Qatars GP - Løbsresumé: Alonso nummer 3

Hamilton dominerede løbet totalt fra start til slut, mens Verstappen, trods straf, formåede at hente andenpladsen og hurtigste omgang. Alonso blev meget overraskende nummer 3.

Østrigs Grand Prix 2021 . Copyright Alpine F1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 21/11 2021 klokken 16:11

Inden løbet startede, så alt ud til at gå Lewis Hamilton og Mercedes' vej, da den primære rival til VM titlen for 2021, Max Verstappen fik en straf for ikke at sænke farten under gult flag, under kvalifikationen.

Det betød dog ikke, at Hamilton slap for en Honda-motoriseret racer ved sin side, da Pierre Gasly efter en fantastisk kvalifikation, rykkede op på P2, tilmed på softdæk, mod Hamiltons medium.

Samtidig var en af de vildeste startere, Fernando Alonso, lige i baghjulet på Hamilton på P3, ligeledes på soft.

Hos Ferrari havde Charles Leclerc klaget over sin bil, hvilket fik Binotto og Co. til at give ham et helt nyt chassis til løbet, hvilket de havde store forventninger til kunne hjælpe monegaskeren.

Da de røde lamper slukkede, var det Hamilton der tog starten, mens Alonso rykkede forbi Gasly op op som nummer 2. Verstappen fik også en god start og rykkede hurtigt op på P4.

Bottas i den anden Mercedes, fik rn dårlig start og rykkede ned på P11, ligeledes fik Vettel også en rigtig skidt start og rykkede ned som nummer 17.

Hamilton viste stor styrke fra start og trak fra i front, mens Verstappen kæmpede for at komme forbi Gasly, hvilket han dog kom, da DRS blev frigivet.

Senere på omgang 4, var Verstappen allerede helt oppe bag Alonso på P2, hvilket kun holdt en halv omgang, og så var Verstappen oppe på P2, hvor han burde have startet løbet, hvis ikke han havde fået en straf.

Hamilton, der startede på mediumdækket lige som Verstappen, havde på dette tidspunkt en klar fordel af, at han fra start kunne passe på sine dæk og udnytte, at han ikke havde forstyrrende vind fra forankørende, før han skulle sætte de første tilbage med en omgang. Men det virkede ikke til, at der var nogen der havde fortalt Verstappen, at han ikke kunne køre lige så hurtigt som Hamilton.

Allerede efter 10 omgange, kom Tsunoda ind til dagens første pitstop, af dem der startede på softdækket. Räikkönen kom ind som den næste, omgangen efter.

Gasly der startede på soft, faldt ned gennem feltet mens han kæmpede for at holde sine dæk i live. Alonso og Norris, ligeledes på soft, klarede sig faktisk ret godt på dette tidspunkt.

På omgang 14 kunne Gasly ikke holde liv i dækkene mere og måtte ind og skifte til medium.

I fronten af løbet havde Hamilton helt styr på det hele, med 7 sekunder ned til Verstappen på omgang 15, mens Verstappen havde 22 sekunder ned til Alonso op P3.

Bottas kæmpede sig tilbage ind i pointene og var på omgang 16, rykket op på P7, mens Perez, der startede udenfor top 10, var rykket helt op på P4 og han nærmede sig hastigt Alonso på P3, der stadig kørte på softdæk.

På omgang 18 ud af de 57 valgte Red Bull at pitte Verstappen, i et forsøg på at finde en måde at komme ned i nærheden af Hamiltons tider. Han kom ud på P2, lige foran Alonso, der tydeligt kæmpede med sine dæk.

Mercedes valgte at dække Red Bull af, ved at tage Hamilton ind også, omgangen efter. Han holdt også fast i sin placering som nummer 1, uden problemer.

Lidt overraskende valgte Red Bull at pitte Perez, før Alpine valgte at pitte Alonso, som kæmpede om P3.

Efter 25 omgfange ud af de 57, satte Verstappen tempoet op og begyndte så småt at lukke hullet op til Hamilton, men der var lang vej op til briten, der omgangen efter svarrede igen med ny hurtigste omgang.

