Portugals GP: 3. frie træning

Formel 1 er rykket til Portimão, Portugal, og den tredje frie træning er lige afsluttet. De fleste hold havde problemer med overstyring, da dækkene er for hårde. Mercedes og Red Bull virker stærkest i Portugal.

Esteban Ocon. Emilia Romagnas GP 2021. . Copyright Alpine F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 1/5 2021 klokken 14:05

Så er vi klar med højdepunkter fra tredje frie træning i Portimão, Portugal.

Med 16 grader i luften og 29 grader på asfalten, var det en spændende session der ventede kørerne inden kvalifikationen.

Selve banen er med sine 4,653 km og 19 sving, ikke en fast del af Formel 1-kalenderen, men den sørgede for god underholdning, bl.a. grundet højdeforskellene.

Dækkene til weekenden er de hårde C1, medium C2 og bløde C3-dæk. Så Pirelli har sørget for at medbringe de hårdeste dæk til weekenden. Hvilket har skabt stor utilfredshed iblandt holdene, da dækkene er for hårde til banen og temperaturerne.

Første mand på banen var Lance Stroll i Aston Martin-raceren, kort efterfulgt af Sebastian Vettel, og de to Haas-racere.

Aston Martin-racerne nappede dog kun en enkelt installationsomgang, hvorimod Haas-racerne blev ved med at teste medium-dækkene, og samtidig få lidt TV-tid.

Nikita Mazepin fik en lille overstyring, og måtte et smut af banen, men ikke noget alvorligt der kostede kulfiberdele. Schumacher fik også en kort snurretur kort tid efter, men tyskeren kunne køre videre bagefter.

Udover en kort installationsomgang fra Lewis Hamilton, så havde de to Haas-kørere banen for sig selv de første 11 min.

Haas-raceren virkede meget usikker. Kørerne kæmpede med bilen, når den bremsede og når den skulle tage svingene. Der var en smule vind, men det var tydeligt, at det er en forældet og underudviklet racer de to rookies trillede rundt i.

15 min inde i sessionen hed top tre Yuki Tsunoda, Mick Schumacher og Nikita Mazepin, hvilket normalt ville spærre øjnene op på de fleste fans. Det skyldes dog, at de var de eneste tre, der satte en tid.

24 minutter inde var Leclerc på vej med en stærk tid, der så ud til at få ham i toppen af tidstabellen. En fejl i sving 11 kostede dog topplaceringen.

Virtual safety car 25 min, der var to marshalls ude og rejse et skilt, som åbenbart var væltet.

Sebastian Vettel måtte et smut af banen, efter han overhalede en Alphatauri, da han missede sit bremsepunkt.

Der er ikke nogen tvivl om, at Mercedes og Red Bull står stærkest i den her weekend, tæt efterfulgt af Ferrari og, overraskende nok, Alpine.

Alle hold virker også til at have fundet et ekstra gear i forhold til i går.

Kimi Räikkönen er feltets mest erfarne mand, men finnen måtte ud på en lille snurretur i sin Alfa Romeo. Dog ikke noget der sendte mekanikerne på overarbejde.

Alpine ser rigtig stærke ud den her weekend, og Fernando Alonso satte en tid, der var lige så hurtig som Lewis Hamiltons. Det viste sig dog, at spanieren overtrådte tracklimits. Alligevel var det lovende takter fra det franske team. Pierre Gasly fulgte trop kort tid efter og fik slettet sin tid.

Lando Norris måtte også tage en snurretur 46 min inde i træningen.
Ikke overraskende så var det Nicholas Latifi og Nikita Mazepin, som dannede bagtrop for hele feltet, langt efter deres respektive teamkammerater. Sebastian Vettel havde også stadigvæk svært ved at følge med Lance Stroll, hvilket efterhånden er skidt for tyskeren.

Mazepin kørte sidelæns ud i gruset, men kunne trille videre bagefter.

Som sædvanlig satte F1 de potentielt bedste tider sammen, og her havde Hamilton og Verstappen identiske tider, efterfulgt af Bottas 0,25 sek efter. Perez var hele 0,71 sek efter.
Overraskende nok var Alonso 0,76 sek og Ocon 0,89 sek efter.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:18.489 + 0.000 21
2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:18.725 + 0.236 21
3. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:18.820 + 0.331 19
4. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:18.840 + 0.351 25
5. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:18.860 + 0.371 19
6. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:19.001 + 0.512 23
7. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:19.050 + 0.561 24
8. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:19.272 + 0.783 18
9. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:19.374 + 0.885 26
11. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:19.485 + 0.996 25
12. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
P
1:19.582 + 1.093 19
14. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
P
1:19.949 + 1.460 20
15. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
P
1:20.033 + 1.544 22
16. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:20.090 + 1.601 17
17. George Russell Williams Racing
P
1:20.127 + 1.638 18
18. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:20.214 + 1.725 21
19. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1:20.681 + 2.192 19
20. Nikita Mazepin Moneygram Haas F1 Team
P
1:20.690 + 2.201 20
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Portugals GP: 2. Frie træning Portugals GP: Kvalifikationen LIVE Bottas på pole. »