Mexicos GP: Kvalifikation. Verstappen på pole

Max Verstappen trak det længste strå i dag under en dramatisk kvalifikation. Haas-raceren var igen blandt feltets svageste på den aero-krævende bane i Mexico

Ungarns Grand Prix 2019 . Copyright Pirelli

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 26/10 2019 klokken 22:10

Max Verstappen starter i morgen Mexicos Grand Prix på pole position. Utroligt nok så er det kun hollænderens anden pole position i karrieren.

Kvalifikationen stod til at skulle afgøres i det sidste minut af Q3. Dér lå Verstappen øjeblikkeligt hurtigst men alle var på vej rundt på banen for at forbedre deres tid. Mercedes var nogle af de første der kom rundt men Valtteri Bottas mistede kontrollen i det sidste sving og forårsagede dermed et gult flag. Dermed var det klart at ingen kunne forbedre deres tid og Verstappen fik dermed pole foran Charles Leclerc og Sebastian Vettel.

Bottas ramte barrieren på vej rundt i der hurtige højresving inden start-mål langsiden. Det burde kun give skader på gulv og hjulophæng. Mercedes burde derfor kunne reparere raceren uden at Bottas skal have en placeringsstraf. Hvis dette holder stik, så starter finnen som nummer 6. Mercedes har dog udtalt at der er “omfattende skader” på raceren.

I 3. frie træning var banen våd og kold, hvilket gav kørerne meget lidt forberedelse til kvalifikationen. Alle teams kæmper med at banen ligger i 2200 meters højde og derfor giver den tynde luft ikke den samme downforce som man har på andre baner. Derfor køres der med maksimal downforce hos alle teams, og det afslører virkelig hvilke teams der har mest styr på deres aerodynamik.

Belgiens Grand Prix 2019. Haas kørerne under løbetBelgiens Grand Prix 2019. Haas kørerne under løbet
Copyright Haas F1


Haas racerne har p.t. samme antal point i VM som der står på deres racere. 20 til Kevin Magnussen og 8 til Romain Grosjean. Det vil nok også være tilfældet efter løbet i morgen. Haas starter på 17. og 18. pladsen og begge kørere var frustrerede over manglende greb i de snævre sving.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:14.758 16
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:15.024 18
3. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:15.170 18
4. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:15.262 20
5. Alexander Albon Oracle Red Bull Racing
P
1:15.336 18
6. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:15.338 18
7. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
P
1:16.014 19
8. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:16.322 20
17. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:18.436 9
18. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:18.599 9
19. George Russell Williams Racing
P
1:18.823 10
20. Robert Kubica Williams Racing
P
1:20.179 9
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mexicos GP: 2. frie træning. Vettel hurtigst. Verstappen straffes og mister pole! »