Williams er et af de ældste teams på gridden. Det engelske team har mange passionerede fans bag sig, og har vundet flere konstruktørmesterskaber igennem tiden.
Derfor gør det også ekstra ondt på F1-fansene at se, at teamet har skrabet bunden, siden Valtteri Bottas smuttede til Mercedes kort inden 2017-sæsonen startede.
Forhåbningerne var ellers store, da Mercedes’ tidligere chefingeniør, Paddy Lowe, skiftede til Williams i 2017.
Manden der havde skaffet Mercedes flere VM-titler skulle vende skuden - men skuffelsen blev enorm.
Dårlige resultater gjorde, at Lowe blev smidt ud af teamet allerede i midten af 2019-sæsonen.
Derfor er teamets nye racer også første bil i flere år, der ikke er designet undet Lowes’ ledelse.
Williams F1 valgte her til morgen at afsløre sin nye 2020-racer, FW43, og bilens design adskiller sig i væsentlig grad fra sidste års blå-hvide farvepalette.
Ifølge designchef Doug McKiernan har teamet arbejdet hårdt på at øge bilens performance i forhold til sidste sæson, som placerede Williams på en meget solid sidsteplads i konstruktørmesterskabet.
”Vi har lagt stor vægt på at forstå problemområderne i FW42 (sidste års model, red.), og vi har omhyggeligt valgt dele af bilen, der skal udvikles - dem, der vil give os mest ydelse i forhold til de ressourcer, vi har," lød det fra Doug McKiernan.
"Det grundlæggende koncept i FW43 er en videreudvikling af FW42 uden at der er foretaget fundamentale ændringer i layoutet."
”Teamet har behandlet de mekaniske problemer, der berørte os i 2019, hvilket indbefatter bremser og bilens samlede vægt."
"Vi har gjort nogle gode fremskridt på tværs af disse områder og vil fortsætte med at fokusere på dem i løbet af sæsonen," lød det fra McKiernan.
Nyt til dagens præsentation er også rookie-køreren, canadiske Nicholas Latifi, som sætter sine ben for første gang i F1.
Latifi har fungeret som testkører i F1 siden 2016, så han er ikke helt ukendt i motorsportens kongeklasse.
Sidste års stjernefrø, Mercedes-junioren George Russell, er på andet år af en treårig kontrakt.
De fleste mener, at Latifi kun er der pga. de mere end 200 mio. kr. i sponsorpenge han medbringer, men canadieren kan stadig overraske alle i 2020-sæsonen.
Williams FW43.
Copyright Williams F1
Williams FW43.
Copyright Williams F1 Team