I bestræbelserne for at skabe mere spændende løb for alverdens Formel 1-fans har Formula One Group bedt de deltagende teams om input, og det har resulteret i det såkaldte 2021-regulativ, hvor der er vendt op og ned på mange ting.
Således er bilernes affjedring blevet forenklet, der er kommet 18” hjul, nye forenklede forvinger, ny bagvinge, nye sidepods og gulvet har fået særlige aerokanaler - alt sammen i bestræbelserne på at få flere overhalinger under løbene. Og ja, så er bilernes design blevet væsentligt skarpere (billedet herover).
Læs artiklen Flere standarddele i 2021.
Umiddelbart tænker man, at ændringerne er baseret på gode ideer og brainstorming blandt ingeniørerne i de enkelte teams og hos F1, men det er kun en del af sandheden.
Ifølge Business Wire er der brugt enorme IT-kræfter på at tilføre motorsportens kongeklasse mere underholdningsværdi, og et at de primære mål har været at få flere overhalinger og dermed tættere race.
F1 vil have tættere race. Her passerer Lando Norris i McLaren Kevin Magnussen i Haas. Brasiliens GP 2019.
Copyright Haas F1
Hidtil har skurken i den bundne opgave været den såkaldt ‘beskidte luft’, som slipstrømmen skaber for den bagvedkørende bil, der på nuværende tidspunkt får fjernet 50% af sin downforce. Det skaber i sagens natur dårligere vejgreb, og det har derfor været nødvendigt med et utal af computersimulationer for at kortlægge ‘airflowet’ over og under bilen.
Som de fleste TV-seere har bemærket, så samarbejder Formel 1 med Amazon Web Services (AWS), der under løbene leverer data til beregning af omgangstider, overhalingsmuligheder, dækslid, m.m. Men AWS har også leveret datakraft til udviklingen af det nye regulativ.
Læs artiklen om flere juniorkørere i 2021.
‘Airflowet’ hen over bilen beregnes bl.a. ved analysere væskers bevægelse i fart, og for nogen er det sikkert en overraskelse, at disse beregninger kræver enorm datakraft. Derfor har man måttet benytte HPC (high performance computing) som, via AWS cloud-systemer, blev koblet sammen i clusters.
Således oplyser Business Wire, at AWS og Formel 1 under CFD-tests (Computational Fluid Dynamics) af 2021-modellen alene har brugt over 12.000 timer og 1.150 CPU-kerner på at analysere 550 millioner datapunkter. Udviklingen er stadig i gang, og der er planer om at øge antallet til 2.300 CPU-kerner.
Japans Grand Prix 2019. Daniil Kvyat tester aerodynamik med måleudstyr.
Copyright Red Bull Contentpool
Aldrig tidligere er der satset så meget på at øge tilskueroplevelsen på Formel 1-banerne, og teknisk chef i F1, Pat Symonds, sparer ikke på superlativerne.
“Projektet er et af de mest revolutionerende i Formel 1s historie og er med at forbedre aerodynamikken,” lyder det fra Symods.
Læs artiklen om mere downforce fra 2021.
“Ingen udvikler jo en bil for at blive nummer to, og i dette CFD-projekt har vi kigget på hvordan bilerne fungerer, både når de kører efter hinanden og når de kører i ren luft.”
Brugen af HPC har gjort det muligt at køre test med flere biler af gangen, og Symonds er ikke i tvivl om slutresultatet.
“Vi forstår nu den utrolige kompleksitet der er forbundet med aerodynamiske simulationer på flere biler af gangen, og resultaterne indikerer, at vi er på vej mod vores mål: tættere racing,” lover Symonds.