Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 18/7 2020 klokken 13:07
Med 17 grader i luften, og en luftfugtighed på 79 %, var der er lagt op til en interessant session på den 23 grader varme bane på Hungaroring.
Skyerne lå tæt over banen, og da regn påvirkede den anden frie træning i går, så var der er en del dataindsamling som skulle indhentes i dag. Kørerne blev da også ramt af enkelte vanddryp, men ikke nok til at bytte tørvejrsdækkene ud.
Risikoen for regn var helt oppe på 90 %, men det blev de 10 % der sejrede. På grund af regnvejret under fredagens træning, har kørerne stadigvæk masser af tørvejrsdæk til rådighed.
Første mand til at indtage de 4,381 km og 14 sving var den danske F1-helt Kevin Magnussen, som stort set ikke fik kørt hele den anden træning.
Det var ikke meget aktivitet der var i den første 1/4 af sessionen. I løbet af de første 15 min var der kun sat to tider. Herefter kom der heftig aktivitet på banen.
De to Mercedes-racere viste igen, at de har bygget årets bedste racere, og ikke særlig overraskende var det, at Racing Point igen var med oppe i den sjove ende.
Mere interessant var det, at Ferrari igen virker til at have fundet farten, og de stejlende hingste virker igen til at være et af de fire tophold.
Sergio Perez havde rigtig godt fat i den første sektor på Hungaroring, og blev ved med at sætte hurtigste sektortid igennem træningen.
Red Bulls Max Verstappen fik en ordentlig snurretur midt i sessionen, hvilket så fedt ud med masser af dækrøg. Dog ikke særlig optimalt for dæktemperatur, -slidtage, og dataindsamling. Samme pirouette lavede rookieen Nicholas Latifi også i sin Williams-racer.
Max Verstappens-racer virkede meget urolig under træningen, og bilen blev ved med at understyre. Problemet med understyring er, at det gør det sværere for køreren at køre en optimal omgang, da det bliver sværere at ramme apex og komme hurtigt på gassen.
Albon fik mærkelige vibrationer, når han skulle starte sin omgang, hvilket han mistænkte at være fra det venstre forhjul. Det var ikke nok til, at han ikke kunne fortsætte sine omgange. Om det var det der påvirkede hans kørsel er ikke til at sige, men det er skræmmende at thai/englænderen slutter 5/10 sek og seks placeringer bag sin teamkammerat.
Pierre Gasly fik problemer med sin racer, og franskmanden meldte over radioen, at motoren havde mistet effekt. Det var dog ikke nok til at holde ham ude af sessionen og sætte niende bedste tid.
Det mest imponerende resultat i tredje træning blev George Russell, som i sin Williams-racer formåede at blande sig oppe i den sjove ende af midterfeltet. Et stort fremskridt for Williams-teamet som sidste år lå bagerst i feltet.
Haas virker til at ligge nogenlunde hvor de var i de to forrige løb, nemlig lige omkring skillelinjen til at kunne komme videre til Q2.
Du kan se den samlede tidsoversigt i tabellen nedenfor:
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)