Østrigs GP: Løbsresume

Verstappen vandt for anden gang i træk i Østrig på suveræn vis. Længere tilbage i feltet gik kørerne til grænsen, hvor der blev uddelt straffe fra løbsstewards’.

Østrigs Grand Prix 2021 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 4/7 2021 klokken 19:07

Ingen fra top 5 i feltet gik frem eller tilbage efter første omgang, selvom at der var godt gang i den, hvor Hamilton prøvede at overhale Perez ind til sving 4, men det lykkedes ikke for briten at overhale.

Men SC’en blev hurtigt tilkaldt, da Ocon endte midt i en sandwich i udgangen af sving 3, så hans højre hjulophæng gik i stykker og måtte derfor udgå fra løbet.

Da løbet blev genstartet på omgang 4 efter SC’en prøvede Perez at overhale Norris ind til sving 4, men mexicaneren lykkedes ikke med at overhale englænderen, da han i overhalingsforsøget endte ude i gruset i stedet for. Det skubbede mexicaneren helt ned på tiendepladsen. Norris modtog en straf på fem sekunder for at presse Perez af banen.

Bottas kom også foran Hamilton ind til sving 4 på omgang 4, men briten formåede at svare tilbage ind til sving 6.

Efter det jagtede Hamilton Norris i mange omgange indtil, at det lykkedes for den verdensmesteren at overhale hans yngre landsmand på omgang 20.

På omgang 31 afsonede Norris sin fem sekunders straf i pitten og samtidig med det pittede Bottas, som skubbede finnen op på podiet.

Efter at alle de kørere, som startede på medium-dækket pittede blev, der skabt et lille tog bag Gasly, som startede på soft-dækket, da han havde markant ældre hard-dæk på end konkurrenterne bag ved.

Ricciardo, Perez og Leclerc lå bag Gasly. Leclerc prøvede så at overhale Perez ind til sving 4, men desværre for Leclerc endte han ude i gruset. Lidt på samme måde, som det skete for netop Perez, da han prøvede at overhale Norris. Det betød så, at Perez fik straf på fem sekunder.

Men Perez og Leclerc var ikke færdige med at lege med hinanden. Leclerc prøvede endnu engang at overhale mexicaneren, men igen blev han skubbet ud i gruset. Denne gang skete det dog ved sving seks. Igen fik Perez en straf på fem sekunder.

Frankrigs Grand Prix 2021. Sergio PerezFrankrigs Grand Prix 2021. Sergio Perez
Copyright Red Bull Contentpool


Red Bull-køreren var ikke den eneste kører, der fik to straffe. Tsounda fik også to straffe, da han passerede den hvide linje ved indgangen til pitten begge gange han skulle skifte dæk. Japaneren sluttede løbet på en beskeden fjortendeplads.

Da Gasly pittede gav det Perez en mulighed for at overhale Ricciardo, som mistede DRS’en ,efter at Gasly pittede og det gjorde så, at mexicaneren kom op på femtepladsen. Men han skulle trække 10 sekunder til bagvedkørende bil for at slutte på femtepladsen.

Oppe i fronten af feltet havde Hamilton åbenbart fået skade på raceren i sving 10 på grund af de store kerbs, som der er på banen. Det betød så, at Mercedes gav Bottas muligheden for at overhale briten på omgang 52, som forfremmede finnen op til andenpladsen.

Omgangen efter fik Norris også overhalet den syvdobbelte verdensmester ind til sving 6. For tredje gang i denne sæson sluttede den unge englænder på podiet.

Østrigs Grand Prix 2021. Lando Norris tager P2 i kvalifikationenØstrigs Grand Prix 2021. Lando Norris tager P2 i kvalifikationen
Copyright McLaren


Lige pludselig lå Hamilton nede på fjerdepladsen. Mercedes valgte derfor at to-stoppe englænderen, som derfor endte løbet som nummer 4.

Leclerc fik ikke overhalet Ricciardo selvom at han prøvede ihærdigt. Men Sainz derimod som startede på hard-dækket modsat Leclerc og Ricciardo fik lov til at komme forbi sin teamkollega for så at overhale Ricciardo.

Sainz sluttede også under 10 sekunder fra Perez, som betød, at spanieren endte på femtepladsen.

I de døende omgange var det også en spændende duel mellem Alonso og Russell som kæmpede for det sidste point. Russell prøvede hårdt at forsvare tiendepladsen, men måtte indse, at han heller ikke i dag fik scoret sit første point i hans tid som Williams-kører.

George Russell fra Williams. Portugals Grand Prix 2021George Russell fra Williams. Portugals Grand Prix 2021
Copyright Williams F1


På aller aller sidste omgang endte Raikkonen og Vettel i et sammenstød i sving 5, hvor førstnævnte kørte lidt til højre og ind i tyskeren, som betød at begge kørere, endte ude i græsset.

Verstappen vandt løbet på overbevisende manér og han trækker nu yderligere fra Hamilton i kørernes individuelle verdensmesterskab, hvor han nu fører med 32 point inden, at F1-feltet rammer Hamiltons hjemmebane på Silverstone.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1T23:54.543 2 26
2. 5. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas
P
1T24:12.516 2 18
3. 2. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1T24:14.562 2 15
4. 4. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas
P
1T24:40.995 2 12
5. 11. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1T24:51.687 2 10
6. 3. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1T24:52.458 2 8
7. 13. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
P
1T24:54.938 2 6
8. 12. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1T24:55.738 2 4
9. 6. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1T24:56.387 2 2
10. 14. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
P
70 omg. 2 1
11. 9. George Russell Williams Racing
P
70 omg. 2 0
12. 7. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
70 omg. 2 0
13. 10. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
70 omg. 2 0
15. 18. Nicholas Latifi Williams Racing
P
70 omg. 2 0
17. 8. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
P
69 omg. 2 0
18. 19. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
P
69 omg. 2 0
19. 20. Nikita Mazepin Moneygram Haas F1 Team
P
69 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 17. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
0 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er stor Formel 1 fan og har fulgt sporten tæt siden 2005.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sejr til Vesti i Formel 3 Flere straffe tildelt efter løbet »