• Forside

GP2 tager forskud på 2008

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 24/1 2006 klokken 16:01

Hvordan kan en serie som GP2 være længere fremme end Formel 1. Ser man chassismæssigt og motormæssigt er serien stadig Formel 1 underlegen på alle punkter, men på et punkt bliver GP2 alligevel førende.


På dækkene som Bridgestone leverer til alle GP2 teams. Dækkene som der skal køres med i GP2 serien i år er de gode gamle slicks, som vi har savnet i Formel 1 i snart ti år, og som først vender tilbage i 2008.


Selv om det følgende interview stammer fra www.gp2series.com, så kan det alligevel give os en forsmag på, hvad vi har at vente i 2008, og som vi har savnet i mange år. Rigtig tæt racing, hvor kørerne havde 100% kontrol over deres biler.

Lewis Hamilton fra ART Grand Prix skal i 2006 deltage i GP2 mesterskabet med slicks dæk. Ron Dennis og McLaren holdet vil holde ekstra godt øje med ham.

Chefen for Bridgestone Motorsports udviklingsafdeling Hirohide Hamashima fortæller om de kommende GP2 slicks.


”Skiftet fra rillede dæk til slicks til 2006 GP2 serien er en spændende udfordring og en udfordring vi med glæde har taget imod. Ved at bruge den seneste teknologi har vi haft travlt med at udvikle nye slicks dæk. Det har betydet, at vi har måtte checke alle aspekter af dækkene, inklusiv sikkerheden. Først og fremmest hos vores tekniske afdeling i Japan, men også senere med to test af GP2 seriens udviklingsteam på Paul Ricard i Frankrig. Vi føler, at skiftet til slicks vil tilføje en ny dimension til racet i GP2 serien, da slicks dækkene af natur giver en mere stabil bil. Som følge at dette forventer vi at se noget meget konkurrencepræget race fra næste års hold af unge talentfulde kørere.”


Netop den større kontrol over bilen er det, som man har efterlyst i Formel 1 i mange år. Nogle kørere kan overhale under alle forhold, men de fleste kørere har sværere ved at tage et sats, hvis deres bil i forvejen er urolig. Derfor kommer vi til at følge GP2 mesterskabet tæt i år for at se, om der bliver flere overhalinger med de nye slicks dæk.

Nico Rosberg ART Grand Prix deltog i 2005 på Magny-Cours med rillede dæk i GP2 løbet.

Netop det faktum, at GP2 allerede i år skifter til slicks gør GP2 til lidt af en prøveklud. Går det godt som vi må forvente, så er det en fjer i hatten til Max Mosley og FIA, der genindfører slicks dæk i Formel 1 i 2008. Uanset hvad kan vi nok godt forvente, at GP2 bilerne i år med deres slicks tidsmæssigt kommer tættere på Formel 1 bilerne med deres rillede dæk og deres mindre motorer.


Med Bridgestones udvikling af slicks til GP2 og Michelin, der som bekendt trækker sig fra Formel 1, så tyder meget på, at det bliver Bridgestone, der bliver eneleverandør af dæk til Formel 1 i fremtiden.