Belgiens GP: Løbet LIVE

Formel 1 løbet i Belgien, er et af de mest legendariske løb på kalenderen, men Span banen, passer åbenbart HAAS dårligt. Magnussen starter bagerst, mens Hamilton starter fra front.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 30/8 2020 klokken 15:08

Vi er klar til at dække årets 7. løb.

Denne gang er vi nået til Spa banen i Belgien, der er årets længste bane og en af de mere motorkrævende af slagsen.

Netop det med at have en stærk motor, er ikke noget Ferrari har i år, hvilket betyder at alle biler med Ferrari Power lider.

Lewis Hamilton starter fra P1, med Bottas ved sin side, begge i Mercedes, mens Max Verstappen i Red Bull raceren starter som nummer 3.

Ricciardo har meldt ud, at han går efter en podieplacering, fra hans startposition P4.

Carlos Sainz er allerede inden starten nu noteret for en DNF, som følge af problemer med deres Power Unit. Surt for spanieren, der ellers kunne se ud til at få et godt løb.

Bilerne er sendt ud på opvarmningsomgangen, hvilket betyder at vi har en løbsstart om et par minutter.

En løbsstart hvor vi desværre ser Kevin Magnussen starte bagerst af alle. Men med hans super starter, kan vi forvente at han tager nogle placeringer allerede på første omgang.

Bilerne har fundet vej rundt på den tørre bane, som der ellers var varsel om regn på, og er linet op på gridden igen.

Manden med det grønne flag har viftet det bag feltet og de røde lamper tændes.

Start Hamilton tager starten og Bottas er lige efter.

Tæt kamp mellem Verstappen og Ricciardo. Hollænderen beviser at han er nærmest umulig at overhale.

Kevin har lavet endnu en fantomstart og er oppe som nummer 15.

Omgang 2/44 Gasly presser sig forbi Perez, hvilket er virkelig godt gået. Franskmanden er nu oppe på P9.

Leclerc har også fået en virkelig god start og er allerede oppe som nummer 8, mens Vettel roder rundt nede på P13.

Gasly smutter forbi Leclerc og er oppe på P8.

Omgang 4/44 Latifi er i bunden af feltet, med Grosjean lige foran sig. Magnussen taber en placering til Räikkönen i Alfa Romeo. Samtidig sætter Hamilton ny hurtigste omgang.

Bottas sætter ny hurtigste omgang og er indenfor DRS på Hamilton.

Ricciardo kan ikke følge med Verstappen, der følger rimeligt med Mercedeserne.

Ocon i den anden Renault er foran Albon på P5, mens Stroll er lige efter Albon på P7.

Magnussen taber placeringer. Denne gang var det Russell der overhalede ham.

Magnussen melder ind at hans bil understyrer.

Omgang 6/44 Ferrari falder tilbage. Nu er Leclerc nede som nummer 11, mens Vettel holder P13.

Magnussen ser ud til at have store problemer med sin bil og er nede på P18, blot med Latifi bag sig.

Hamilton øger i front og er nu næsten 2 sekunder foran Bottas. samtidig taber Leclerc endnu en placering og er nu nede, lige foran Vettel på P12.

Omgang 8/44 Gasly presser nu Stroll. Noget overraskende udvikling. Samtidig er Vettel indenfor DRA på Leclerc. Spændende at se hvordan den bliver taklet af Ferrari.

Der er et stort hul fra Verstappen til Ricciardo, mens Ocon og Albon er tæt på australieren.

Bagerst i feltet, ser det ud til at Magnussen igen er begyndt at finde sin bil, så han øger afstanden til Latifi.

Bottas kommer tættere på Hamilton igen, så afstanden er omkring 1,6 sekund.

Omgang 10/44 Verstappen klager over sine dæk.

Uheld Giovinazzi og Russell er røget voldsomt af banen.

Det udløser en Safty Car.

Mercedes laver et dobbelt stop og slipper godt fra det. Verstappen når det lige nøjagtigt ikke.

Gentagelse af ulykken viser, at det var Giovinazzi der kørte voldsomt af og tog en uskyldig Russell med i faldet, da italienerens ene forhjul blev revet af og røg over i Russell's Williams. Det kunne let have gået meget værre.

Der kommer til at gå nogen tid bag sikkerhedsbilen, med alt den carbon der er på banen. Vi må håbe at der ikke er nogen der punktere på grund af dette.

Gasly og Perez har begge valgt at blive ude, hvilket bringer dem op som nummer 4 og 5.

Omgang 14/44 Sikkerhedsbilen kommer ind efter denne omgang.

Hamilton har overtaget ledelsen af løbet og er ved at line sig selv op til stærk start.

Hamilton smutter fra dem alle, mens Verstappen presser Bottas maksimalt.

Albon presser Ricciardo hårdt.

Radio fra Hamilton "Jeg har mistet power". Men det ser ikke sådan ud.

Melding fra Mercedes pitten siger, at de har sikret at han har sin power tilbage.

Omgang 17/44 Ricciardo smutter forbi Perez. Perez bliver hurtigt presset af Albon også.

Albon kommer også forbi Perez. det ser ud til at være et dårligt træk at de blev ude på de bløde dæk.

Magnussen og Grosjean roder rundt nede i bunden af feltet, kun med Latifi i Williams bag sig.