På omgang 29 lykkedes det, efter en lang kamp, for Perez at komme forbi Alonso, i kampen om 4 pladsen. Samtidig talte Verstappen om at prøve en alternativ strategi, da han ikke kunne se at de kunne hente Hamilton på samme strategi, selvom han lukkede lidt af hullet op til briten.

Bottas havde kæmpet som op som nummer 3, da han var den eneste der endnu ikke havde været i pit. Det var tydeligt, at de gik efter en et stop strategi, hvilket Pirelli inden løbet, nærmest havde dømt umulig.

På omgang 34 melder Bottas tilbage, at han har en punktering. Han ryger af banen og tabermarkant tid, men lykkes med at komme tilbage til pitten, med en godt træt Mercedes.

4 nye dæk og en ny frontvinge bliver klaret på 11,4 sekunder. Det, sammen med den langsomme tur til pitten, betyder, at han kom ud på P14. Om det var fordi det var slidt op, eller om det var noget udefra der forsagede punkteringen, ved vi først senere.

På omgang 40 meldte Hamilton ind om, at han kan mærke vibrationer fra sine dæk, hvilket straks fik sat gang i spekulatione rom, at han måske kunne løbe ind i problemer.

Red Bull reagerede på det, da de valgte at pitte Verstappen på omgang 42 for at sende ham ud på helt nye mediumdæk. Omgangen efter pittede Red Bull også Perez, samtidig med at Mercedes valgte at dække Verstappen af og pitte Hamilton.

Med 15 omgange til mål, lå Hamilton lunt til at vinde, med Verstappen på andenpladsen, mens kampen om tredjepladsen kunne se ud til at tilfalde Alonso i Alpine.

Med 10 omgange til mål, lykkes det for Perez at komme forbi Ocon, der havde fået besked på at gøre alt hvad han kunne for at han ikke kom forbi. Perez skulle herefter op til Norris, inden han igen skulle kæmpe mod Alonso, der på dette tidspunkt var 16 sekunder foran ham. Svær opgave, uden tvivl.

Med blot 7 omgange til mål blev McLaren nødt til at kalde Norris i pit. Samtidig punkterede Russell, og Mercedes valgte at trække Bottas ud af løbet.

Omgangen efter punkterede Latifi også. Ligeledes på venstre fordæk, som de to andre. han var dog så uheldig, at det skete lige efter han var kørt forbi pitindkørslen og endte med at udgå.

Med 3 omgange til mål, sætter Verstappen ny hurtigste omgangstid. Kort efter kom der virtuel sikkerhedsbil, for at få Latifi's racer væk.

Red Bull valgte, med 2 omgange til mål, at pitte Verstappen og sende ham ud på soft. Hamilton kunne ikke modsvarer det.

Verstappen fik et helt perfekt opløb til sin sidste omgang, som han fik på helt friske bløde dæk.

Verstappen sikrede sig således det ekstra point, men mest overraskende af alt, sikrede Alonso sig og Alpine holdet tredjepladsen. En podieplads der fejres som en sejr.

Hamilton sikrede sig sin sejr nummer 102 og reducerede afstanden til Verstappen yderligere, så den nu blot er på 8 point, med kun to løb tilbage.

Alonso blev dagens kører i Formula One's fan-afstemning.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas
P
1T24:28.471 2 25
2. 2. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1T24:54.214 2 19
3. 5. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
P
1T25:27.928 2 15
4. 11. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1T25:30.777 2 12
5. 9. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1T25:49.041 2 10
6. 12. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1T25:49.745 2 8
7. 7. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1T25:50.382 2 6
8. 13. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1T25:51.597 2 4
9. 6. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
56 omg. 2 2
10. 10. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
P
56 omg. 2 1
11. 4. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
56 omg. 2 0
12. 14. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
P
56 omg. 2 0
13. 8. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
56 omg. 2 0
16. 19. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
P
56 omg. 2 0
17. 15. George Russell Williams Racing
P
55 omg. 2 0
18. 20. Nikita Mazepin Moneygram Haas F1 Team
P
55 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 17. Nicholas Latifi Williams Racing
P
50 omg. 2 0
20. 3. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas
P
48 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Verstappen ikke advaret om "dobbelt gult" Ballade: Straf på vej til Horner? »