I starten af 1990erne huserede skærmtrolden Hugo i Eleva2eren på TV 2, hvor det kække fantasivæsen bankede på skærmen og udtalte sit dengang velkendte “hvor ska’ du hen, du?”, når spilleren ved telefonen var lidt ubeslutsom.
For at blive i antologien kan man med god ret også spørge Sebastian Vettel: “Hvor skal du hen, du, hvis kontraktforhandlingerne med Ferrari kuldsejler?”
BMF1s Formel 1-ekspert har analyseret mulighederne og kommer her med sine bud og betragtninger.
Sebastian Vettel sidder i SF1000 for første gang. Et teaser-billede som Ferrari lagde ud inden launch af raceren
Copyright Ferrari
I går kunne vi oplyse, at Vettel sandsynligvis har afvist Ferraris kontraktforslag for 2021, og ifølge den italienske sportsavis La Gazetta dello Sport er den økonomiske afstand mellem parterne gigantisk. Således “tilbyder” Maranello den firedobbelte verdensmester en lønnedgang på hele 18 millioner euro - for en ét-årig kontrakt, vel at mærke!
Ikke overraskende har Vettel, ifølge avisen, høfligt afvist tilbuddet.
Siden Charles Leclercs ankomst hos Ferrari har den 32-årige, firedobbelte verdensmester været under et massivt pres og gnidningerne imellem de to har været åbenlyse. Ferrari satser tydeligvis på det unge, franske talent som fremtidens mand, et prædikat man ikke kan give Vettel, som trods sin dygtighed og erfaring må siges at være ‘over the hill’ set i et fremtidsperspektiv.
Et sammenbrud i kontraktforhandlingerne giver følgende muligheder - eller rettere mangel på samme - for Vettel:
Den 32-årige tysker er dyr og har de seneste år ikke præsteret i forhold til investeringen. Således er bedste placering blevet to andenpladser i konstruktørmesterskaberne 2017-18, og Leclerc virker allerede mere moden og mindre impulsiv end Vettel. Som tidligere nævnt virker det derfor som om Ferrari satser på den 22-årige monagasker, og måske går efter en erfaren, god og billig (undervurderet) andenkører på holdet.
Et bud kunne være en George Russell fra det hårdt pressede Williams. Men eftersom Russell er tilknyttet Mercedes, som også sender penge til Williams for at uddanne ham i kunsten at køre Formel 1, er der ikke en ret stor chance for at se ham hos Ferrari.
Efter montering af klaphatten kunne Kevin Magnussen også være et bud (om end fantasifuldt) på en erstatning, når man ser på danskerens stærke defensive egenskaber. Haas-køreren er næppe hurtigere end Leclerc men vil derimod være en stærk kører til at forsvare Leclerc imod bag fra kommende konkurrenter.
Endelig er der Antonio Giovinazzi, som Ferrari har investeret en del penge i som en del af fabrikkens ungdomsprogram. Men trods sit italienske blod tror jeg, at selv ikke Ferrari ønsker at satse på den meget svingende Alfa Romeo-kører, der dog viste stor fremgang over den seneste sæson.
Tyskland Grand Prix 2018. Antonio Giovinazzi som kørte 1. frie træning i stedet for Marcus Ericsson
Copyright Sauber
Daniel Ricciardo har tidligere været nævnt som oplagt Ferrari-kandidat, men spørgsmålet er, om ikke han er for dyr og måske også for gammel. Australierens nuværende kontrakt med Renault udløber i 2020 men er særdeles lukrativ, idet den menes årligt at sende 34 millioner euro til kørerens NEM-konto. Derudover nedtoner køreren selv snakken om et Ferrari-sæde med den begrundelse, at hans samarbejde med Renault er topprioriteten for ham.
Men alt kan ske i Formel 1s velkendte skyggespil, og Ricciardo i et Ferrarisæde er alt andet lige en meget oplagt mulighed.
Monacos Grand Prix 2018 podiet. Daniel Ricciardo vinder foran Sebastian Vettel og Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG
Tilbage til Sebastian Vettel. For har tyskeren overhovedet en bagdør, hvis forhandlingerne med Ferrari kikser? Hvor er der plads til ham? Og hvem vil have (læs: betale for) ham?
Det giver et interview med Canal+ måske et fingerpeg om. Her blev Renault F1s CEO, Cyril Abiteboul, nemlig spurgt om, hvorvidt han vil gå efter Vettel, såfremt Ricciardo måtte vælge Ferrari.
“Han (Vettel, red.) er en stor kører og en stor mester,” udtalte Abiteboul til TV-kanalen. “Vi har arbejdet sammen på motorsiden og vi har vundet sammen,” hvormed Renault-bossen henviste til Vettels fire verdensmesterskaber med Red Bull fra 2010 til 2013.
Det svar kan der udledes meget af. Et sædebytte mellem Ferrari og Renault virker umiddelbart oplagt, hvis ikke lige en enkelt sætning fra Abiteboul i førnævnte interview smider dansk grus i maskineriet.
“Vi har også vores eget kører-akademi, og her har vi Christian Lundgaard, som skal køre sin sæson i F2, og så har vi vores egen sæson med Daniel (Ricciardo, red.), som vi skal gennemføre.”
I en Covid-19-krise, hvor penge spiller en endnu større rolle end tidligere, tyder meget derfor på, at Vettel kan stå med alvorlige problemer, hvis han og Ferrari ikke bliver enige. For store talenter til billigere penge står klar i kulissen - herunder en dansker. Men hvis Vettel ønsker at blive i Formel 1, også uden Ferrari, så er der helt sikkert et sæde til ham.
Hvem ved, han kan gå hen og slutte sin karriere sammen med Kimi Räikkönen hos Alfa Romeo, eller vælge at købe HAAS-holdet og tage et år der sammen med Kevin Magnussen?