• Forside

Super Aguri ikke godkendt

Alle Formel 1 biler skal gennemføre en crash-test, for at sikre at materiellet holder. Men Super Aguri´s SA07, som teamet ellers har haft meget store forventninger til, klarede ikke den obligatoriske test.

Af: (@bmf1.dk) d. 23/1 2007 klokken 13:01

Der har været en del kontrovers omkring udviklingen af Super Aguri´s nye racer. Meget af snakken går på, at den nye SA07 faktisk er en Honda RA106, bilen som Jenson Button og Rubens Barichello kørte i 2006.

Super Aguri benytter sig af en Honda RA106 til vintertest.

Teamet, der har et tæt samarbejde med motorleverandøren Honda, har haft travlt med at lave modifikationer til chassiset, både på siderne og også på bagenden. Og det er her at den gik galt.

Franck Montagny i Super Aguri til højre i billedet, i en slags crash-test på Indianapolis 2006.

Selve crash-testen gik fint, da den klarede skærene på fronten. Men det gik efter sigende grueligt galt da bagenden skulle testes.

Om side-testen er klaret, vides endnu ikke.

Takuma Sato, Ungarn 2006

Det er de nye skrappere krav fra FIA, som bilen ikke har levet op til endnu. Og alt tyder på at den ellers ret lovende debut må udsættes til slutningen af februar måned.

Der er ti forskellige steder på en Formel 1 bil som bliver testet. Og efter forlydende, passerede SA07 faktisk de 9. Det er stadig kun siden af monocoquen som mangler det endelige grønne lys.

Det kan i sidste ende være katastrofalt. Hvis ikke teamet når at blive klar, kan de faktisk blive udelukket for hele sæsonen.