Frankrigs GP: 1. frie træning

Formel 1-feltet er rykket til Frankrig, hvor sæsonens syvende Formel 1-weekend skal afvikles. Første frie træning er overstået, og her er resultatet fra weekendens første frie træning.

Max Verstappen . Copyright BMF1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 18/6 2021 klokken 13:06

Formel 1-feltet er i Frankrig hvor sæsonens syvende F1-løb skal køres. Det foregår på Paul Ricard-banen, en bane som er kendt for sin farverige asfalt.

Banen er med sine 5,842 km asfalt og 15 sving en ældre bane, som gjorde sit comeback på kalenderen i 2018.

Vejret under første frie træning var solrigt med 25 grader i luften og 40 grader på asfalten.

Dækkene til weekenden er de hårde C2, medium C3 og bløde C4.

Fin aktivitet fra start

Der var heftig aktivitet lige fra start. Hele 12 racere på banen inden for et min. Det tog dog heller ikke mere end tre sving før Mick Schumacher fik en snurretur og ramte barrieren. Det kostede et sæt dæk for tyskeren.

To min senere var det Tsunoda der skulle starte sin omgang, men ender med at lave en “donut” (altså snurre rundt om sig selv).

“ny” mand på banen det var Roy Nissany, som fik lov at teste for Williams i stedet for Nicholas Latifi - i bytte for en stor bunke pengesedler (meget sandsynligt).

6 min inde i sessionen fik Bottas besked over radioen, at han havde beskadiget forvingen. Vingen blev smadret i den venstre side i bunden, da han kørte over de såkaldte pølse-kerbs.

Kimi Räikkönen ramte selvsamme kerbs kort tid efter, men der fløj umiddelbart ikke nogle kulfiberdele af bilen.

15 min inde i sessionen kom Sebastian Vettel ud på en snurretur i sving 11 og kørte baglæns ind i barrieren. Han meldte at gearkassen sad fast i neutral. Men det lykkedes senere for tyskeren at komme afsted derfra. Bilen skred med bagenden, hvilket kan tyde på, at bilen bremser for meget bagtil. Dækkene var meget smadrede af snurreturen.

Mercedes klager over kerbs

Mercedes klagede over radioen over de gule kerbs, og at de har forårsaget tusindvis af pund i skade, dengang Bottas kørte over kerbsne. Men pointen med dem er, at havde der stået en mur eller lign, så var kørerne ikke kørt derud. Dermed må de lade være med at gøre det.

Carlos Sainz var næste mand til at køre for bredt i sving to og ud på en snurretur. Dækkene var ikke særlig glade for det, og store stykker dækrester flappede rundt, mens han kørte.

Max Verstappen måtte også en tur ud over kerben efter 40 min. Han meldte over radioen, at han nok havde ødelagt noget på gulvet.

Verstappen meldte over radioen, at bilen ikke vil dreje ordentligt. Leclerc meldte samtidig, at han også kæmpede med bilen. Generelt havde alle bilerne ikke ordentligt greb i banen, hvilket også afspejlede sig i de mange afkørsler igennem sessionen.

Mercedes i front

Som forventet så var det Mercedes og Red Bull i front. Mere overraskende var det, at Esteban Ocon satte femtehurtigste tid. Franskmanden kører i en fransk bil i Frankrig, så mon ikke han har givet den god gas på den enkelte omgang. Eller også beviste han bare, hvorfor Alpine skulle give ham en treårig kontrakt.

Helt til sidst var det tæt på at gå seriøst galt, da Tsunoda var på vej ud af pitten. Japaneren måtte trække væk fra banen, for ikke at blive ramt. Den lave hastighed i sving 1 efterfølgende medførte derefter, at Hamiltons Mercer måtte en tur af banen for at undvige den langsommere kørende AlphaTauri.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:33.448 + 0.000 24
2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:33.783 + 0.335 21
3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:33.880 + 0.432 23
4. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:34.193 + 0.745 25
5. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:34.329 + 0.881 25
6. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
P
1:34.644 + 1.196 24
7. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
P
1:34.693 + 1.245 21
8. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:34.699 + 1.251 20
9. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:34.707 + 1.259 21
10. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:34.847 + 1.399 22
11. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:34.950 + 1.502 24
14. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:35.275 + 1.827 23
15. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:35.289 + 1.841 16
16. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:35.342 + 1.894 24
17. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1:35.612 + 2.164 22
18. Nikita Mazepin Moneygram Haas F1 Team
P
1:36.651 + 3.203 24
19. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
P
1:37.329 + 3.881 14
20. Roy Nissany Williams Racing
P
1:37.881 + 4.433 16
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ferrari-sponsor fjernet fra bagvinge Frankrigs GP: 2. frie træning »