Italiens GP: Løbsresumé Ricciardo vinder

Et af de helt store løb er netop afviklet, Italiens Formel 1 Grand Prix, fra den berømte Monza park, tæt på Milano. Verstappen og Hamilton kolliderede og McLaren sikrede sig en dobbeltsejr med Daniel Ricciardo som sejers herre.

Østrigs Grand Prix 2021 . Copyright McLaren

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 12/9 2021 klokken 16:09

Den førende i kampen om mesterskabet, Red Bull køreren Max Verstappen, startede fra pole, efter han sikrede sig andenpladsen i sprintløbet og Valteri Bottas, der vandt sprintløbet, fik en straf for at udskifte hele sin drivlinje ud, hvilket sendte ham ned på P19.

Daniel Ricciardo i McLaren, så ud til at have fundet det helt rigtige setup og startede på P2, lige foran Lando Norris i den anden McLaren.

Lewis Hamilton startede fra P4, lige bag Ricciardo, men i det beskidte spor igen, som voldte ham så mange problemer under sprintstarten.

Tsunoda kom ikke til start, efter han fik problemer inden starten og blev sendt direkte i garagen.

Da de røde lamper slukkede, var det Daniel Ricciardo der tog starten foran Verstappen, der hurtigt blev presset hårdt af Hamilton, der dog blev hårdt afvist, hvilket betød at han røg ned på P4, da Norris så sin chance til at komme forbi.

Alfa Romeo køreren, Antonio Giovinazzi fik en fantastisk start, men blev ramt bagfra og røg rundt, hvilket udløste virtuel sikkerheds bil et kort stykke tid.

På omgang 4, mistede AlfaTauri deres anden bil, da Gasly måtte udgå som direkte følge af hans rimelige voldsomme afkørsel under sprintløbet.

Verstappen pressede Ricciardo hårdt, mens Hamilton pressede Norris hårdt, så fuldt pres på begge McLaren fra starten af løbet, men det var de orange racere der var forrest.

Ricciardo og Verstappen lagde afstand ti lNorris og Hamilton, hvilket Verstappen trods alt, måtte være rimelig tilfreds med.

9 omgange inde i løbet, kom en hårdt kæmpende Sergio Perez forbi Carlos Sainz Jr. En overhaling som varede over flere sving, hvor de to, havde fin respekt for hinanden.

På omgang 12, begyndte Hamilton for alvor, at presse Norris, men bliver i første omgang afvist af den hårdt kæmpende Norris, der dog får en advarsel om, at han skulle passe på at han ikke overskred banebegrænsningen.

Mens Norris og Hamilton kæmpede hårdt om P3, lykkedes det for Charles Leclerc at komme tæt på Hamilton.

Sebastian Vettel i Aston Martin, var også godt i gang med at melde sig tilbage ind i kampen, hvilket betød at han havde lukket hullet op til Ocon og var på vej udenom ham, da Ocon tydeligt ikke havde set Vettel og der var kontakt. Heldigvis uden det udløste et uheld.

Ocon fik en 5 sekunder straf for denne forseelse.

Bottas nød godt af sin friske motor og var allerede oppe på P9, efter 17 omgange. 5 omgange senere, blev det til P8.

På omgang 23 pittede Daniel Ricciardo som den første fra front. Super hurtigt stop, som Red Bull virkelig kæmpede for at komme forbi. Men det var et sjældent dårligt pitstop fra Verstappen, hvilket betød at han røg langt tilbage, samtidig var det lykkedes for Hamilton at komme forbi Norris og dermed i front af løbet.

En lynende hurtig Daniel Ricciardo, fik Mercedes til at hente Hamilton i pit, meget tidligere end de havde forventet.

Hamilton fik et skidt stop og kom ud på siden af Verstappen, hvilket endte med at Verstappen og Hamilton kolliderede i Secondo Variante og sendte dem begge ud af løbet.

Vildt uheld, hvor Hamilton takker Halo for ikke at få Verstappens bil i hovedet.

Der er efterhånden ondt blod mellem de to.

Det gav feltet en tur bag sikkerhedsbilen, til fordel for Leclerc, der nu var oppe på P2. Norris på P3 og Perez helt oppe på P4 samt Bottas oppe på P6.

Da feltet gik ud på omgang 31, fik Daniel Ricciardo genstartet løbet, hvilket han fik det bedste ud af, mens Norris pressede sig hårdt forbi Leclerc.

Bottas rykkede i den efterfølgende omgang op på P5, mens Perez kort efter også kom forbi Leclerc og op på P3.

Bottas kom omgange enfter, også forbi Leclerc, som så slog igen.

McLaren var i front med to biler, hvor Norris så ud til at være den hurtigste af de to, til trods for at Ricciardo førte. Kort efter blev der lavet et hul mellem de to, hvilket betød at Perez og Bottas nu var dem der pressede Norris.

Valteri Bottas var tydeligt den hurtigste mand på banen, men på medium dæk mod hard på de tre forreste.

Perez fik en 5 sekunder straf for at have overhalet udenfor banen, hvilket reelt betød at Bottas nu var oppe på P3.

Med 14 omgange til mål, fik Lando Norris besked fra pitten, om at han skulle blive hvor han var, hvilket betød at de nu satsede alt på, at Daniel Ricciardo skulle vinde løbet.

På omgang 43 kommer Bottas endeligt forbi Perez, men Perez slår igen og så er vi tilbage hvor vi var. Samtidig udgår Mazepin i HAAS raceren, for andet løb i træk. Hvilket udløser endnu en virtuel sikkerhedsbil.

Ricciardo fik igen det meste ud af sikkerhedsbilen og fik en god afstand ned til Norris. Samtidig med at Bottas ikke længere så ud til at kunne hænge rigtigt på, med hans blødere dæk.

Perez havde en primær mission på dette tidspunkt, nemlig at få en hul på mere end 5 sekunder ned til Bottas, for at kunne holde sin 3. plads. Noget der dog ikke så ud til at kunne lykkes, da han også meldte ud at dækkene ikke længere var så gode.

Daniel Ricciardo, der har haft så store udfordringer med at komme rigtigt på plads i McLaren raceren, vandt løbet efter et helt fejlfrit løb fra hans og holdets side.

Vild vild weekend for McLaren, der også kan se at Daniel Ricciardo bliver dagens kører.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
I
I
1T31:04.103 1 26
2. 2. Max Verstappen Red Bull Racing
I
I
1T31:18.687 1 18
3. 6. Sergio Perez Red Bull Racing
I
I
1T31:37.574 1 15
4. 3. Charles Leclerc Ferrari
P
1T31:41.917 1 12
5. 10. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T31:45.915 1 10
6. 4. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1T31:48.395 1 8
7. 7. Lando Norris McLaren
P
1T31:51.316 1 6
8. 19. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1T31:55.629 1 4
9. 8. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1T32:26.121 1 2
10. 12. Esteban Ocon Alpine F1
P
57 omg. 1 1
13. 20. Daniel Ricciardo McLaren
P
57 omg. 1 0
14. 9. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
57 omg. 1 0
15. 13. George Russell Williams
P
57 omg. 1 0
16. 5. Fernando Alonso Alpine F1
P
57 omg. 1 0
17. 15. Nicholas Latifi Williams
P
57 omg. 1 0
18. 11. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
57 omg. 1 0
19. 14. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
56 omg. 1 0
20. 18. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
56 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Italiens GP: 2. frie træning Op- og nedtur for Lundgaard på Monza »