Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 5/7 2020 klokken 17:07
Bottas kom godt fra start og havde held med at lægge god afstand til både Verstappen og Norris. Hollænderen var dog ved at tabe sin plads til Norris, men formåede lige akkurat at holde fast.
Et par omgange efter kørte Albon sig forbi Norris og op på tredjepladens, mens Norris senere måtte se sig overhalet endnu engang, da Hamilton overtog hans fjerdeplads.
Ferrari havde derimod mere end svært ved at hænge på i toppen, og Vettel og Leclerc kæmpede længe med Stroll og Perez, mens Hamilton havde noget mere fart i bilen og fik på omgang ni kørt sig forbi Albon og op som nummer tre.
På omgang 11 var det farvel og tak fra Verstappen, da hans Red Bull ikke længere ville lege med i den østrigske sommervarme. Han var dermed dagens første mand, der måtte udgå - han var dog langt fra den sidste. Det betød samtidig, at Lewis Hamilton nu i ro og mag kunne køre sig op på andenpladsen. Mercedes var samtidig hurtigt opmærksomme på ikke at lade deres kørere bruge bilerne fuldt ud, hvilket kom til udtryk i adskillige radiomeddelelser, hvor Hamilton og Bottas blev bedt om at passe på deres biler og holde sig væk fra de mange kerbs.
Det var heller ikke nogen sønderlig god dag for Haas, hvor først Romain Grosjean havde planlagt en udflugt i sving fire, hvor Bottas også kørte af i gårsdagens kvalifikation. Kevin Magnussen var for det meste godt med, indtil at de forreste bremser på hans bil til sidst gav op og sendte ham snurrende af banen. Dette var også anledningen til løbets første safety car. Som om det ikke var nok, skete omtrent det samme for Grosjean længere inde i løbet.
Vettel lignede en skygge af sig selv, da han i et desperat forsøg på at vinde en placering endte med at kollidere med sin efterfølger, Sainz, og sendte sig selv hele vejen ned til bunden af feltet.
Dagens anden safety car kom på banen, da George Russell's Williams gav op. Red Bull havde i mellemtiden trukket Albon i pit og givet ham de bløde dæk på, hvilket med det samme gav pote, da han i sving to kørte sig forbi Perez. I samme øjeblik kom der dog endnu en safety car, da Kimi Raikkonen slet og ret tabte hjulet i udgangen af anden sidste sving og måtte parkere på start/mål langsiden. Perez nåede dog ikke at bremse ligeså hurtigt som Albon, hvilket betød at Perez rent faktisk kørte sig tilbage på tredjepladsen, blot for at få at vide fra løbsledelsen, at han skulle give tredjepladsen tilbage til Albon.
Glæden varede dog kun kort for thailænderen, da han i sving tre forsøgte en overhaling på ydersiden af Hamilton på andenpladsen. Et kort øjeblik så det ud til, at det skulle lykkes for Albon, men han endte i stedet med en snurretur i gruset, da han kom i kontakt med Hamilton. Hamilton blev senere idømt en straf på fem sekunder, hvilket ikke hjalp Albon meget, men som til gengæld sendte Lando Norris og McLaren op på podiet.
Der skulle dog gå lidt tid før, at det var en realitet for briten. I mellemtiden lå Perez nemlig lunt i svinget til en tredjeplads, men den gik op i røg for mexicaneren, da Leclerc sent fik sat en overhaling ind, hvilket med Hamiltons straf reelt var en andenplads, og da Perez efterfølgende fik en straf på fem sekunder for at køre for hurtigt under den sidste safety car periode, ja så kunne Norris altså rykke en plads op og lade sig hylde på podiet.
Bottas var dog dagens mand, og han satte ikke en fod forkert under hele løbet. Finnen holdt hovedet koldt under de tre genstarter og kørte fornuftigt. Dette til trods for den lurende fare set i lyset af Mercedes' bekymringer for deres bils holdbarhed.
Der er masser af tage fat på for alle teams, inden det igen går løs i næste weekend.