Omgang 19/44 Perez pitter i erkendelse af, at han ikke havde mere dæk tilbage. Han kommer ud på sidste plads på Hard dæk.

Vettel og Leclerc i kontakt, men der sker heldigvis ikke noget.
Vettel holder placeringen foran Leclerc.

Grosjean er lige efter Leclerc. Vildt.
Magnussen er lige efter.

Omgang 21/44 Ricciardo smutter forbi Gasly der straks kan se Albon i bakspejlet.

De nye hard dæk, på HAAS racerne, virker bedre, men det er ikke rigtigt godt. De holder dog nogenlunde fast i Ferrarierne foran dem.

Perez på de nye Hard dæk, har svært ved at komme op i tempo og er fortsat bagerste mand.

Og så kom Perez forbi Latifi og har sat kurs mod Magnussen.

Omgang 24/44 Albon kommer forbi Gasly. Samtidig er Perez forbi Magnussen.

Verstappen tæt på at være indenfor DRS på Bottas.

Omgang 25/44 Leclerc pitter igen. Han komme rud på medium dæk, nede bagerst i feltet.

Leclerc spørger ind til grunden til det stop og får besked om, at de får han at vide senere.

Gasly bliver nu presset af Ocon. AlphaTauri skal nok snart til at pitte Gasly.

Hurtigste omgang til Hamilton, der nu har mere end 4 sekunder ned til Bottas.

Gasly pitter og kommer ud på medium dæk, foran Leclerc der er bagerste mand.

Omgang 28/44 Mercedes siger til Bottas, at han skal give den alt hvad han har og lader således til at line op til et pitstop mere.

Vettel er lige nu på P11 og har fået besked på, at han skal lukke hullet til dem foran ham.

Men Vettel melder tilbage, at det ser han ikke som en mulighed, samtidig med at vi kan se, at han bruger alt af banen og lidt til,m for at komme så hurtigt rundt som muligt.

Gasly er på vej op gennem feltet og overhaler Grosjean, sp han nu er oppe på P13.

Perez er kommet forbi Vettel, så tyskeren nu er nede på P12. Gasly nærmer sig også Vettel.

Leclerc er endelig kommet forbi Latiffi og er på vej mod Magnussen.

Omgang 32/44 Gasly indenfor DRS på Vettel. Og smutter hurtigt forbi.

Albon taber tid til Ricciardo, der er langt efter Verstappens P3.

Sebastian Vettel melder tilbage, at hans dæk er væk.

Omgang 35/44 Den regn der var varsel om til løbsstart, ser ud til at blive væk. Vettel håber helt sikkert på at der kommer noget, så han kan få et gratis stop.

Gasly forbi Räikkönen og er oppe på P11.

Bottas melder ind, at han har problemer. Hans ene ben er begyndt at sove.

Leclerc overhaler Magnussen.

Perez overhaler Kvyat og er oppe på P9.

Omgang 38/44 Magnussen har været i pit og er nede bagerst i feltet.

Perez nærmer sig hurtigt Stroll foran sig. Hamilton misser indkørslen til sidste sving. Men han har mere end 5 sekunder at gi af.

Vettel fortsætter på sine slidte dæ, mens Leclerc nærmer sig Grosjean.

Albon taber tid til Ricciardo. Han har nu 12 sekunder op til ham. Ocon nærmer sig bagfra.

Omgang 40/44 Bottas har problemer med sine dæk.

Ocon er nu helt oppe bag Albon. Leclerc kan ikke komme forbi Grosjean.

Gasly overhaler Perez og er oppe som nummer 9.

Hamilton klager over sine dæk.

Leclerc, med DRS, kan ikke finde vej forbi Grosjean.

Lando Norris er oppe bag Ocon og virker hurtigere end de to foran.

2 omgange til mål Hamilton er langt foran Bottas, der også er langt foran Verstappen.

Den tætte kamp er kampen om P5, der står mellem Albon, Ocon og Norris.

Magnussen er sidste mand.

Sidste omgang Hamilton har 7 sekunder ned til Bottas.
Men Albon, Ocon og Norris kæmper fortsat hårdt.

Hamilton vinder Bottas nummer to og Verstappen nummer 3.

Ocon kommer forbi Albon på sidste omgang og slutter på P5, en placering dårligere end Ricciardo i den anden Renault, hvilket er deres bedste resultat i år.

Ricciardo sikre sig hurtigste omgang, på sidste omgang.

Leclerc kommer forbi Grosjean, men slutter bag Vettel igen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T24:08.761 2 25
2. 2. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T24:17.209 2 18
3. 3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1T24:24.216 2 15
6. 5. Alexander Albon Oracle Red Bull Racing
P
1T24:51.473 2 8
7. 10. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1T24:52.535 2 6
8. 12. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1T24:56.132 2 4
11. 11. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1T25:18.961 2 0
13. 14. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1T25:21.655 2 0
14. 13. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1T25:23.681 2 0
15. 17. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1T25:25.554 2 0
16. 19. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1T25:26.556 2 0
17. 20. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1T25:34.301 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 15. George Russell Williams Racing
P
9 omg. 2 0
20. 7. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
P
0 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Pirelli: De hurtigste pitstop-strategier Belgiens GP; løbsresumé: Hamilton fortsætter sin d »