Der er ikke nogen tvivl om, at Mercedes-teamet har domineret Formel 1-sporten siden 2014.
Samtlige kører- og konstruktørmesterskabet er hevet hjem til teamet fra Brackley.
Selvom Mercedes vinder mesterskabet, så betyder det ikke, at de ikke har haft problemer.
Først blev de overhalet af Ferrari motoreffektmæssigt, og i 2019 oplevede Mercedes store problemer med kølingen af motoren.
Det tog ikke mere end 1-2 løb af sæsonen I 2019, før teamet fandt ud af, at de havde et problem.
Derfor gik jagten ind på, at kunne køle bedre, og skabe en motor der kunne arbejde ved højere temperatur.
Singapores Grand Prix 2019. Mercedes fredag
Copyright Mercedes AMG
Problemet med kølingen er, at det skaber vindmodstand på bilen at dirigere luften igennem køleren.
I 2019 kunne man ikke bare sætte en større køler i bilen. Alt er så tæt pakket (for at gøre bilen så tynd som muligt), at det ville forstyrre bilens aerodynamik.
Et af de steder hvor køleproblemerne tydeligt viste sig ansigt, var til det varme løb i Østrig, hvor Mercedes sejlede bagud i feltet.
Dette til trods for, at ingeniørerne havde fundet en måde, så kølervæsken kunne køres med fire grader højere temperaturer.
I 2020-sæsonen burde problemerne være løst. Raceren burde kunne få fuld gas, selvom temperaturen i luften overstiger 2019-sæsonens frygtede 28 grader.
Mercedes har valgt at gå på kompromis med den ekstra vægt det tilfører, og har monteret en større køler i 2020.
Den større køler burde være nok, men samtidig har motorfabrikanten formået at skabe en motor, som virker ved højere driftstemperaturer.
I princippet burde det gøre den større køler overflødig, da væsker der tåler højere temperaturer, behøver mindre køling.