Hungaroring er en markant anderledes bane end Red Bull Ring. Banen i Budapest består af 14 sving, selvom det kun er fire sving flere end banen på Spielberg, så er det stadig en helt anden opgave, der venter både kørerne og ingeniørerne.
Der er næsten altid høje temperaturer på Hungaroring, blandt de højeste temperaturer i løbet af sæsonen, hvilket gør det svært for kørerne ikke at overophede dækkene.
Ved sektor 1 handler det om, at have en hurtig bil på de lange strækninger, da det primært er motorerne, der skal gøre arbejdet. Ferrari havde sidste år en bil, der var meget konkurrencedygtig på de lange strækninger og det betød, at de var de hurtigste i første sektor, men det var ikke nok til at tage pole position eller løbssejren, da der er utrolig mange retningsskift i sektor 2 & 3. Strækningerne er ikke meget lange, men de er lange nok til, at det er motoren, der skal hente tiden hjem i sektor 1.
Der er særdeles mange langsomme sving, og det betyder, at dækkene hele tiden er på arbejde, på grund af at der ikke er mange lange strækninger, som kan få dækkene ned i temperatur. Derfor sammenligner mange kørere banen med en gokart bane, fordi der også er mange sving og retningsskift på en gokart bane.
Lewis, Max og Sebastian, Ungarns GP
Copyright BMF1
Det betyder, at bilerne kører med rigtig høj downforce, fordi ellers vil holdene tabe for meget tid i svingene, hvor tiden for alvor skal hentes, i modsætningen til Red Bull Ring, hvor man kører med et lavere downforce niveau for at køre stærkt, når det går lige ud. Pirelli vurderer fra en skala fra 1-5, at downforce niveauet er på 4, hvilket er det næsthøjeste, hvor 1 er det laveste.
Sektor 2 & 3 består primært af langsomme sving samt retningsskift, hvilket gør det svært for kørerne at følge hinanden på banen, eftersom at de mister meget downforce ved at ligge bag en anden bil og det medfører til, at det er sværere for piloterne at overhale, end det er i Østrig.
Ungarns Grand Prix 2019. Max Verstappen tager sin første pole position i karrieren
Copyright Pirelli
I de langsomme sving er nøglen til en god omgang at få en god traktion ud af svingene, da der er ufattelig meget tid at finde der. Det så vigtigt, at Pirelli placerer det til et 4-tal i en skala op til 5.
Ungarns Grand Prix 2018. Lewis Hamilton tager pole position. Får trofæ af Jean Alesi
Copyright Mercedes AMG
Det er præcis de samme dæk, som blev kørt med til de seneste to løb i Østrig. Dækkene er kendt som C2, som er det hvide, også kendt som det hårde dæk (Hard). C3 er den midterste dæktype, som er kendetegnet med den gule linje omkring dækket (Medium). C4 er det blødeste dæk, som man kan genkende ved den røde farve, og det er det dæk man bruger i kvalifikationen, når man presser bilerne til det yderste (Soft).
Pirelli valgte de samme dæk til sidste års løb i Budapest, da de mener, at det passer godt til den smalle og snoede bane, og til de høje temperaturer.
Pirelli-chef, Mario Isola forklarer om dækvalget til løbet i Budapest.
Mario Isola fra Pirelli til pressemøde
Copyright Bil Magasinet BMF1
“For første gang er Hungaroring det tredje løb i sæsonen. Med det samme dækvalg og allokeringer som i de første to racerløb. Det er en veletableret begivenhed på F1 kalenderen, fortsætter italieren.
Kørerne skulle have en god ide om, hvad der venter dem. Sidste års løb slog løbsrekorden, som havde været der siden 2004, så det bliver interessant at se om tiderne falder endnu længere ned med disse 2020-biler, som bruger de samme dæk som i 2019.
Hungaroring er en meget krævende bane for både biler og kørere, hvor det at holde styr på overophedningen af dækkene altid vil være essentielt, og det har altid bidraget til nogle overraskelser i fortiden.
Det bliver interessant at se om denne udskudte start til sæsonen vil have nogen effekt på stillingen i weekenden, med nogle hold som også bringer nye opgraderinger,” lød det fra Mario Isola i en pressemeddelelse.
Normalt vælger holdene hvor mange dæk de vil bruge til en løbsweekend, men på grund af Covid-19, er det Pirelli, som vælger hvor mange dæk holdene må bruge.
Pirellis dækallokering til 2020-sæsonen.
Copyright Pirelli 2020
Pirelli forventer, at det bliver en et-stopper, som det også var for langt de fleste kørere i sidste sæson, men Mercedes vandt i sidste sæson på en meget sen to-stopper, hvor Lewis Hamilton jagtede Red Bulls, Max Verstappen ned i de døende omgange.
Pirellis dækallokering til første halvdel af 2020-sæsonen.
Copyright Pirelli 2020