Canadas GP: Løbsresume

Endnu en sejr til Red Bull og Max Verstappen, med Ferrari og Sainz på andenpladsen og lidt overraskende Mercedes og Lewis Hamilton på tredjepladsen, kunne lyde lidt kedeligt, men det var det absolut ikke.

Canadas Grand Prix 2022 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 20/6 2022 klokken 14:06

Max Verstappen havde sikret sig første startplacering i den yderst velkørerende Red Bull racer, med den primære rival, Charles Leclerc i Ferrari, startende bagerst, efter han måtte tage et motorskifte.

Mens Leclerc således var bagerst, var det op til Carlos Sainz Jr. at udfordre Red Bull, fra startplaceringen som nummer 3, samtidig med at de røde fra Maranello, kunne håbe på at Alonso fra P2, kunne tage starten.

Der var dog ingen der kunne udfordre Verstappen, da de røde lamper slukkede, men lige efter de 3, fik Kevin Magnussen i HAAS-raceren, endnu en super start, hvilket sendte ham i angreb på Hamilton.

De to viste fin respekt for hinanden rundt i det andet sving, men Magnussen kom lige en centimeter eller to, for tæt på Hamilton, hvilket ødelagde den yderste plade på frontvingen, hvilket FIA valgte at forlange de fik gjort noget ved, så der kom et meget tidligt pitstop.

Det sendte Magnussen ned bagerst i feltet, men i en bil, der var tydeligt hurtigere end dem omkring ham. Men da der kom en sikkerhedsbil ud, senere i løbet, dummede HAAS sig, igen, og lod den hurtige dansker sejle afsted, på meget brugte dæk, hvilket til sidst betød, at han sluttede som bagerste mand af em der fuldførte.

Canadas Grand Prix 2022. Kevin Magnussen under fredagens træningerCanadas Grand Prix 2022. Kevin Magnussen under fredagens træninger
Copyright Haas F1


Løbet igennem, var præget af tætte dueller, men også en stor mangel på overhalinger.

At det var svært at overhale, var der dog ingen der havde fortalt Charles Leclerc, der startede bagerst, men som fik kæmpet sig godt frem i den maget stærke Ferrari.

Leclerc endte med at slutte på P5, lige efter de to Mercedes racere, som for en gang skyld havde Lewis Hamilton i den hurtigste Mercedes.

At Mercedes endte hvor de var, viser at de er ved at få bedre styr på deres bil, der til tider så ret hurtig ud. men når man ser på deres data, er de stadig omkring et halvt sekund langsommere end Red Bull og Ferrari, på en enkelt omgang.

Leclerc formåede, ret hurtigt at komme forbi de til Alpin-racere, hvor det var tydeligt at Alonso igen var hurtigst, men på grund af rod under et pitstop, endte efter Ocon, der modsat, så sin P6 som en sejr.

Hos Red Bull, var man naturligvis, meget glad for sejren, der betød at Verstappen har nu hele 49 point ned til Leclerc, der stadig må anses som hans primære udfordrer til Verdensmesterskabstitlen i år. Men da Perez udgik med det der efterfølgende er beskrevet som en defekt gearkasse, fik det bekymringerne frem.

Hos McLaren var der tale om en dårlig dag på kontoret, hvor Norris igen var langsomste mand, nede på P15, mens Ricciardo, der ellers længe så ud til at have en rimelig god dag, endte lige udenfor pointene på P11.

Astorn Martin og især Sebastian Vettel, så også ganske godt kørende ud, ret længe, men uheldige pitstop til Vettel, sendte ham ud af pointene, mens Stroll for en gang skyld, lykkedes med at få point med hjem.

Næste løb, bliver på Silverstone om et par uger, hvilket helt sikkert betyder at der kommer en del opgraderinger, .

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
M
H
H
1T36:21.757 2 25
2. 3. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
M
H
H
1T36:22.750 2 19
3. 4. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
M
H
H
1T36:28.763 2 15
4. 8. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
M
H
H
1T36:34.070 2 12
5. 15. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
H
M
1T36:36.925 1 10
6. 7. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
M
H
M
1T36:45.647 2 8
9. 2. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
M
H
M
1T36:46.702 2 2
10. 18. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
H
M
1T36:59.979 2 1
11. 9. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
M
H
H
1T37:04.804 2 0
12. 17. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
M
H
H
1T37:06.002 2 0
13. 12. Alexander Albon Williams Racing
M
H
H
1T37:06.650 2 0
14. 16. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
M
H
H
1T37:06.940 2 0
15. 14. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
H
H
M
1T37:13.902 2 0
16. 19. Nicholas Latifi Williams Racing
M
H
H
1T37:21.735 2 0
17. 5. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
M
H
1T37:29.937 1 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 20. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
M
H
H
47 omg. 2 0
19. 6. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
M
18 omg. 0 0
20. 13. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
H
7 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Canadas Grand Prix: Kvalifikationen 49 point »