte en mere og mere frustreret Hamilton i pit, og Vettel kørte dermed op på andenpladsen. Dermed var der lagt op til en spændende kamp, da Hamilton kun var fem sekunder efter Vettel og havde langt bedre dæk.
Efterhånden var Hamilton kun lige over et sekund efter Vettel, mens Bottas stille og roligt kørte mod sejren. Det var gået helt galt for Magnussen, der ikke kunne rykke sig fri af sin 16. plads, mens Gasly så ud til at kunne nyde en velfortjent syvendeplads. Også Albon kunne være tilfreds med en fjerdeplads, der kunne give lidt oprejsning på Hondas hjemmebane. På omgang 48 gik Leclerc i pit, formentlig for at jagte et point for hurtigste omgang.
Det lykkedes for Vettel at holde Hamilton for døren. Godt kæmpet af tyskeren, der derved 'kun' tabte en enkelt placering. Leclerc endte på sjettepladsen, mens denne søndag slet ikke var noget at skrive hjem om for Magnussen, der trillede over stregen som nummer 17. Det gik kun marginalt bedre for Grosjean, der sluttede som nummer 15. Perez følte ikke, at han havde fået tv-tid nok, og kastede i protest sin racer i barrieren i første sektor. For retfærdighedens skyld skal det tilføjes, at han blev 'hjulpet' på vej af Kvyat.
Bottas tog en velfortjent sejr. En fremragende start af finnen, der kørte klogt og hurtigt. Det betød samtidig også, at Mercedes genvandt konstruktørernes verdensmesterskab.