Porsche, BMW, Maserati, Ford, Peugeot, Lotus, Toyota… Listen over bilproducenter i Formel 1 er lang...
...men listen over bilproducenter, der har forladt Formel 1, er næsten lige så lang. Det er kun Ferrari, som altid har været med i motorsportens kongeklasse.
Der er i øjeblikket mangel på ægte bilproducenter mærker i Formel 1: Honda forlader sporten ved udgangen af 2021, Renault vil hellere repræsenteres af mærket Alpine, og Mercedes F1-teamet ejes kun af moderkoncernen Daimler med 33 %.
Selv Aston Martin F1 og Alfa Romeo har ikke meget med bilproducenterne at gøre, da mærkerne kun benyttes via licens.
Det skal der laves om på, mener den nye Formel 1-chef Stefano Domenicali.
Billeder fra Monza 2011
Copyright Ferrari
I et interview med
Sky siger den 55-årige italiener og tidligere Ferrari-chef: „For bilproducenter er det en af de største udfordringer at fremstå ungdommelige. Der findes en kamp mellem ældre og nye producenter, men jeg tror, at alle kan benytte [Formel 1’s] platform til at få frisket deres image op, som de får brug for i fremtiden.”
Mercedes er et eksempel på en bilproducent, som har fået støvet sit taxa-image af sig og skiftet den bløde hat ud med en racerhjelm:
Takket være deres succes i Formel 1 har Mercedes kunne lokke en helt ny målgruppe af unge kunder til mærket, der sætter pris på det sportslige image.
70års jubilæums grand prix. Mercedes toer og treer. Lewis Hamiltons overhaling af Leclerc
Copyright Mercedes AMG
Det argument mener Domenicali også kan være relevant for andre bilproducenter: „Jeg kan bekræfte, at vi taler med andre producenter. I øjeblikket afventer de situationen, men den gode nyhed er, at der også findes mange andre meget vigtige virksomheder, som i øjeblikket arbejder på at benytte Formel 1 som en platform.“
Videre siger Domenicali: „Det er ikke kun teknologien, der spiller en rolle, men også den merværdi som Formel 1 kan give dem som bilproducent.“
Domenicali kender bilbranchen – især VW-gruppen – særdeles godt: Italieneren var tidligere præsident for Lamborghini, der ejes af netop VW-koncernen.
Desuden har Domenicali fungeret som rådgiver for Audi i forbindelse med at undersøge mulighederne for at deltage i Formel 1.
Så skal vi forvente at se flere kendte bilmærker i Formel 1 i den nære fremtid?
BMW trak sig fra Formel 1 i 2009, og de trækker sig også fra Formel E ved udgangen af 2021. Alligevel går rygterne i de tyske automobilkredse på, at BMW arbejder på et comeback.
Copyright BMW Motorsport
Copyright BMW Motorsport
Porsche og Audi har heller ikke lagt F1-planerne endegyldigt på is.
VW-koncernchefen Herbert Diess skrev i august på sin LinkedIn-profil: „Min personlige mening er, at vi skal fortsætte i racersporten. Formel 1 bliver CO2-neutral ved at anvende syntetisk brændstof. Det er meget mere spændende, det er sjovere og det er en bedre teknik-konkurrence end Formel E, hvor man bare kører rundt i byer på gamer-mode.”
Den sidste egentlige producent, der er vendt tilbage til Formel 1, er Renault: I 2016 købte den franske koncern Lotus-teamet tilbage.
Aston Martin F1 er som nævnt ikke et rent fabriksteam: Ejeren Lawrence Stroll har kun købt rettighederne til at bruge navnet "Aston Martin". Lawrence Stroll er desuden en af de største aktionærer i bilproducenten Aston Martin.