Indtil videre ser det ud til, at det bliver på banen Paul Ricard i Frankrig, vi kommer til at opleve sæsonens første Formel 1-grandprix. Indtil videre, for meget kan endnu ske i en for tiden totalt uforudsigelig verden.
Covid-19-krisen har nemlig givet en kæmpelussing til samtlige F1-arrangementer, hvilket ikke mindst har givet problemer for teamene - og især de små private teams.
Af samme årsag er Liberty Media på vej med en hjælpepakke samtidig med at Formula One, FIA og teamene er blevet enige om at sænke budgetloftet fra 175 millioner US$ til 150 millioner US$.
Spørgsmålet er bare, om det er tilstrækkeligt.
Således presser McLaren på for en yderligere sænkning til 125 millioner US$ og et iøvrigt jævnt faldende budgetloft over de kommende år.
Charles Leclerc i Austin
Copyright Ferrari Media
Forslaget falder ikke i god jord hos store teams såsom Mercedes, Ferrari og Red Bull, som umiddelbart bliver mest påvirket af et lavere budget i og med at udviklingshastigheden af deres biler bliver sænket i samme hastighed som budgetloftet.
“Vi er fuldt ud klar over problemerne for nogle teams,” har Ferraris teamchef Mattia Binotto udtalt til
Sky Sports.
“Vi er opmærksomme på, at vi bliver nødt til at adressere de kommende års omkostninger i F1, hvilket er den vigtigste driver til at hjælpe hvert enkelt team til at overleve.”
Mandag havde teamcheferne et online-møde, hvor de diskuterede hvilket niveau budgetloftet skal have, både for de teams, som selv designer, homologeniserer og udvikler enkeltkomponenter til bilerne samt de private teams.
Williams er et af de hårdt pressede teams lige nu. Her George Russell i aktion under februars vintertest.
Copyright Williams F1
“Jeg mener bare, at vi i disse drøftelser ikke må glemme, at vi ikke alle har samme struktur, ganske enkelt fordi ikke alle udvikler og designer deres egne biler,” fortsatte Binotto.
“Vi ved, at vi kommer til at møde svære situationer, men vi bliver også nødt til at holde fast i DNA’et og essensen af F1, som handler om at konkurrere.”
“Derfor er det vigtigt, at vi er klarsynede og tager rationelle beslutninger, som skal være baseret grundige overvejelser og ikke på følelser.”
Binotto var også enig i, at udskydelsen af det nye regulativ til 2022 var nødvendigt.
“Det var en rigtig og god beslutning, for det bliver nødt til at være en ansvarlig beslutning,” lød det fra en alvorlig Ferrari-chef.