I en lille artikelserie tager vi et nærmere kig på, hvad det kommende 2021-regulativ kommer til at betyde for Formel 1, og dette emne handler om at juniorkørere skal teste bilerne.
Det nye 2021-regulativ bliver en ordentlig omvæltning for sporten. Biler som kan køre tættere på hinanden, fair økonomi, og nu også større mulighed for at give unge kørere chancen for at vise sig.
Ét af de nye punkter i det nye regulativ er, at alle(!) hold skal benytte en kører, som ikke har mere end to Formel 1-Grand Prixer på cv’et.
Ifølge planen er det meningen, at teamene skal benytte sig af de uerfarne (typisk unge) kørere, til (minimum) to fredagstræninger i løbet af én sæson.
Tophold som Mercedes, Ferrari og Red Bull, har med vilje undladt at benytte sig af testkørere til fredagstræningerne.
Disse teams bruger millioner af kroner på at finde 1/1000 sek. Derfor vil de hellere have, at deres normale kørere får så meget køretid som muligt, er velforberedte, og får banen rigtig godt “ind under huden”.
Men nu er det slut med at fedtspille for de store hold - for nu møder alle op under samme vilkår.
Japans Grand Prix 2019. Japanske Naoki Yamamoto testede i første frie træning for Toro Rosso
Copyright Red Bull Contentpool
Derfor vil det også handle om, at time disse “junior-tests” bedst, så de påvirker resultaterne mindst muligt.
De fleste hold indløser nok ikke disse træningssessioner på baner som Baku og Monaco, hvor der er stor sandsynlighed for, at uerfarne kørere vil ramme væggene.
Fordelen for junior-kørerne er, at de har mulighed for at vise deres talent frem for seerne og teamene, og dermed få større mulighed for at få chancen i et Formel 1-team efterfølgende.
Fordelen for teamene er, at de (oftest) får store summer penge fra sponsorer, for at låne deres bil ud i en fredagstræning. Dermed kommer det i sidste ende alle parter til gode.
Samtidig vil det også gøre det både sjovere og mere lærerigt for de unge kørere, der er tilknyttet et juniorprogram, at de med stor sandsynlighed får chancen for at køre en Formel 1-bil.
I de seneste år har det været sådan, at holdene får fire testdage midt i sæsonen, hvor de har mulighed for at afprøve forskellige ting.
To af disse testdage skal tildeles kørere, som ikke har kørt mere end to Formel 1-løb.
Esteban Ocon
Copyright Sahara Force India
Allerede fra 2020-sæsonen er vintertesten forkortet fra otte til seks dage, og testdagene midt i sæsonen er blevet fjernet (for at fjerne noget af presset fra mekanikerne). Derfor er der ikke mulighed for at benytte sig af juniorkørere til disse tests.
Så det er lidt samme princip. Forskellen er bare, at de bliver en del af løbsweekenden og den live TV-dækning fra 2021. Hvilket gør det mere attraktivt for sponsorer.
Dét, at være juniorkører, og at få lov til at teste en Formel 1-racer, er der mange kørere, som har fået gavn af.
Esteban Ocon testkørte for Force India i 2015, hvilket gjorde at teamet kendte ham, og gav ham et fast sæde i 2017. Kevin Magnussen fik sin første test i en McLaren 6 nov. 2012. Ikke mindre end ét år og otte dage senere, fik han sin første Formel 1-kontrakt med teamet.
Billeder fra Jerez test dag 3
Copyright McLaren Media
Samtidig kan det også have negative konsekvenser for køreren at teste for et team. Pascal Wehrlein gik for eksempel glip af Force India-sædet til 2017-sæsonen, pga. teamet havde haft en negativ oplevelse af tyskeren, da han testede for dem i 2,5 dage tilbage i 2015.
Så det kan have stor betydning for en kører, at holdet har mulighed for at indsamle og analysere data om køreren.
Samtidig er det også en god mulighed for holdene, at teste en potentiel kører, og undgå at skrive kontrakt for hele sæsonen, hvis vedkommende ikke passer ind på holdet (ligesom med Force India og Wehrlein).