Efter stoledansen omkring de varme F1-sæder ligner Vettel umiddelbart den helt store taber: Han blev sidste år overhalet indenom af Leclerc og i denne uge mere eller mindre fyret fra Ferrari. Det blev heller ikke til nogen kontrakt med McLaren, som Ricciardo snuppede for snuden af ham.
De sidste to muligheder er enten Renault eller Mercedes. Men Renault har ikke en god bil, og teamets organisationsmæssige ledelse nærmer sig ragnarok. Desuden risikerer Vettel at ødelægge sit verdensmesterrygte endnu mere ved at blive kørt bagud af unge Ocon.
Men hvad med Mercedes? Det kan lyde som en langt ude idé, men alt kan ske i Formel 1, og Mercedes har flere gode argumenter for at ansætte Vettel.
For det første er Vettel tysker. Og det spiller bare en rolle for Mercedes’ marketingafdeling, at man har en tysk kører i en tysk bil. Selv om Bottas er både flink, venlig og hurtig på banen, sælger han ikke mange biler på det tyske hjemmemarked. Bottas er lidt for anonym.
Valtteri Bottas under W11 shakedown
Copyright Mercedes AMG
Vettel er derimod kendt for at være impulsiv og atypisk tysk følelsesladet, og reagerer af og til voldsomt, som når man f.eks. tager en løbssejr fra ham som under Canadas grandprix sidste år.
Desuden kender Toto Wolff og Sebastian Vettel hinanden meget godt privat. De er næsten naboer i Schweiz, og Vettels tre børn er jævnligt på besøg hos familie Wolff. Toto Wolff har som tidligere skrevet også haft svært ved at skjule sin store interesse for at hente Vettel til sit team.
Canadas Grand Prix 2019. Sebastian Vettel får andenpladsen
Copyright Ferrari
Desuden er det er andet men måske lige så vigtigt aspekt: Mercedes er et respekteret team, men det har aldrig været et team man som Formel 1-fan har holdt særlig meget af. Mercedes har stort set vundet alt, men de har aldrig rigtigt bidraget med masser af spænding, show og skandaler til Formel 1. Alt er foregået med kirurgisk præcision.
Hvis man nu hentede Vettel til teamet og lod Hamilton og Vettel køre helt frit mod hinanden i samme bil, kunne man høste en hel masse sympatipoint på fankontoen: For en gangs skyld ville man ikke overveje kørerne ud fra prognoser for tysk effektivitet og omgangstider men lade det være op til forskellige personligheder at præge teamet.
Hamilton og Vettel har sjovt nok ikke noget problem med hinanden. Der hersker en dyb gensidig respekt mellem englænderen og tyskeren, men forholdet har altid lidt under, at den ene part aldrig rigtigt har haft materiellet til at kæmpe mod den anden over en hel sæson (Red Bull vs McLaren / Mercedes vs Ferrari).
Kinas Grand Prix 2019. Mercedes AMG under fredagens træninger. Vettel og Hamilton mødes under autografskrivning
Copyright Mercedes AMG
Hvis Hamilton skulle vinde verdensmesterskabet mod Vettel i samme team, ville det nok være en bedre fornemmelse end at vinde det mod Bottas. Igen…
Og skulle Vettel vinde verdensmesterskabet mod Hamilton, ville han få en moralsk og sportslig oprejsning af de helt store.
Mercedes får også et problem, hvis Hamilton pludseligt skulle gøre alvor af sin idé om at ville redde verden med sin veganske overbevisning og stoppe næste år, evt. efter et 7. verdensmesterskab. Så ville Mercedes stå tilbage uden en egentlig erfaren topkører, for Leclerc og Verstappen er allerede på kontrakt hos hhv. Ferrari og Red Bull. Eneste seriøse alternativ ville måske være unge George Russell.
Mercedes' juniorkører George Russell i Ungarn
Copyright Mercedes
Så måske ville det slet ikke en så dårlig idé for Mercedes at hente Vettel på en toårig kontrakt. Og hvis Mercedes skulle vælge at trække sig fra Formel 1, ville man altid kunne sige, at man gav de tyske kører – Michael Schumacher, Nico Rosberg og Sebastian Vettel - en fair chance for at vinde F1-verdensmesterskabet i en tysk bil.
For hvis Vettel stopper, er der pludseligt ingen tyske kørere tilbage i Formel 1 næste år.