Kevin: Kom bare med Imola

Ved TV3 Sports pressemøde i forbindelse med launch af den stærkt forsinkede Formel 1-sæson, erkendte Kevin Magnussen, at han er til klassiske baner. Og især en særlig bane, som ikke er på kalenderen.

Abu Dhabis Grand Prix 2019 . Copyright Haas F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 26/6 2020 klokken 11:06

På grund af den stærkt reducerede “Covid-10”-kalender snævrer mulighederne for at se Formel 1 sig drastisk ind. En af konsekvenser er, at arrangører og teams bl.a. har måttet ty til dobbeltløb, indtil videre i Østrig d. 5. og 12. juli og England d. 2. og 8. august.

På grund af de usædvanlige forhold har anvendelsen af “reverse grid” (løb nr. to med omvendt grid) også været diskuteret, men ideen har ikke vundet mange tilhængere. Heller ikke, hvis man spørger Kevin Magnussen.

“Det hører ikke hjemme i Formel 1 at vende gridden om,” fortalte han via videolink til BMF1 og andre medier ved TV3 Sports launch af den stærkt forsinkede sæsonåbning i Østrig næste weekend.

“Det vil altid være en kombination af den bedste kører og bil, der vinder. Det dér med at vende grinden om bare for at få lidt spænding… efter min mening hører det bare slet ikke hjemme i Formel 1,” lød det bestemt.

Kevin med over videoKevin med over video
Copyright BMF1


De fleste kørere har som regel en favoritbane og det gælder også Magnussen, omend han har flere baner på sin shortlist.

“Jeg er virkelig ked af, at vi har mistet Monaco og nu også Suzuka. Men Spa er fed og Baku er også en fed bane,” sagde den motorsportshistorisk interesserede Haas-kører, som derefter afslørede sin egentlige favorit.

“Men jeg vil sindsygt gerne køre på Imola. Den ser så fed ud. Den har en fed historie og den er fed at køre på.”

“Jeg har aldrig selv kørt på banen, men andre kørere, som jeg har talt med, siger det samme,” lød det fra den 27-årige dansker, der egentlig ikke kan pege på baner, som han ikke bryder sig om - hvert fald ikke officielt.

“Der er egentlig ingen baner, som er vildt dårlige. Et par af de baner, der ER kommet på kalenderen, kunne jeg måske godt undvære,” indrømmede køreren med et smil, der viste, at han også har lært de politiske svar.

Med Magnussens store interesse i historisk motorsport vejer de traditionelle og historiske baner tungest i vægtskålen.

“Jeg er bedst til de baner, hvor der er ikke er et stort run-off-område og som ikke bare går ligeud, derefter et 180 gr. sving, så lige ud, så et 180 gr. sving, så ligeud, osv…”

“Banerne må gerne være lidt gamle og med græsarealer, kuperede sving og væggene tæt på banen,” sagde Magnussen.

ImolaImola
Copyright GP2 Media Series


Den ufrivillige ventetid på sæsonpremieren har været en solid udfordring for både fans kørere. Det gælder også Kevin Magnussen, som dog har udnyttet ventetiden så optimalt, som de usædvanlige omstændigheder har giver mulighed for.

“Jeg har trænet ude i haven, og det har været meget hyggeligt,” oplyste han på spørgsmålet om, hvordan han har holdt sig fit i pausen.

“Når man har udstyret, kan man sagtens træne hjemme, og det er gået vildt godt. Dertil kommer, at man så ikke risikerer at blive smittet.”

“Derudover har jeg kørt meget gokart, og det er et vildt godt supplement til min træning,” fortsatte Haas-køreren, som herefter forklarede hvorfor denne form for træning er vigtig for ham.
“Man savner at køre i et eller andet, der kører stærkt.”

“Det er sundt for hovedet, det gavner mentalt og det er hyggeligt. Man mærker, at man savner at køre race, og når man virkelig savner at køre, giver det vildt meget energi.”

Mange kørere har brugt ventetiden til at dyste mod hinanden og atleter fra andre sportsgrene i virtuelle løb via stort opsatte events, men den type træning siger ikke Magnussen noget.

“Jeg vil meget hellere køre i en rigtig gokart, og være ude i naturen. Det er meget mere mig,” lød det fra Kevin Magnussen.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Red Bull på banen men uden Verstappen Williams nye farver »